Byggahus.se
T
Jag skrev till hyresvärden datum för min uppsägning och när han kan komma och besiktiga lägenheten efter städning och datum när jag vill lämna nycklarna eftersom jag inte vill kasta de i en låda som tillhör hyresvärden. Hyresvärden har anklagad flera ( kommunen, hyresnämnden och oss för att ha slarvat bort det ena och det andra)för slarv och då vill jag inte kasta nycklarna i en låda som bara hänger rund hörnet.
Vad har jag för rättighet om han kommer efteråt och säger att vi har slarvat bort nycklarna.
Har skickad ett Rekommenderat brev med alla fel som jag måste meddela till de men de har inte hämtad ut brevet. Man känner sig maktlös och försöker att göra allt rätt men när en hyresvärd kan utöva påtryckning på tidningen för att de inta ska lägga in en artikel ( som enligt de flesta var mycket snäll skriven )och tidningen fegar ut så blir man rädd för vart Sverige är på väg. Nån som kan berätta lite vad jag ska göra ? Tack.
 
Då du tydligen har haft en lång historia med problem med din hyresvärd hade jag då sett till att få ett kvitto på inlämnade nycklar etc från värden. Alltså fysiskt lämna dom till ansvarig person och samtidigt få ett kvitto.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
OM hyresvärden har angivit att nycklarna skall läggas i lådan, eller om det är hyresvärdens "officiella" brevlåda, så får du nog lägga nycklarna där. Men se till att ha ett någorlunda oberoende vittne. Om du inte lyckas få hyresvärden att besiktiga (och med tanke på att det inte verkar vara en seriös värd, att döma av dina tidigare trådar), så skulle jag dokumentera skicket själv med massor med bilder. Och kanske även där ta hjälp ev en bekant som kan få vara vittne. Klassiska områden för krav från hyresvärdar är repor i golv, sprickor i handfat, dålig städning i konstiga utrymmen (kolla exempelvis översidan av innerdörrar). Just repor i golv kan vara svårt att bevisa att de inte finns med bara bilder. Det går ofta att plåta i en vinkel där repan inte syns.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T
Har varit så mycket dumheter att jag inte vågar att lämnar nycklarna nån annans stans än bara till nån från bolaget. De har till och med utövat påtryckning på tidningen som ville uppmärksamma min situation ( bara på ett fint sätt utan gnäll ) och tidningen lägger inte ut artikeln som redan fanns och som jag fick dagen innan.Jag är övertygat att hyresvärden skulle säga att de inte fick nycklarna eller inte alla bara för att kunna fortsätta att trakassera oss när jag skulle lägga de i en låda som de anvisat, eller skicka med rekommenderat.Inte heller hämtar de ut rekommenderat brev med fotografierna av fel som jag ska anmäla så jag inte få kostnader efter jag flyttat .
 
Om du kan bevisa, ex. mha. vittne att du levererat nycklarna enligt deras instruktioner, så kan jag inte se att firman kan ställa till mer för dig.

Det med tidningen låter märkligt. Men jag tror du har fel. Det finns inte en tidning i världen som skulle låta sig påverkas på det viset, snarare så skulle ett sådant försök att påverka få de flesta tidningar att verkligen publicera.

Men det finns massor med bedömningar som en tidning tar hänsyn till vid valet att publicera eller inte, och firman kan kanske ha pekat på faktorer som tidningen inte kände till, men som ändrat deras sätt att se på frågan. Eller så dök det bara upp en större nyhet som behövde spaltutrymmet.
 
Filma när du lägger dem på lådan....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Filma när du lägger dem på lådan....
det är nog tyvärr inget bra bevis.......du kan ju fiska upp nycklarna sen när du slutat filma ?
Nä det bästa är personligen så att de verkligen får dem och är de inte anträffbara så vänta tills de är det.
 
S Stefan1972 skrev:
det är nog tyvärr inget bra bevis.......du kan ju fiska upp nycklarna sen när du slutat filma ?
Nä det bästa är personligen så att de verkligen får dem och är de inte anträffbara så vänta tills de är det.
Ihop med ett vittne, så borde det väl vara det säkraste som går att uppnå med en rimlig arbetsinsats?
 
T
S Stefan1972 skrev:
det är nog tyvärr inget bra bevis.......du kan ju fiska upp nycklarna sen när du slutat filma ?
Nä det bästa är personligen så att de verkligen får dem och är de inte anträffbara så vänta tills de är det.
Skulle jag gärna göra men jag flyttar 13 mil och inte ska jag åka tillbaks bara för att hyresvärden spelar mäktig som han har gjord hittills
 
T
S Stefan1972 skrev:
det är nog tyvärr inget bra bevis.......du kan ju fiska upp nycklarna sen när du slutat filma ?
Nä det bästa är personligen så att de verkligen får dem och är de inte anträffbara så vänta tills de är det.
Det är folkskygga personer och de kan man bara nås mellan 09-12 Måndag till och med torsdag . När man stoppar den ände personen som " jobbar" där och kallar sig VD så blir man anklagad för att "HAFFA "de som de skriver. När han bodde granne här gjorde jag det några gånger (4-5 ggr år )när man inte nådde de med telefonen eller det var stopp i Toa. Till och med en kamera ska jag ha i bilen för att de anklagar mig att ha kört mycket nära de. Allt för att svartmåla oss.
 
T
H hempularen skrev:
Om du kan bevisa, ex. mha. vittne att du levererat nycklarna enligt deras instruktioner, så kan jag inte se att firman kan ställa till mer för dig.

Det med tidningen låter märkligt. Men jag tror du har fel. Det finns inte en tidning i världen som skulle låta sig påverkas på det viset, snarare så skulle ett sådant försök att påverka få de flesta tidningar att verkligen publicera.

Men det finns massor med bedömningar som en tidning tar hänsyn till vid valet att publicera eller inte, och firman kan kanske ha pekat på faktorer som tidningen inte kände till, men som ändrat deras sätt att se på frågan. Eller så dök det bara upp en större nyhet som behövde spaltutrymmet.
 
  • Två personer ser besvikna ut i ett rum, med synlig ventilationsutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en nyhetsartikel om dålig ventilation i en lägenhet, med varningsmeddelande om adblocker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av en tryckt text som diskuterar en ventilationskontroll och några följande åtgärder i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • E-post meddelande där Erik Hjärtberg informerar Peter Fischer om en artikel som inte publiceras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Fattar jag det rätt att tidningen Ena-Håbotidning har fegat ut efter påtryckningar från Enabyggdens förvaltning och drar in en artikelpublicering?
Riktigt dåligt i så fall. Detta borde ju ha sporrat tidningen att gå vidare med artikeln och bolagets agerande.
 
VAD i SJÄLVASTE....?!?!?! En tidning som backar för sånt?!?! Jag blir personligen kränkt ända in i min journalistheder. ”Publish and be damned” är regeln som gäller.
Täuschung und Schweinerei!! :mad::mad:

När ilskan över ”tidningens” ynkryggeri lagt sig, ska jag tipsa dig om att vända dig till tidningen Hem & Hyra istället. Men nu är jag för ursinnig.
 
Det är ju en nyhet som är mycket större än sakfrågan.

Att en tidning lägger sig för påtryckningar på det viset, är ju nästan en världsnyhet. Borde vara klart intressant iallafall för rikstidningarna.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Om jag fått ett sådant mail skulle jag börja skicka runt det till alla stora tidningar.

Det är väl dessutom olagligt att utöva påtryckningar för att ändra vad tidningar skriver ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.