Byggahus.se
Jag håller på att gipsa tak, snedtak och väggar. Samt smygar kring takfönster.

Jag funderar på att spackla och sedan limma pappremsa med våtrumslim i de flesta skarvar. Men ytterhörn vid takfönstersmyg tänkte jag sätta ngn förstärkt pappremsa med metall.

Min fundering är hur man får ytan jämn. Tejpen bygger ju inte ut mkt, men ändå liiite och det blir om inte annat en tejpskarv. Gipset är inte skarvat i hörnen med de nedsänkta ytorna mot varandra, så finns ingen "gratisyta" att lägga spackel i.
Vad tror ni om att limma även dessa remsor med våtrumslim och sedan spackla vid tejpskarv för att dölja denna? Räcker det?

Måste man spackla över hela tejpens yttersida, eller räcker det att spackla utmed skarv? Tänker att tejpen bubblar sig eller syns vid målning om den inte spacklas över helt?
 
Det finns lite olika typer av hörnskydd för målning. Den vanligaste brukar man fästa med skivspackel(hårdslipat sandspackel som innehåller lim) För bäst resultat brukar man spackla ut hörskyddet brett.

Blå=Gipsvägg
Röd=Hörnskydd
Grön=Spackel Illustration som visar installation av hörnskydd, blå linje för gipsvägg, röd för hörnskydd och grön för spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.