Byggahus.se
Jag håller på att rita in en platsbyggd garderob med egentillverkade luckor och dörrar. Jag tänkte handla gångjärn från Ikea alternativ blums (de är väl samma i grund?)

Jag behöver en borrmall för att ta fram urtag för gångjärn, och har tittat på Ecodrill, men väldigt dyr för en som mig som privatperson. Fick syn på en Kregjig variant för 350kr ca. Den verkar duga mer än väl..
Funkar den till Ikea alt blums gångjärn ?
Nån som testat?

https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/ovrigt/kreg-khi-hinge-int-borrmall
 
S
Du kan göra en egen borrjigg för några kronor.
En tunn mdf eller plywood som du borrar hål i och sen du sätter på en anslagslist som du sätter mot luckans kant.
 
S sinuslinus skrev:
Du kan göra en egen borrjigg för några kronor.
En tunn mdf eller plywood som du borrar hål i och sen du sätter på en anslagslist som du sätter mot luckans kant.
Jag vill gärna kunna borra rakt ner. Har ingen nån pelarborr utan en borrskruvdragare. Fördelen med jiggen att jag får styrning så jag slipper oroa mig om jag borrat snett eller inte.. Eller ?
 
M magnlar skrev:
Jag vill gärna kunna borra rakt ner. Har ingen nån pelarborr utan en borrskruvdragare. Fördelen med jiggen att jag får styrning så jag slipper oroa mig om jag borrat snett eller inte.. Eller ?
Jag gjorde som sinuslinus skrev, borrade med en vanlig borrskruvdragare och det funkade fint.
 
S
Grytgångjärn är rätt toleranta och dessutom justerbara. :D
 
Har precis kört ett antal hemmabyggda köksluckor med Kreg-jiggen och använt Ikeas gångjärn. Funkar hur bra som helst :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.