Byggahus.se
Hej

För ett tag sedan köpte jag köpa ett sånt där "vedträ" som ska rensa skorstenen, den såldes relativt billigt så jag tänkte, varför inte?

Det har dock uppstått två frågor:
-Jag vill minnas att det i bruksanvisningen står att det eventuellt kan falla ner lite sot m.m. som tidigare suttit fast i skorstenen. Jag har en insats (keddy) och om jag inte är ute och cyklar har den en massa kanaler och dyl. som gör att det som faller ner inte når hela vägen ned dit jag kan ta bort det.
Tänker jag fel? Går det att lösa? Är det inget problem?

-Man fick med något papper om garanti mot skorstensbrand som jag lika gärna kan fylla i. Jag blir länkad till www.garantiephoenix.co där det finns ett formulär. Finns dock tre problem:
Vad ska jag fylla under "mark"?
Vad ska jag fylla i under "Number guaranty"? De enda relaterade jag kan se på pappret jag fått är: "No: xxD xxx.xxxx" där x=siffra. Har testat lite olika varianter men ingen fungerar.

Hittar inga kontaktuppgifter så jag vettefan vem jag ens skulle kontakta om något händer. Kanske bara är en bluff alltihopa...
Men jag tänker att någon av er kanske köpt samma produkt och har har lite svar.
 
Vilken fantastisk uppfinning elda mer för att bli av med sotet, vad ska sotarna syssla med hädanefter?
Eller är det som vanlig att hörs det för bra för att vara sant så är det troligen inte sant. :worried:
 
F
Fungerar utmärkt, körde med den två år sedan, redan efter en dag började den tjära och sotavlagringar som satt på skorstensväggen att falla ned. Registrerade även den, var inga problem. Det enda negativa är att den är så dyr att det nästan lönar sig att låta en rumän på RUT krypa upp och ned i skorsten och rensa.
 
Och hur fungerar det då? Vad är det som gör att sot och tjära försvinner? Och vad är det som är så dyrt i "produkten".
 
F
Det är väl zink om jag kommer ihåg rätt, reagerar på något vis med tjära och sot. Det finns väl inget dyrt i produkten, vet inte vad zink kostar. Med ett pris på 299kr så gissar jag att de har ert grymt påslag.
 
Du får förlåta mig men jag har lite svårt att acceptera det hela innan jag har fått lite mer "kött på benen" i mina öron låter det lite "bondfångeri". Jag har mycket svårt att ta till mig den typen av "nyheter", en fråga som genast dyker upp är varför använder inte alla produkten och slipper sotaren som kostar betydligt mer än någon hundralapp.
 
F
E elmont skrev:
Du får förlåta mig men jag har lite svårt att acceptera det hela innan jag har fått lite mer "kött på benen" i mina öron låter det lite "bondfångeri". Jag har mycket svårt att ta till mig den typen av "nyheter", en fråga som genast dyker upp är varför använder inte alla produkten och slipper sotaren som kostar betydligt mer än någon hundralapp.
Du får lära dig att använda Google bara att söka på zink och kamin. Jag har inget intresse att sitta hela kvällen och övertyga dig. Hos mig ramlade det ned en massa avlagringar och jag är nöjd med produkten men inte priset.
 
Det enkla/billiga sättet att motverka sot och tjärbildning är att elda rätt med torr blandved.
 
  • Gilla
Janne38
  • Laddar…
F F.L skrev:
Det enda negativa är att den är så dyr att det nästan lönar sig att låta en rumän på RUT krypa upp och ned i skorsten och rensa.
Just därför jag inte köpt den innan men vid köptillfället var den både på rea samt att jag hade studentrabatt, kändes dumt att åtminstone inte testa.

E elmont skrev:
Du får förlåta mig men jag har lite svårt att acceptera det hela innan jag har fått lite mer "kött på benen" i mina öron låter det lite "bondfångeri". Jag har mycket svårt att ta till mig den typen av "nyheter", en fråga som genast dyker upp är varför använder inte alla produkten och slipper sotaren som kostar betydligt mer än någon hundralapp.
Jag har fått intrycket av att liknande produkter har funnits ganska länge, kan ha fel dock.

Anledningen till inte "alla" använder den beror säkert en hel del på priset men säkert också för att den inte marknadsförs. Jag har i alla fall inte sett någon sådan.

Företaget bakom den var tydliga med att det inte ersätter en sotare utan mer att den är ett extra stöd/skydd samt att den kan agera lite extra underhåll eftersom man ändå har långt mellan sotartillfällena.

Finns mängder av bra recensioner på internet. Men som sagt, jag funderar lite på hur det blir för oss med insats där all sot/tjära som lossnar inte kan nås för att avlägsna.
 
F
Vad menar du med inte når? Jag har själv insats och det ramlar in i kaminen när jag tagit bort flamplåten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.