Byggahus.se
Vi satte inga vertikala 45x45 reglar, kommer fästa osb och gips i de horisontella vi satte upp.

Går säkert lika bra att fogskumma som att tejpa nederkanten på luftspalten. Vi tejpade inte kanterna mot takstolarna, utan bara nederkanten samt alla skarvarna som blev eftersom det behövdes flera boards i höjdled för att få luftspalten tillräckligt hög.
 
murak
Stod med en byggare och diskuterade badrummet uppe och då föreslog dom att man skulle använda ångbroms istället för ångspärr (plast) på hela övervåningen. Detta för att inte få problem när man i ett senare skede ska göra badrummet och på så sätt undvika att få dubbla tätskikt.

Snedtaket vid badrummet blir således:
betongpannor/läkt
board
luftspalt 45-25mm
oljeboard
lösull sten (paroc)
ångbroms
läkt 28x70
våtrumsgips
tätskikt
inre beklädnad

Finns det några fallgropar med att köra ångbroms istället för plast? Funkar det med stenullen?
 
murak murak skrev:
Stod med en byggare och diskuterade badrummet uppe och då föreslog dom att man skulle använda ångbroms istället för ångspärr (plast) på hela övervåningen. Detta för att inte få problem när man i ett senare skede ska göra badrummet och på så sätt undvika att få dubbla tätskikt.

Snedtaket vid badrummet blir således:
betongpannor/läkt
board
luftspalt 45-25mm
oljeboard
lösull sten (paroc)
ångbroms
läkt 28x70
våtrumsgips
tätskikt
inre beklädnad

Finns det några fallgropar med att köra ångbroms istället för plast? Funkar det med stenullen?

Jag skulle inte använda ångbroms iaf. Ring ditt försäkringsbolag o kolla. Jag tror inte många haft problem med att det blir två tätskikt. O andra sidan så ska väl en ångbroms inte göra något så du ska ha undertryck i huset. Jadu..... Ring försäkringsbolaget, nån konstruktör, smålands villan osv.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
murak
För att följa upp så har jag kontaktat Paroc vilka inte såg några problem med att använda ångbroms och stenull i mitt fall. Dom sa att det är vanligt förekommande, men framförallt i fritidshus. Jag ska dock ringa försäkringsbolaget och höra bara för att vara på säkra sidan.
 
Tips. För att foga samman vindskydd och plast så ska KISO Butylband 358 vara gjort för det ändamålet enligt kontakt med dem.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
D
tips för att få till en bra vindavledare till luftspalten? Hade tänkt sätta en board där också men det hänger för mycket i mitten för att få till det.

Kan man använda vindskyddspapp?
Och isåfall hur fäster jag den mot luftspaltsboarden? Tejp?

Hur gör jag med vindduken från nedre plan, den är häftad rätt så långt in. Ska jag ta upp några klammor för att kunna fästa plasten ihop med vindduken?
 
  • Detaljvy av en vindavledares installationsområde med synlig luftspaltsboard och häftad vindduk märkt 'VIND SUPER'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
murak
D DNH skrev:
tips för att få till en bra vindavledare till luftspalten? Hade tänkt sätta en board där också men det hänger för mycket i mitten för att få till det.

Kan man använda vindskyddspapp?
Och isåfall hur fäster jag den mot luftspaltsboarden? Tejp?

Hur gör jag med vindduken från nedre plan, den är häftad rätt så långt in. Ska jag ta upp några klammor för att kunna fästa plasten ihop med vindduken?
Vissa har använt de reglar som sitter i facken (transportskydden) vissa använder papp, vissa använder board. Med boarden kan man följa konturen på underlagstaket rätt bra, men sen kan man ju använda fogskum också ;)

Det följer med instruktioner i pärmen du fick av SMV. Plasten från snedtaket överlappas mot vindduken och kläms fast med butylgummiband emellan.
 
Satte ett råplan 22x95 för att få det stumt där för lösullen. Blev inte mycket skarv mot luftspaltsboarden men jag tejpade dom ändå och även där boarden överlappar varandra uppåt så att säga.
 
Jag satte ehh. Kommer inte ihåg måtten. Tror det va glespanel på vår sida om takstolarna. Sedan satte jag en mitt på boarden för att isoleringen inte skulle få boarden att bågna så att säga.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag satte ehh. Kommer inte ihåg måtten. Tror det va glespanel på vår sida om takstolarna. Sedan satte jag en mitt på boarden för att isoleringen inte skulle få boarden att bågna så att säga.
Inte läkt då? För nu när du nämner det så gjorde vi likadant mitt på just för att det inte skulle bågna :)
 
D
skulle man kunna lägga ned boarden imot ”golvet”?
Då skulle man ju slippa sätta en vindavledare där?
Risken är att man täpper till luftspalten som kommer nerifrån väggen?

Om jag ska fästa vindpapp som vindavledare mot boarden, är det fogskum som gäller då eller skulle det räcka med gröna tejpen?
Känns som om tejpen fäster dåligt mot boardens ruggiga yta..

Jag gick ut med borden för luftspalten typ en centimeter utanför ytterväggen, ifall det skulle komma vatten från taket.. bra eller dåligt?
 
C CIW skrev:
Inte läkt då? För nu när du nämner det så gjorde vi likadant mitt på just för att det inte skulle bågna :)
Jo det va det. Sorry. Hehe
 
Hur har ni gjort med ljudisoleringen utav kattvindar? Bara skivor eller har ni lagt i isolering?
 
C CIW skrev:
Hur har ni gjort med ljudisoleringen utav kattvindar? Bara skivor eller har ni lagt i isolering?
Vad låter i kattvinden ? :rofl:
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Vad låter i kattvinden ? :rofl:
I sovrummen tänker jag på ljud från intilliggande allrum. I badrummet tänker jag på ljud från avlopp osv.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.