Byggahus.se
Hej! Bor i ett villaområde där husen har byggts/inflyttat löpande 2015-2018. Entreprenören har satt postlådor i tomtgräns längs färdriktningen för Posten, i rätt höjd. Utdelning har fungerat utmärkt frams till nu, för vissa i tre år. Nu har Postnord och entreprenören kommit överrens, utan insyn av postmottagarna, att flytta alla brevlådor till en postlådesamling.

Vid samtal med Postnord menar de att de själva kan bestämma placering. När jag läser PTSFS2008:6 kan jag inte finna stöd för att postlådesamling skall prioriteras framför låda vid tomtgräns. Samt att vid förändring skall det inhämtas postmottagarnas samtycke.
Postnord håller inte med om detta och menar att de har tolkningsföreträde gällande PTSFS2008:6.
Postnord anser inte att de behöver väga in ev bekvämlighet eller åsikt av postmottagarna i postlådeplaceringen.

Ingen av oss boende vill ha postlådesamling och vill fortsätta ha brevlådorna i tomtgräns som idag. Vad har vi egentligen för möjligheter/rättigheter?
 
T
Hur bor ni? Räknas området som stadsbrevbäring eller lantbrevbäring? Grundregeln är att postlåda vid tomtgräns endast gäller när det är stadsbrevbäring, annars samlas lådorna tillsammans på lämpligt ställe där brevbäraren skall kunna vända med bilen. Det gäller som grund sen finns det ytterligare regler/undantag.
 
hsd
Maila PTS, och fråga, jag vet att posten gått på pumpen tidigare när det gäller brevlådorna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Utdelning i villaområden

Med villa avses:
  • ett friliggande hus,
  • en fastighet med högst tre avlämningsställen per uppgång eller entré,
  • rad- och kedjehus.
I villaområden bör försändelser delas ut i postlådor som monteras i lådsamlingar eller vid tomtgränsen.

Källa: https://pts.se/sv/privat/post/fa-brev-och-paket22/fa-brev-och-paket/


Frågan är vem som bestämmer vilket av de två alternativen som skall användas, är det fastighetsägarens val, eller posten som bestämmer vilket av de två alternativen som skall användas.
 
TeeMan:
Vi räknas som villa i tätort, dvs inte lantbrev.

hsd: Jag har gjort det, och fick följande svar. Där jag sedan bad dem utveckla vad befogenheterna innebär mer exakt. Mailsvar från PTS:
PTS har utfärdat Allmänna råd (PTSFS 2008:6) om utdelning vid tillhandahållandet av den samhällsomfattande posttjänsten. Syftet med de allmänna råden är att de ska tjäna som ett stöd i PostNords arbete med att utforma en effektiv utdelningsorganisation. Råden anger ramarna för hur postmottagares lådor ska placeras och ger PostNords personal betydande befogenheter att anvisa var postlådorna ska lokaliseras. Hur utdelningen sker i ett område beror bland annat på lokala förhållanden och hur utdelningen varit utformad historiskt. De allmänna råden finns att läsa här: [länk]
Marcus_L: Exakt! Detta är vad som är oklart. Postnords representant var benhård i telefonen på att Postnord har "tolkningsförträde" och bestämmer helt själva. Men jag varken fick, eller kan hitta, stöd för detta.
 
K killernils skrev:
TeeMan:
Vi räknas som villa i tätort, dvs inte lantbrev.

hsd: Jag har gjort det, och fick följande svar. Där jag sedan bad dem utveckla vad befogenheterna innebär mer exakt. Mailsvar från PTS:


Marcus_L: Exakt! Detta är vad som är oklart. Postnords representant var benhård i telefonen på att Postnord har "tolkningsförträde" och bestämmer helt själva. Men jag varken fick, eller kan hitta, stöd för detta.
Efter att ha läst hela PTS allmänna råd så gör jag nog tolkningen att Posten tyvärr har rätt.

Under rubriken "Utdelning av post" står följande:

I postoperatörens skyldighet att tillhandahålla en samhällsomfattande posttjänst enligt postlagen ingår att dela ut försändelser till postmottagare. För att detta ska gå att genomföra i praktiken till rimliga kostnader krävs att postoperatören, fastighetsägarna och postmottagarna samarbetar. Det är emellertid ofrånkomligt att postoperatören - som ska tillhandahålla en samhällsomfattande posttjänst - måste standardisera sin utdelningstjänst och att hänsyn inte alltid kan tas till fastighetsägarnas och postmottagarnas individuella önskemål om hur försändelsen ska delas ut. Om postoperatören, fastighetsägaren och postmottagaren inte kan nå samförstånd kan följden ytterst bli att de postmottagare som är bosatta på fastigheten hänvisas till att hämta ut sin försändelser på utlämningsställe som postoperatören anvisar. Alla förändringar i utdelningstjänsten förutsätter att postoperatören i god tid upplyser postmottagaren och andra berörda parter om planerade förändringar.

Men det står senare även att innan förändring skall "postoperatören inhämta postmottagarens samtycke". Men i ditt fall så ger ni inte något samtycke, och då ni inte kommer överens så hänvisar postoperatören var posten skall hämtas.. så i praktiken har postmottagaren inget att säga till om.. Om postmottagaren håller med postoperatören så blir det som postoperatören vill, om de inte kan komma överens så hänvisar postoperatören var postmottagaren skall hämta sin post.. Så i praktiken så bestämmer postoperatören..
 
Redigerat:
C
Har inte djupdykt i detta, men läste på lite grand då vår låda har en lite dum placering.
Enligt min uppfattning är det helt upp till dig vart du placerar din låda. Men om den inte har lämplig placering har Postnord rätt att strunta i att dela ut posten. Rent juridiskt ser jag inte hur Postnord skulle kunna tvinga dig att placera din låda på tredje parts mark, kanske utan markägarens samtycke.

Med det sagt är det väl i detta specifika fall högst sannolikt att det inte blir någon utdelning om du inte placerar lådan i postlådesamlingen. Gissar dock att om alla grannar tar ett gemensamt beslut och flyttar tillbaka lådorna till tomtgränsen så blir det en helt annan sak.

Pratade med lokala chefen för utdelningen här i samband med att vi funderade på att flytta lådan, och blev faktiskt lite förvånad över hur tillmötesgående de var. De hade inga specifika åsikter om lådans placering så länge den uppfyllde de grundläggande kraven.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nu är frågan juridisk, men hur långt får ni till postlådan utifrån att det är en del av hur stor olägenhet som uppstår för er med en flytt?
Sedan verkar det som entreprenören i området har viss påverkan utifrån de haft dialogen med Posten, vad svarar entreprenören på era synpunkter?
Har det funnits problem i området med att kunna ta sig fram till postlådorna med te.x. parkerade fordon, etc?
Körs posten ut med bil och det är vanlig allmän väg där postlådorna är placerade idag?
 
Postlådesamlingar är trevliga. Man träffar sina grannar där och kan samtala lite. Kanske hitta något gemensamt samtalsämne, som hat mot Postnord.
 
  • Haha
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna se postlådesamling på vår gata, iallafall så att alla hamnar på samma sida vägen. Den är nämligen enkelriktad men med brevlådor på båda sidor, så postbilen kör mot enkelriktningen.
 
De är tråkiga att ha att göra med. Vi hade brevlåde samling tidigare. På andra sidan gatan mitt i en farlig kurva, så man typ riskerade livet när man gick till lådan. Tur att där sällan körde elbilar, så man kunde lyssna först om det kom någon bil innan man sprang till lådan haha. Hade problem med att brevbäraren inte verkade läskunnig och ofta la fel post i lådorna så vi fick byta sinsemellan. Så länge det var i fel låda i samlingen kunde man ju bara slänga över i rätt, men ibland fick man hämta posten på nästa gård 3 km bort.. När jag påtalade detta för fjärde gången, fick jag bara ett snäsigt svar om att lådorna inte var i sifferordning, och att min brevlåda var lite för låg (vad det nu har med saken att göra). Jag svarade att ”den dagen ni lär er lägga MIN post i MIN låda, så ska jag överväga att höja den. Och det står nummer med 15 cm stora siffror med skrik-gul färg på locket! - Lär er LÄSA!” Jag fick inget svar. Men plötsligt funkade det bättre. Och hörde aldrig något mer gnäll om höjden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
När jag påtalade detta för fjärde gången, fick jag bara ett snäsigt svar om att lådorna inte var i sifferordning.
Bra att problemet löstes, men att sätta lådorna i sifferordning är väl bra om det underlättar för den som delar ut för jag gissar på att den sorteras i sifferordning.
Man gör ju allt själv för att underlätta och det ska bli rätt, eller?
Så allt har ju inte med läskunnighet att göra:cool:
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Vem har ansvar för snöröjning och halkbekämpning? Jag skulle inte vilja bli ansvarig för grannskapets säkerhet vid deras brevlådor om de hamnade utanför min tomt.. Garanterat en källa till framtida konflikter på ett eller annat sätt...
 
emmschen emmschen skrev:
De är tråkiga att ha att göra med. Vi hade brevlåde samling tidigare. På andra sidan gatan mitt i en farlig kurva, så man typ riskerade livet när man gick till lådan. Tur att där sällan körde elbilar, så man kunde lyssna först om det kom någon bil innan man sprang till lådan haha.
Jag är inte säker på att detta stämmer för dig, men min erfarenhet är att elbilar låter som alla andra bilar i högre fart pga däckbuller och vindbrus. I låg fart är de mycket tysta förstås, men då kanske ni hinner se varann?
 
Hej

Har ni testat att kontakta postnords råd för utdelningsfrågor på radet.foerutdelningsfragor@postnord.com ?

Speciellt med tanke på att PTSFS 2008:6 anger att postlådan för villor i tätorter bör placeras vid tomtgränsen samt att postnord bör få ert samtycke för förändringen. Även om postnord kan strunta i bör krav så bör man minst kräva en skftlig förklaring varför de struntar i bör kraven

Om man sen anser att den skriftliga motivering är felaktigt så går det att alltid kontakta PTS och fråga om postnords tolkning utav PSTFS 2008:6 stämmer samt försöka få till en tillsyn utav detta ärende.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.