Byggahus.se
Något i den här stilen tänker jag mig. Hjärtat i verkstan är bordsågen och montagebordet. Bord och maskiner på hjul. Under montagebordet utdragbar systainerförvaring / lådor. Hyveln får dras ut vid längre ämnen.

Ritning av verkstadsinredning med bordsåg, montagebord och förvaring för verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Ok, åker tåg så tänkte jag kunde roa mig med detta. Inte riktigt skalenligt men två idéer.

1. Hyvel på högerväggen, 5.30 borde ge ca 230 planhyvellängd vilket borde räcka till de flesta möbler. Bandsåg på nedre väggen, rullas mot centrum om plankor>210 ska sågas. Såg/fräsbord på diagonalen. Nackdelen är att långa kap kommer (kanske) att krocka med hyveln. Mindre arbetsbänkar kommer få plats lite här o där.

2. Lite som du va inne på, såg/fräs i linje med dörren, bandsåg o hyvel som i 1. Nackdelen är att det blir svårt att fräsa långa ämne, fördel att du kan göra långa kap.

Som sagt, bara lite fritt spånande. Pilar indikerar arbetsriktning.

Edit. Just det, ska utmatningsbordet breddas så lägg allt på anhållssidan, så det inte går utanför sågen på andra sidan.

[bild]

[bild]
Stort tack för bra input! Din 2a är nästan exakt så som jag gått och spånat på
I huvudet. Hyveln under fönstret mot entréväggen och bordssågen i mitten. Enda nackdelen här är kanske att fönstret kommer täckas av rikthyvelbordet när man fäller upp det för att planhyvla.

1:an är kanske inte så dum ändå. Tål att funderas på.

Hursomhelst så känns det som att eluttagen blir ganska spikade var de ska sitta. Blir väl 4 eller 5 trefasuttag och minst lika många enfasuttag.

Angående nackdelen du skriver med att fräsa långa ämnen så anser jag inte det vara ett problem då jag nog aldrig fräst något längre än 1,5m på bordsfräsen. Längre än så och jag har använt min OF1010 handhållet istället.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Något i den här stilen tänker jag mig. Hjärtat i verkstan är bordsågen och montagebordet. Bord och maskiner på hjul. Under montagebordet utdragbar systainerförvaring / lådor. Hyveln får dras ut vid längre ämnen.

[bild]
Inte riktigt lika förtjust i denna lösning. Främst på grund av hur hyveln står. Allt längre än 1,8m kräver flytt.

Stort tack för input dock!
 
Om du i Björns förslag flyttar sågen mot vänstra delen och minskar/flyttat med hyvelbänk/skivförvaring kan hyveln stå på andra sidan där "vi" satt den. Nånstans tycker jag också att montagebord bör vara centralt och på det sättet får du hela längden på bordsågen men kan inte få extra längd genom att öppna dörren.
 
Jag håller med, bägge Olas förslag är nog det smartaste sättet att utnyttja ytan på.
 
Ja, Björns förslag med hyveln flyttad är kanske inte så dumt ändå? Det tilltalar att kunna klyva längre plank. Sysslar sällan med plank över 2 meter när jag finsnickrar men eftersom jag bor i hus så känns det alltid som en regel eller panelbräda som ska klyvas. Visserligen är det ofta över 3 meter då tom. En enklare portabel byggsåg vore nog lösningen på detta.

Att kunna klyva fullstora skivor på längden tilltalar också mycket, i dagsläget använder jag sänksåg utomhus för att hantera sådant.

Lösningen med sågen på diagonalen får jag för mig inte ger så mycket mer i praktiken, men det går ju att räkna på såklart. Så fort ämnet är lite bredare så går ju en del av längden på diagonalen bort.
 
Jag kör också skivor fullformat utomhus med sänksågen. Klart smidigast så i en mindre lokal och om man har möjlighet. Jag använder kapsågen ofta och har då placerat den så den är längs ena långväggen där även dörren sitter på vänster sida om sågen.
 
Har senaste veckan insett att det kommer bli rejält dyrt att värma upp boden till målartemperatur när taket är helt oisolerat. Jag har därför börjat sätta cellplastskivor som luftspaltskiva mot taket.

Började med att skjuta fast 28mm läkt som jag klöv fram själv av överblivet byggmaterial.
Person isolerar tak med cellplast, använder spikpistol för att fästa läkt i ett oisolerat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade sedan till varje cellplastskiva till presspassning mellan takstolarna. Drar en sträng tec7 mellan läkt och cellplast samt i varje skarv.
Cellplastskivor på arbetsbord i en verkstad med isoleringsmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellplastskiva monterad mellan takstolar ovanför en luftspalt i en isoleringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av oisolerat tak med cellplastskivor och läkt i en konstruktionsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av tak med cellplastskivor mellan träbjälkar i en bod under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder mig av 50mm grafit-cellplast, med ett lambda värde på 31, vanlig cellplast och mineralull ligger kring 38-40. Prisskillnaden mot vanlig cellplast var väldigt liten.
Hade lite XPS 300 cellplast över det är därför den syns i ett av facken. Den är 3 ggr så dyr och isolerar sämre (lambda 35), dock falsad och trevligare att jobba med.

En del kvar att göra, det tar lite tid att snedsåga och såga allt till väldigt bra passform.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Intressant lösning, jag antar att det inte blir någon mer isolering innanför takreglarna som bryter köldbryggan? Om det här funkar väl kanske man skall låta sig inspireras till lekstugan. ;)
 
B badtastex skrev:
Intressant lösning, jag antar att det inte blir någon mer isolering innanför takreglarna som bryter köldbryggan? Om det här funkar väl kanske man skall låta sig inspireras till lekstugan. ;)
Nej, inte innanför takreglarna. Det har jag inte tänkt iaf. En 220mm träregel blir ju inte direkt någon "köldbrygga" även om den såklart isolerar sämre än isoleringen runt den.

Det kommer bli dessa skivor som är 50mm. 45mm mineralullsskiva, 95mm mineralullsskiva. Summa 190mm isolering, känns som det räcker i en snickarbod?

Anledningen till isoleringsmåtten är mest för att kunna använda samma isoleringstjocklekar både i väggar och tak och minimera spill. Sen är 95 och 45mm isolering betydligt billigare än alla andra tjocklekar också, antar att det är för att de är vanligast.
 
Köldbrygga kanske inte är en riktigt rättvis benämning... ;)

Men då blir det en hel del isolering förutom den där skivan du nu satt dit. Undrar hur mycket enbart skivan kan ge. I min applikation får det nog bara plats 70-75mm isolerskiva.
 
B badtastex skrev:
Köldbrygga kanske inte är en riktigt rättvis benämning... ;)

Men då blir det en hel del isolering förutom den där skivan du nu satt dit. Undrar hur mycket enbart skivan kan ge. I min applikation får det nog bara plats 70-75mm isolerskiva.
Skivorna finns på bauhaus i storlek 600x1200 i tjocklekarna 50, 70 och 100. Låter ju som att du skulle använda 70 i så fall!
 
I veckan har plåtslagaren varit här och gjort taket och takavvattningen! En av mina få hantverkarkontakter som jag bara har positivt att säga om!
Plåtslagare arbetar på nytt silverfärgat plåttak med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverkare vid ett nylagt plåttak med verktyg och takavvattning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt plåttak med takavvattning på en byggnad, verktyg synliga, vattendroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagare arbetar på ett nyinstallerat silverfärgat plåttak med takavvattning på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt tak(y)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Vi har oxå falsat plåttak men på en utbyggnad. Så snyggt!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.