Byggahus.se
hej alla självbyggare. Nu behöver jag er hjälp. Jag har två olika typer av färg i taket den släta fina är på köksdelen och den knottriga i resterande rum. måste jag ha nån speciell färg i kök?

. Väggmöte med två olika taktexturer, slät och knottrig, ovanför delvis rivet kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med både slät och knottrig färg samt avslitet kakel med synlig lättbetongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även ett annat problem i köksdelen. river mitt kakel och första delen har en skiva under kaklet som gör att allt lossnar jätte lätt. Men efter en liten bit försvinner skivan och det är endast lättbetong. Vad gör jag?
Renoveringsarbete i kök med halvt bortrivet kakel och synlig lättbetongvägg samt byggställning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med halvt borttaget kakel som avslöjar slät skiva och knottrig lättbetongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
Jag har liksom kakel i hela köksdelen. känns som att det blir en del jobb.
Kök under renovering med kaklade väggar, vita skåpluckor och inbyggd ugn, rörigt med renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med vita kakelväggar, skåp och diskbänk under renovering, lösa kablar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mina frågor är.
  • vad behöver jag för färg i taket kök och övriga rum? vill ha samma i alla rum.
  • Kan jag ha samma färg på väggar som tak?
  • Hur gör jag där mot lättbetongen ovanför diskbänk?
Jag sitter lite fast och vet inte alls hur jag ska göra.
Uppskattar verkligen alla svar.

Trevlig kväll alla..
 
Hur gammalt är kaklet?
 
jag antar att det suttit sen huset är byggt 77. Men den biten är äntligen avklarad..
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Hej på er. :)

Det går framåt mycket jobb senaste veckan då jag beställt köket ca 10 dagars leverans tid med Ikea.

jag fick bort allt Kakel i köket med en bilmaskin. Lätt betong överallt i lägenheten.

Kök under renovering med borttaget kakel, spacklade väggar och osammanhängande inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med borttaget kakel och väggar delvis spacklade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med väggar delvis spacklade och borttaget kakel samt rör i väggen ovanför en köksbänk med skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag valde att spackla allt på väggen. jag fick ett bra pris på spackel så där av valet. Nu är det jätte slätt inte helt rakt dock, men det blir nytt kakel så jag antar att det inte spelar någon roll.
Renoverat kök med spacklade väggar, synliga rörledningar och nedmonterat kakel, arbetsbänk och vit skåplucka i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av kök med borttaget kakel och spacklade väggar, delvis ojämna ytor, och synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett pågående köksrenoveringsprojekt med spacklade väggar, osynligt kakel och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen fick jag för mig att jag vill ha spottar i köket.
Renoveringsarbete i kök med avlägsnat kakel, spacklade väggar och omgjord fönstervägg, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med borttaget kakel, spacklade väggar och gipsning nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med osläckt tak och väggar, elinstallationer och stegar satta på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av kök med synliga gipsskivor, träreglar i taket och borttaget kakel vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess av ett kök med ommålade väggar och borttaget kakel, arbetsmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen valde jag att gipsa väggen runtom fönstret.
Renoveringsarbete i kök med spacklade väggar och tak, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går i valet och kvalet om jag ska plocka bor radiatorn eller ej. Bestämmer mig för att göra det
Renoveringsprocess i kök med verktyg, gipsplattor och rör på golvet och spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det sprutade så j*** ****** **** *** :) låter det sitta kvar.

Så nu är det lite slipning i tak och en elektriker som får koppla in tills på fredag.


sov gott.
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
M mrbygg1 skrev:
det sprutade så j*** ****** **** ***
Ojsan! Hoppas inte att vattnet luktade konstig fisk som hemma hos mig :sick:
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
hahah nej det gjorde den inte som tur va för jag var dränkt i det.
:D
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Här går det framåt i rask takt. Bra kämpat!
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Ang spackla i innerhörnen så brukar man bara skära bort fasningen och lägga en mjukfog i hörnan.
Ytterhörn sätter man med fasen mot varandra och lägger ett hörnskydd i innan spackling.
För övrigt snyggt jobbat och bra tempo, säger som min svetslärare; "-Fokusera men glöm inte att andas också"

//MrS
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Hej på er alla glada. Här kommer en liten uppdatering.

Nu har jag fått hem mitt Ikea kök och är i full gång.. Då jag har ett heltidsjobb så hinner jag inte göra mer än 2-3 timmar om dagen. Första gången jag monterar ett kök så problem möter jag på hela tiden. Jag har flyttat en del uttag, så det är anpassat efter mitt kök.
Vy genom fönster på en Ikea-leveranslastbil och kablar i förgrunden som visar pågående köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ouppackade Ikea kökselement och förpackningar staplade i ett rörigt rum med en arbetslampa och kabelvinda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt: ofärdigt kök med väggar i spacklingsfas, kabeldragning och stege med borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett pågående köksmontering i ett hem under renovering med verktyg och köksskåp sparsamt placerade runt rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med osammanfogade köksdelar och kabeldragning längs en ofärdig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med omonterade Ikea-skåp och exponerade kablar, omgiven av verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med ej färdigmonterade IKEA skåp och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterade vita köksskåp och synliga elledningar i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni min fina kabeldragning
Omonterat Ikea kök med skåpstommar och lådor på ett underkonstruktionsstadium, verktyg och stege synliga vid spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering pågår med omonterade IKEA-skåp, kabeldragning och arbetsredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis monterat Ikeakök och kabeldragning i pågående renovering, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående montering av Ikea kök med omonterade skåp och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så lpngt har jag kommit hittills. Mitt största problem är att få allt i våg, svårt att skruva på dom bakre benen för att justera. Skenen strular så jag måste använda stommens egna ben.

Önskar er en forsatt trevlig dag.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
M MrSoderlind skrev:
Ang spackla i innerhörnen så brukar man bara skära bort fasningen och lägga en mjukfog i hörnan.
Ytterhörn sätter man med fasen mot varandra och lägger ett hörnskydd i innan spackling.
För övrigt snyggt jobbat och bra tempo, säger som min svetslärare; "-Fokusera men glöm inte att andas också"

//MrS
Andas vad är det?:)
 
  • Gilla
MrSoderlind
  • Laddar…
Nu börjar det ta sig. Köket blir bara mer och mer ett kök. Haft mycket problem med höjder .efter att ha flyttat hyllorna fram och tbx över 20 ggr accepterade jag 2mm snätt.. Helt mot mina principer men tålamodet har en gräns..
Nivåbubbla på verktyg visande jämn höjd, symbol för noggrannhet i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är alla lådor på plats, micro och ugn har också hittat sina platser
Kök under renovering med installerade skåp och lådor, ej färdigställt, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett halvfärdigt kök under renovering med lådor och vitvaror på plats, och arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår i kök med blå skåpsluckor, installerade vitvaror och en stege framför diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med blå skåp, ugn, mikro, stege och oskyddad diskbänk, oordning och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En köksrenovering pågår med blå skåp uppsatta och rörande oreda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi bor i lägenheten blir det så otroligt tråkt och stökigt.. hemst att ha så stökigt omkring sig när man bygger .

Alla lampor till lådor är dragna men ej inkopplade. Ska bli spännande att se om allt funkar. Trådlös lampknapp till belysningen ovanför diskbänk.
Köksskåp under konstruktion med installerade lådor, kablar och verktyg synliga på skåpets bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig helg och kväll gott folk..
 
  • Renoveringsarbete i kök med blå köksluckor och lådor på plats, elinstallationer ej klara, rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Good morgon gott folk.
Alla lampor funkar :) otroligt simpelt att sätta Ikeas belysning.
Kök under renovering med Ikea-lampor tända, verktyg och ouppackade skåpluckor på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sjukt frustrerande när jag inser att jag kapad bänksskivan för kort.
Bänkskiva kapad för kort i en rörig byggarbetsplats, verktyg och förpackningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksskåp med belysning ovanför och en för kort bänkskiva, verktyg och stege i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var bara att åka och köpa

Så ny skiva rätt längd dax för häll och ho.
Kök under renovering med blå skåpsluckor och en bänkskiva som är för kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med blå skåpluckor och monterad svart diskho i en vit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskiva av MDF-material tillkapat och ligger på ett rörigt golv omgivet av verktyg och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterat kök med blåfärgade lådor och skåpluckor, med belysning installerad och byggverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev så bra.. :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fläkt on fleeeeek De blir så braaaaa, du är så braaaa, imponerad ju
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
kul att följa! men själv hade jag fått spader på att ha hällen så nära skåpet till vänster!
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.