Byggahus.se
Mitt tips är att handla från blocket. Finns en kille där som brukar annonsera på västkusten (Mikael Larsson), men han skickar så det är inga problem om du inte bor nära. Du får då ner en DM36 till runda tusenlappen per meter. Jag köpte nio meter plus två säckar skorstenslim och två sotluckor med frakt för runt 13000 har jag för mig.

Jag tänkte spara pengar genom att inte mura båda piporna hela vägen, annars är en DM80 med två kanaler ett alternativ. Fördelen med den lösningen är att du då kan köpa skorstensbeslag av Schiedel också, det torde vara billigare än vad en plåtis fixar, men då får du ju montera det själv förstås. I Vilket fall som helst kan man spara en liten slant genom att mura ett skorstensfundament då inte ens bakanslutna kaminer inte behöver en pipa i golvhöjd.

Hoppas fortfarande på lite respons angående mina frågor från folk som murat och/eller putsat förr. Kanske skulle ställa frågorna i en separat tråd i en annan forumdel?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En annan fundering jag gärna bollar med någon.

Hur ska man tänka kring ventilationen i samband med kamininstallation? Jag har förstått att det är viktigt med luft utifrån i hus med aktiva ventilationssystem, medan det inte behövs för äldre hus.

Men nu när jag bygger allt från scratch och ändå ska ta upp hål för rökrör osv, undrar jag om det är klokt att samtidigt ansluta en friskluftskanal för att få relevant luftspridning?

Om kaminen står centralt i planlösningen (som i mitt fall) och tar sin luft utifrån, kommer det väl konvektionen agera luftpump, samtidigt som själva kaminen blir ett kallrasskydd.

Att kaminen får jobba hårdare om den ska värma upp kall uteluft än varm inomhusluft är jag med på, men det verkar som ett relativt litet pris att betala om ventilationen (luftströmmarna) blir bättre. Eller är denna skillnad större än jag inser?

Hur kan luftflödena tänkas skilja sig om man inte monterar någon extern anslutning? Rent principiellt alltså.
 
Är det inte risk för att det kommer dra kallt när kaminen går om man inte har ett friskluftsintag i närheten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det inte risk för att det kommer dra kallt när kaminen går om man inte har ett friskluftsintag i närheten.
Hade det varit en öppen spis som vanligtvis drar ut 500 kubikmeter luft per timme ,ja. En modern braskamin behöver 8-12 kbm luft per timme. Ung 1/3 så mycket luft som vanligtvis sugs ut på toaletten. Eller 1/30-del av den luft som köksfläkten suger ut.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så kontentan av det resonemanget är att det är bra att även i ett äldre hus (1970-tal) installera extern tilluft till kaminerna?
 
Keexet Keexet skrev:
Så kontentan av det resonemanget är att det är bra att även i ett äldre hus (1970-tal) installera extern tilluft till kaminerna?
inte för kaminernas skull, nej. Det kan däremot vara olämpligt att ha köksfläkten på just när man tänder kaminen
 
Då har projektet fortsatt och i helgen skulle det putsas lite. Efter att jag bytt från en enkel putsbräda i plast, till en med svampmaterial på själva brädan, blev jobbet mycket enklare. Sen kom givetvis lite av snitsen från själva övandet också, klart man blir bättre ju mer man håller på. Dock är jag inte helt nöjd än och det kommer behövas puts till pipan ovanför tak också, så mer bruk ska köpas in.

Första gången jag putsar så helt illa blev det ju inte och lite rustik känsla kan man acceptera:
Nyputsad vägg av en husgrund med enkelt verktyg och städutrustning synligt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur gör man ytterhörnen bäst? Jag har förstått man man normalt spikar dit en bräda med putshakar som man putsar emot, men jag vill väldigt ogärna spika i pimpstenen, men om det är det enda sättet så får jag väl överväga detta ändå. Yttermanteln är ju ca 50mm tjock ändå.

Var köper man putshakar till bra pris?

Hur ska jag tänka när jag kommer till den övre delen av pipan, där jag har fyra hörn. Är det lämpligast att göra dem i någon speciell ordning? Tips och trix emottages med stor tacksamhet!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu har jag köpt fyra putshakar på Fredells. Ska bli intressant att fortsätta med detta i helgen. Funderar på om jag måste riva av hörnen lite för att kunna lägga an en bräda att putsa mot? Hur ska man göra det isf? Skrapa, slipa eller hacka? Brädan jag tänkt använda blir en av panelbrädorna som suttit på väggen, på så vis har jag ju automatiskt en relevant längd.:)
 
Redigerat:
Kanske att denna tråd borde ligga under projekt? Jag börjar känna så nu, kom gärna med glada tillrop eller sakliga tillrättavisningar om ni känner för det!

Jag har iaf fortsatt putsa på skorstenen i helgen. Jag är dock inte helt nöjd med resultatet uppe på taket, så jag ska köpa en säck puts till. Ska även mura in sotluckor då. Hoppas få till detta sista betongarbete utomhus medan det fortfarande är lite temperatur för produkterna att brinna. Sen ringer jag plåtis som får montera huven. Dock får det vara nog på den nedre delen nu och den ser ut såhär:
Putsad skorsten med synliga hörndetaljer på en veranda bredvid ett fönster, solskuggor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnen löste jag till slut med en putsslev för ytterhörn. Det kräver ett något fastare puts än det jag använder på sidorna och det var lite knepigt (precis som med putsning i allmänhet), men jag anser att det iaf i det här fallet blir enklare än att spika upp en bräda att putsa emot. Om skorstenen tycks ha en något bredare bas på vänstersidan så är det korrekt, Modulskorstenen är staplad på ett fundament av Lecablock som är något bredare än själva modulerna.

Helt okej för att vara ett förstagångsprojekt, man får vara ihärdig och noggrann.:)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nu har tråden hittat hem till projektavdelningen, då det gått och blivit mer av en projekttråd med tiden.:)

I helgen fortsatte jag med putsandet och nu är jag nöjd med själva jämnheten även om det känns som man kan hålla på hur länge som helst, men när jag hade monterat sotluckorna blev det lite skorstenslim över. Eftersom jag ändå skulle upp på taket igen för att plocka bort de provisoriska träskivorna tog jag med mig hinken och testade att putsa med limmet utanpå putsbruket. Och det blev en helt annan kvalité! Så nu överväger jag starkt att lägga ett tunt jämt skikt med limmet ytterst på skorstenen, då jag har nästan en hel säck kvar och inget mer lim behövs. Enligt monteringsinstruktionen behövs inget lim för rökstosarna.

Bifogar en bild som en papparazzi knäppt på mig i lördags. :p Här fick jag användning för putshakarna ändå, för att få till en rak och snygg kant mot toppen, det som sen blir själva kronan. På bilden är hålen för rökluckorna urtagna, men luckorna ännu ej monterade.
En person på taket arbetar på en ofärdig skorsten med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen börjar inomhusarbetet och det blir skönt att kunna jobba i stugvärmen nu när vintern är i antågande.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tänkte göra ett försök att återuppliva denna tråd igen. Det har ju gått ett år och projektet har stått stilla av diverse anledningar. Jag har inte legat på latsidan, tvärt om, flitens lampa har lyst starkare än någonsin, men i garaget där passen oftast pågick inpå småtimmarna om helgerna.

Kaminerna köpts in förra hösten, på markplan blir det en Keddy 815 med automatisk luftreglering, ska bli väldigt intressant att se hur det funkar i praktiken. Det kan vara speciellt lämpligt för min mor (som jag delar stugan med) då hon är allt annat än teknisk och inte heller van vid vedeldning:
En modern Dovre Vintage 50 vedkamin med retrodesign placerad inomhus bredvid en brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På källarplan blir det en Dovre Vintage 50 som kommer sitta som en fläskläpp i mitt "soul kitchen". Båda kaminerna har ju en annorlunda och roligare design än gemene tråk-conturan.

Nåväl, det var tänkt att jag skulle börja med fortsättningen på detta projekt på semestern, men jag låg efter med annat som jag hade lovat mig själv, så i september satte jag igång. Jag mjukstartade det hela med att måla skorstenen i putsfärg. Det blåste rejält den dagen och att hålla sig kvar på taket under arbetets gång med täckplasten fladdrandes i vinden och en färgburk som inte riktigt ville stå still, visade på att arbetet var kämpigare än jag trott, men efter ett par strykningar blev jag till slut nöjd.
Husfasad med nyputsad skorsten, stege, byggmaterial och verktyg på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skulle inomhusarbetet vidta och här hade jag stora problem med att bestämma mig för hur jag skulle göra. Jag hade nämligen gjort en riktigt dumsnål fadäs när jag murat isokernskorstenen på ett fundament för att spara pengar i antal lpm skorsten. När detta gjordes hade jag ännu inte bestämt mig för vilken kamin jag skulle ha och var då helt inne på ngn form av murspis eller annan bastant pjäs. När jag sen faller pladask för den extremt låga Dovren med sin sextiotalsinspirerade design, så får jag ett problem. Jag vill inte toppansluta och höjddifferensen mellan murstock och anslutning är närmare 60cm! Efter mycket övervägande fram och tillbaka lyckas jag landa i tanken på att kompromissa. Genom att mura ett drygt 25cm högt podie, kan jag bakansluta med ett rör som går snett uppåt/bakåt in i skorstenen. Det återstår ännu att se hur bra det blir rent estetiskt, man jag tror det kan bli bra.

Först och främst skulle ju då ett podium muras och när man ändå gör kustomjobb åt sig själv kan man ju lika gärna göra dem med finess, så hjärnkontoret satte genast igång och började tänka ut massa kluriga idéer. "Hur skulle det vara med vedförvaring i podiet?" till exempel...

Ett gäng Leca-block och spill som blivit över från skorstensmurningen kånkades in i källaren och började laboreras med. I samma veva började jag även på allvar bestämma mig för vilken vinkel jag ville ha på den hörnplacerade kaminen.

Påbörjat podium av Leca-block i oordning i ett hörn av ett rum, designat för en kamin med tankar på vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag bestämde mig snart för att det inte blir bra av flera skäl, dels skulle jag inte kunna känna mig trygg i bärigheten hos podiet med så stora hålrum, dels skulle hålrummen bli svåranvända till ved då de skulle bli låga och djupa. Så jag kompletterade med ett par murblock till och fick ihop det väldigt snyggt genom att använda mycket av spillbitarna som i sin tur skars upp i mindre och ofta triangulära bitar.

Hörn av ett rum med ett halvfärdigt podium av lecablock märkt med färg för planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgmarkeringarna gjorde jag för att lätt hålla reda på hur blocken skulle pusslas ihop sen när dessa flyttats på och bruket kladdats ut på golvet. För alla mindre hålrum använde jag de spillbitar som blivit över från denna övning, genom att krossa dem och hälla ner krosset i hålen tillsammans med bruk, som ett slags spackel.

För att få en hyfsat slät yta belades detta podium med golvgips som fästs med multifix. Det gick åt ganska precis två skivor, med ganska lite spill, återigen, sjukt nöjd med att kunna återanvända spillet.

Hörn av nygjutet betongpodium i källare med släta ytor och vita väggar, förberett för kamininstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta podium kommer att kläs med marockanskt klinker och sockeln kommer att få en mosaikbeklädnad. Dock kommer detta att få vänta då det är några moment kvar att göra och jag inte vill förstöra/skita ner golvbeläggningen under byggtiden.

Fortsättning följer.:)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
När jag kommer ut till stugan nästa gång är det inte läge att börja med grovarbetena, men jag känner ändå att jag vill ägna kvällen åt något konstruktivt.

För kaminen på markplan, ska det finnas ett eldstadsplan, då golvet är plastmatta på träbjälklag. Jag är ingen fan av enkla och i mitt tycke ganska fula lösningar såsom en simpel plåt eller glasskiva på golvet. Jag vill lägga klinker, men det kan man ju inte göra på träbjälklag och för att inte få en alltför stor nivåskillnad på golvet, behövde jag ta upp ett hål att lägga gipset i.

Som en start la jag ut ett paket med den terracottafärgade klinkersen och det mäter 0,9x0,9m, mer än tillräckligt för ett eldstadsplan till denna kamin enligt Keddy själva. Framtiden får utvisa exakt hur jag utformar detta, men jag har köpt på mig två paket till och det finns en tanke om att göra en fond av dessa plattor på väggen bakom kaminen.

Golv med terracottafärgad klinker utlagd, verktyg och rester av en uppbruten golvsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här var intressant, bjälklaget bestod av en spånskiva som tillsammans med mattan blir ca 25mm tjock, de tvärgående reglarna löper med 60cm avstånd. Planen är att temporärt lyfta ur isoleringen, sätta dit ett par tvärgående reglar mellan de befintliga, ner med isolering, på med ny plast och sen dubbelt golvgips på det. Borde bli stadigt som attans och nivåskillnaden bara lika mycket som plattorna bygger och det är acceptabelt.

Nästa dag skulle jag fortsätta med arbetet i källaren, det är ett par moment kvar innan vi kommer till fortsättningen med podiet och installation av kaminen. En grej som jag funderat över är hur jag ska uppfylla sotarns krav på att slipa klättra ner i schaktet för att komma t sotluckan som sitter i botten på pipan. Ett par idéer har passerat, för att sen återkomma till den ursprungliga. Jag tar upp väggen till schaktet så schaktet kan bli en del av rummet. Tanken är att detta utrymme kan användas till vedförvaring.

Jag tänkte att det kunde bli lite jobb att ta sig igenom väggen, men jag har aldrig gjort det, så jag hade ingen aning om hur tungt det skulle vara. Lite ironiskt är det att jag aldrig svettats så mycket som i detta arbete med att installera en värmekälla, man undrar ju om den behövs?:sweat:

Vy ner i ett nästan tomt schakt med betongväggar och golv, där ett renoveringsprojekt för en kamin pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammigt och tungt var det, heltäckande glasögon, mask, kåpor och bra handskar behövdes.
Delvis nedriven vägg och betongblock i en schaktliknande konstruktion med en röd byggfläkt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes mycket märkligt att kunna gå in i "vardagsrummet" direkt från altan genom schaktet.

Tanken var nu att mura för bara glatta livet, dels för att årstiden är ganska kall och man vill att betongen ska brinna och än är det drägliga temperaturer, men även för att inte få in alltför mycket småkryp/djur och kyla i kåken. Men först behövde jag transportera bort de största blocken av den gamla väggen och om jag tyckte det var tungt med bilningshammaren tidigare, så var det inget mot att kånka på betongblocken. En del av "smågruset" kunde dock användas till fyllnadsmaterial för nivåutjämningen i schaktet. Eftersom jag på insidan hade ett podie och ville ha schaktbotten i samma höjd, så behövde denna höjas motsvarande.

Så efter att ha kapat upp ett antal murblock till rätt längd kunde jag börja med geggamojjan igen. Jag tänker avsiktligen inte använda hela schaktet, utan ska gränsa av det på mitten, jag har en plan för den "bortre" halvan framöver, men mina planer därom låter jag bero. Med första murblocket på plats, kunde återfyllnaden av "fyllnadsmassa" och betong börja, sen var det "bara" till att börja stapla blocken på varandra. Det hade dock gått och blivit kväll nu och jag skulle hem till stan och upp och jobba nästa morgon, så jag fick bryta efter fem skift (första skiftet är under "golvnivå").

Renoveringsprocess i ett schakt med nygjuten betongbotten och murblock vid en öppen vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vi alltså nu, imorgon ska jag ut igen och den här veckan ska jag definitivt bli färdig med schaktet, kanske att jag även hinner med något moment till. Jag har beställt lite material som har "3-4v leveranstid" vilket känns lite dumt att jag avvaktat med att beställa, men jag ska försöka sysselsätta mig så gott det går under tiden med det övriga.
 
Så var det dags för en uppdatering kring vad jag pysslade med i förra veckan.

Som man kanske förstod av mitt förra inlägg kändes det lite olustigt att lämna stugan med en öppning rakt in i källaren, trots att jag hade plomberat hålet så gott jag orkade efter det tunga arbetspasset, så var det ju ändå "öppet" i viss mån. Så det kändes nödvändigt att jobba vidare innan det blir alltför kallt ute. Så när jag kommer ut till stugan nästa gång, sätter jag genast igång med den fortsatta murningen.

Jag upptäcker dock ett par fadäser, dels så har muren inte blivit helt rak och dessutom saknas det armering, något jag nu skaffat material för, men som jag inte hade när jag började projektet. Så jag river de två översta skiften och gör om. Jag är ju ingen yrkesman, så jag har ingen aning om hur man "egentligen" armerar bäst, men jag valde att helt sonika lägga ett armeringsjärn i fogen mellan skiften som stacks in på vardera sida om väggen. Hålen i väggen fylldes med ankarmassa.

En pågående renovering visar en hörna av en murad källarstruktur med synliga bruklager och lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fortsatte murandet och när det var läge att bryta för kvällen, hade jag nått upp till taket. Och jag plomberade därför hålet igen med ett par frigolitskivor

En ojämnt murad öppning i en vägg under renovering, med synliga lecablock och ett vattenpass som visar att murningen inte är helt lodrät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag fortsatte jag. Nu blev det mer finlir. Jag konstaterade att jag nog ville mura ett skift till, så jag fick kapa av en av altanens bärlinor för frigång, men det skulle ändå göras förr eller senare och vilket år som helst ska altanen ändå göras om och bli lite större. Dessutom kapade jag av de nedersta 3-4 cm på panelen för frigång och av estetiska skäl. Jag kapade även till ett par "passbitar" av lecablocken som murades in mellan den nya väggen och skorstensstocken.

En bild av en murad öppning i källaren med synlig armering och en eluttagsdosa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå var i farten så började jag även jämna till själva "öppningen" i den gamla väggen. Här kommer jag sätta dekorsten, men för att få en hyfsat jämn yta att jobba mot, så behövs lite handpåläggning. Det är ännu en bit kvar innan det är läge att sätta plattor, men eftersom leveransen kommer först om ett par veckor, så hinner jag nog få till det. Jag kunde nu även göra ett lock för schaktet i plywood som tätar bättre och är skruvat i träfasaden och med en tyngd som trycker ner det så att det tätar mot leca-muren.

Nybyggd grå leca-mur inne i vitmålat källarrum med eluttag och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa morgon är jag tvungen att åka en sväng till stan för att jobba ett pass, men jag anländer stugan sent nästa kväll så att arbetet kan vidta i skaplig tid dagen därpå. Eftersom jag nu stod i begrepp med att äntligen avsluta och åter stänga schaktet, så var det själva "locket" eller taket, som står på tur. Under alla resor fram och tillbaka med olika idéer och lösningar på hur schaktet bäst utnyttjas, kom jag på idén att jag skulle vilja ha ett ljusinsläpp i rummet. Eftersom detta är källarplan och helt under jord vid båda av de två motstående ytterväggarna, går det inte att sätta in ett fönster hur som helst, men schaktet medger ju möjligheten att släppa in ljus ovanifrån, så detta skulle jag ta till vara på.

Eftersom jag redan hade några glasblock liggandes, kändes det som en given idé att lösa problemet med "tak" på schaktet. Men hur murar man horisontellt? En idé var att spika upp en plywoodskiva som får agera stöd under murningen och under tiden glasblockslimmet brinner, men en annan idé som efter lite fundering både känns lättare och bättre är att mura ihop det hela som ett "paket" och sen montera dit det på plats när det brunnit färdigt.

Så nu fick jag anledning att jobba i bänk och det är alltid skönt. Först upp med en glasblockslist och kapa den till rätt längd. Den kommer att utgöra "ytterkanten" på hela paketet. Sen kom momentet att modifiera armeringsjärnen och kanske är det inte nödvändigt, men nu fick jag anledning att plocka fram svetsen och det är alltid skönt att ha en ursäkt för det. Armeringsjärnen svetsades till ett rutnät som måttades in efter glasblocken. Sen kom själva murningen, tanken är att det här ska bli en färdig "kassett" som jag sen kan skjuta in i ett par glasblockslister som jag skruvar fast i fasaden på huset på två sidor och i skorstenen på den tredje. Anledningen till att armeringsjärnen "sticker ut" på ovansidan är för att det är den sidan som kommer skjutas in mot den inre väggen och där är tanken att jag ska ta upp hål i listen som motsvarar järnens placering, så att de går in en bit och förankrar hela paketet:

Kollage av bilder som visar tillverkningsstegen för en ljusinsläppsmodul med glasblock och armering i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det färdiga paketet:

Färdigmurad glasblockskassett på verkstadsbänk med armeringsjärn och murbrukslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen om praktik och teori stämmer återstår att se, detta är ej monterat än av den enkla anledningen att jag vill att det ska brinna ordentligt innan jag fortskrider. De två första dygnen körde jag med en värmefläkt i garaget som höjde tempen ett par grader för detta projekts skull. Jag förutsätter att jag kommer behöva modda lite för att få denna skapelse på plats, men det löser sig nog. Men det är sjysst att kunna säga att man har ett glastak.:cool:

Så medan detta står och härdar i väntan på montering, så fortsätter jag därefter inne i huset igen. Det har kommit till det nervösa momentet att ta upp hål för kaminens anslutning i pipan på källarplan. Jag har haft lite kontakt med leverantören och kollat om det är ok att montera stosen i en skarv, samt om man behöver ta hänsyn till luckans placering när man monterar stosen, men enligt leverantören så kan man montera stosen var som helst längs pipans längd. Sotarn hade dock varnat mig för att om inte stosen blir tät och man får läckage mot luftspalten mellan inner- och yttermantel så kommer man få problem med draget. Så jag var noggrann med detta moment.

Först började jag lokalisera var jag skulle ta upp ett hål. Mäta tre gånger och sen kontrollmäta igen. Fram med det låååååånga borret på 450mm och... bulls eye! Jag hamnade rätt.:surprised: För att få en bekräftelse på detta tog jag till ett knep som jag lärt mig från fordonsmekarvärden "my camera kan reach where my eyes can't", jag stoppade in handen i pipan och knäppte en bild:

En närbild på ett måttband som visar mätningen av en spricka i en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med förvissningen om att hålet jag nu hade borrat satt mitt i pipan i breddled och ganska lagom på ca 8cm från pipans botten, kunde jag nu påbörja borrningen av ett hål för rökkanalen. En större diameter för genomföringen genom väggen togs upp, här hade jag en kapskiva på 230mm som mall för att få ett lagom stort hål. För det "inre" hålet använde jag själva stosen som mall. På bilden ser man även hur anslutningen hamnar i höjdled jämfört med luckans och pipans höjd. Det första blocket hos en isokern ska ju fyllas med bruk och leca till hälften, så att innermantelröret börjar på en halv moduls höjd, således är detta den absolut lägsta punkten på pipan.

Lecablock och betongvägg med insatt armeringsjärn och borrade hål för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till det större hålet genom väggen är ursprungligen för att sotarn tipsade om att sätta lite stenull trots att betong inte är brännbart för att undvika eventuell sprickbildning av värmen från det oisolerade röret. Det större hålet visade sig dock vara rätt nödvändigt när jag skulle mejsla ur det mindre inre hålet också, jag behövde helt enkelt lite svängrum med mejseln för att komma åt att knacka fram en rund form på det inre hålet. Båda hålen, och mellanrummet mellan pipa och vägg, "putsas" med skorstenslimmet efter det att stosen konstaterats passa i hålet.

Det är praktiskt med en "bilmeckarlampa" inne i pipan, så man har belysning från båda håll när man jobbar. Lampans magnet sitter mer än gärna fast i stoluckan:

Närbild på nymurad skorstensgenomföring med monterad stos i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu kände jag att det var färdigslabbat med bruk för den här dagen, men i mitt huvud hade en idé legat och grott hos mig ett tag. Det är ju inte dags för plattsättning än, jag vill ju dessutom sätta väggarna först, men klinkers till podiet har jag redan köpt och hur de ser ut kommer längre fram, men en sucker för blått som jag är, så kan jag avslöja så mycket. Det jag ville testa dock var hur träväggen längs ena sidan hos podiet skulle bli om man målade den blått. Blå väggfärg hade jag redan, så det var bara att plocka fram färgburken och en pensel och testa.

Det var ett mycket starkt pigment i färgen, verkligen "illblått", fast en snygg nyans ändå, sådär mitt emellan ljus och mörk. När jag för en tid sen googlat på "blå trävägg" hade en bild etsat sig fast i mitt minne på en vägg som var flammig och "patinerad" och är det något jag gillar förutom blå, är det patina. Väggfärg är ju vattenlösligt, så fram med en liten vattenhink och doppa penseln i och sen börja "späda" färgen på väggen. "Det här kan ju bli bra" tänkte jag när det vita börja skina igenom allteftersom färgen tunnades ut. Så genom att ömsom doppa penseln i färg och smeta ut på väggen och ömsom doppa den i vatten och späda färgen "in situ", så fick jag ett resultat som blev över förväntan bra, det är fortfarande lite "wow-effekt" när jag ser väggen, så nu finns planer på att måla resterande träväggar (innerväggar) i rummet på samma sätt. Framtiden får utvisa om så blir fallet.

Blå patinerad trävägg med elektrisk installationsdosa och vit taklist
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det SKA alltså vara såhär flammigt, även om en och annan yrkesman säkert hade fnyst åt det. Elen i apparatdosan har aldrig varit ansluten, den "dumma" placeringen mitt på väggen gör att jag överväger att antingen bara täcka över dosan, eller se om jag kan ta reda på var tåtarna går och kanske montera en lampett eller liknande där.

Kvällsprojektet denna "heldag" bestod i att ge sig i kast med arbetet på "markplan", dvs våningen ovanför. Hålet i golvet var ju redan upptaget för att kunna regla upp och sätta gips för klinkersplattorna under kaminen. Eldstadsplanet kommer att mäta 90x90cm och gipsskivorna är 60cm, så följaktligen satte jag reglarna på 60cm avstånd. Jag kan erkänna att jag borde snickrat en "ram" i stället och kanske förstärkt i mitten, men åtkomligheten var inte helt hundra överallt så detta fick bli en kompromiss, men till slut fick jag till det.

Golv öppet för konstruktion med synliga reglar och spån, verktyg och regelverksmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag ville jag fortsätta med jobbet på markplan. Jag kan inte redogöra exakt för hur jag gick från tanke till handling, men jag fick för mig att såga upp väggen 60cm brett, precis som gipsskivorna jag har köpt. Just för att golvgipsskivorna redan hade det måttet, blir det golvgips även här. När jag river väggen ser jag att det ju redan är gips i väggarna, jag vet inte varför, men jag var övertygad om att det var spånskiva eller ngt annat trämaterial. När jag sågade i det misstänkte jag det, men då var jag redan igång. Med gipsskivan loss och isoleringen blottad stod jag ett tag och funderade. Jag frågade morsan "vet du vad en nisch är?" och förklarade därefter att jag tänkte göra en nisch.

Ut med isoleringen och blottlägg det som fanns bakom "asfaboarden", jag visste nu att det enda som fanns bakom denna var skorstenen. Tyvärr lirade inte avståndet mellan de befintliga reglarna helt och hållet så en väggregel sitter i vägen för min nisch.
Renoveringsarbete där en vägg delvis rivits för att skapa en nisch, med isolering och reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag insåg snart att det var väldigt krångligt att stå och jobba på en lös plywoodskiva och det fanns ju egentligen ingen anledning att vänta med att lägga igen hålet i golvet, så jag bytte spår lite tillfälligt innan jag fortsatte med väggen. När gipsskivorna hade kapats till rätt längd och format upptäckte jag snart att det sviktade lite mer än jag ville, så jag förstärkte upp med ännu en regel i hålets framkant. Nu kändes det bättre, men det var fortfarande lite svikt ute i hörnen. Då tog jag till en ganska oortodox lösning, men som jag blev väldigt nöjd med; med multiverktyget sågade jag upp en skåra i spånskivan i vilken jag kunde knacka in en spikplatta för att styva upp hörnet för gipset:

Gipsplattor på ett trägolv med tillskurna metalledningar, en kniv, en spikask och en låda med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att börja skruva och med golvet på plats var det mycket lättare att jobba med väggen. Nu hade jag lite spill av gipsskivan kvar från golvet att labba med för själva nischen, och av spillbiten kunde jag kapa ut tre långsmala remsor som skulle passa in i nischens sidoväggar, de tre passade perfekt när en av dem hade kapats på mitten. Husets originalregel hade sågats loss (den satt inte med beslag och var dessutom spikad på ett sätt så jag inte kom åt att dra ur spiken) och den flyttades därefter 10-15cm åt vänster och kom därför att utgöra nischens vänstra sidas väggregel. På högersidan sitter regeln motsvarande bit in, men eftersom det här går ett vp-rör fick jag lov att använda en tunnare regel för att få den ram jag behöver för gipset.

Genom att konsultera kaminens installationsanvisning kunde jag nu med en klinkerplatta placerad på golvet mäta upp var centrum på hålet för anslutningen hamnar på väggen och jag mätte därefter ut ett fyrkantigt hål för det i asfaboarden. Jag insåg snart att hålet var för litet och för långt placerat åt höger och hamnade inte i mitten av nischen. Jag hade försökt ta ut centrum för pipan genom ett kontrollhål genom väggen precis bredvid pipan och jag måste gjort något räknefel när jag sågade upp asfaboarden.

Renoveringsprojekt med öppen vägg, exponerad isolering och gipsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckligtvis hade jag sågat upp ett alldeles för litet hål, då det här blir ett helisolerat rör och "genomföringen" eller "schaktet" ska vara ytterligare 100mm större än röret. Så genom att bredda hålet i boarden så att det hamnar symmetriskt i nischen börjar jag nu närma mig rätt storlek, eventuellt ska jag ta upp det ytterligare när jag har materialet att bygga schaktet med.

Nu kunde jag inte annat än hoppas på att jag skulle hamna rätt om jag borrade igenom pipan. Jag mätte ut mitten på nischen och körde på höjden från installationsanvisningen. Jag kunde inte längre minnas hur jag kommit fram till att det här måste vara rätt ställe att borra på; borrhålet var mätt utifrån nischen, nischen utifrån eldstadsplanet och eldstadsplanet utifrån... Tja vadå?:surprised: Jag hade väl syftat från fönstret på vardera sida om väggen, därför blev jag väldigt förvånad över att återigen hamna så rätt, även här var det ganska mitt i pipans centrum!

Så det var ju inte så mycket att göra än att bila upp hålet och van av erfarenheten från hålet jag tog upp kvällen innan i den andra pipan, så gick detta hål mycket snabbare då jag hade lite "do's and dont'ts" med mig i bagaget. När stosen passade bra, blandade jag till lite geggamojja igen och kladdade in i hålet. Stosen monteras och jag kan äntligen sätta mig ner och begrunda min skapelse, helt slut efter ett par långa dagar och sena kvällars jobb.

Renoverad vägg med nisch och infälld svart kaminrörsgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja vad ska man säga? Helt frisk är man nog inte som låter projektet ta en extra dag bara för att man får ett ryck och vill ha en nisch, men det kan nog bli bra i slutändan. Jag har redan börjat smida planer för hur det ska bli och jag tror att det kan bli väldigt snyggt. Nästa helg väntar lite plattsättning, sen ska jag nog fortsätta putsa i källaren också. Sen får vi hoppas att kommunen hör av sig angående bygganmälan också, ska det kompletteras med något vill man ju ha lite tid på sig att göra det.:geek:
 
Nu tänkte jag att jag skulle summera den senaste delen av projektet. Jag skriver för mitt eget höga nöjes skull, men det är fritt fram, jag tom påbjudet, att kommentera och diskutera.(y)

Helgen kom att spenderas åt entréplan på lördagen och källarplan på söndagen. På entréplan gjorde jag ännu ett "sidosteg" i min ursprungliga plan. För på fredagen hade jag varit förbi k-rauta och köpt en stor tung cembritskiva (minerit, fibercement). Eftersom dessa, liksom de flesta material, säljs på standardlängder, blev det 2500x900x9 som det minsta alternativet. Jag behöver bara detta till mitt lilla "schakt" jag ska bygga för rökröret genom väggen, som med min "nisch" blir knappa 10cm långt, följaktligen blir det väldigt mycket material över på en sån skiva.

Jag insåg då att med väggen redan halvt om halvt nedplockad, så skulle det inte bli så mycket mer jobb att byta ut asfaboarden som jag hade lite dåligt samvete över. Nu skriver ju Schiedel att skorstenen kan monteras dikt an en brännbar vägg om rökgastempen uppnår max 350 grader (eller var det 450?:thinking:) så det ska vara okej att bygga som jag gjort, men jag tog tillfället i akt och rev ner asfaboarden och ersatte den mot cembritskivan. Det känns rätt bra, trots att jag blev tvungen att montera cembritskivan som två skivor bredvid varandra och på så vis fick jag några skarvar i väggen.

Här är det öppet rakt ut i novemberkylan.
Renoveringsarbete med cembritskivor runt en skorsten i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cembritskivan delas i tre delar, två som fyller ut hålet i väggen och en tredje "spillbit" som jag kommer bygga schakt av. Läste på lite om hur det är att jobba i materialet och folk verkar ha olika erfarenheter, men jag prövade att dra av den med cirkelsågen och det gick utmärkt. Men precis som tidigare konstaterats så dammar det något fruktansvärt, precis som när man håller på med betong i övrigt.

Läkt med tre funktioner: laststabilisator vid transport, klyvanhåll och till sist konstruktionsmaterial:
Cembritskiva uppdelad i tre delar på en veranda med skruvstäd och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vare att jag kunde hugga loss den relativt mjuka "boarden" och kom åt överallt med reglar borttagna trots att det var trångt mellan innervägg och skorsten och det faktum att jag delade upp cementskivan på två delar, som skarvas vid reglarna, kunde jag utnyttja hela höjden och få denna "värmeskärm" att gå hela vägen upp på vinden.

Skarvarna tejpades med vävtejp, vet inte om det var nödvändigt, men det kan inte skada tänker jag.
Renoverad vägg med ny monterad cembritskiva och rökrörsgenomföring i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med väggens reglar åter på plats, är det så dags för innerväggen. Just den här lilla sträckan om ca 80cm finns det ju ingen yttervägg, utan det är pipan i sig som utgör den, på så vis är pipan en aning "försjunken" i fasaden. Men det borde vara tämligen ofarligt då det är i ett hörn på verandan under tak och ganska skyddat från väder och vind.

Innerväggen konstrueras genom att läkt får utgöra en ram för gipsskivan. Mellanrummet fylls härefter med glasull och genom noggrant mätande kan jag rita upp hålet för schaktet och såga ut det på plats för att inte riskera att knäcka skivan.

Renoverad vägg med monterad cembritskiva och förberett hål för rökrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed avslutar jag för kvällen och tar ett efterlängtat bad efter allt damm och kliande isolering.

På söndagen kommer jag lägga min fokus på källardelen av projektet. Nu har mitt "glastak" brunnit i en veckas tid och det känns säkert att hantera det, nu ska jag bara fullborda konstruktionen. Här var det mycket som behövde lösas allteftersom arbetet fortskred. Mycket mäta, klura och passa in blev det. Tanken var ju att "skjuta in" glastaket på plats som en komplett kassett i samma sorts rostfria lister som man normalt använder om man tex ska göra ett avslut på en glasblocksvägg. För att dessa lister ska kunna förankras i fasaden var jag ju tvungen att montera de först och sen gjuta dit "kassetten", som en extra förstärkning av konstruktionen togs det upp hål i långsidan för att kunna skjuta in armeringsjärnen in i husväggen. Det är tungt att borra i rostfritt, trots nytt borr, skärolja och låga hastigheter, men efter hand fick jag till alla hål och kunde montera upp listerna. För att få till rätt mått på bredden blev jag tvungen att på sidan kapa av den nedersta delen av fasadpanelen. Men det visste jag redan och i övrigt stämde det mesta.

I skorstenen körde jag två rätt grunda ankarskruv med plugg ute i pipans hörn:
Rostfri lista på en öppen vägg med utsikt mot blå isolering och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det ju "bara" att baxa upp "kassetten" från garaget till verandan och börja provmontera. Snart konstaterar jag att jag måste modifiera även någon fasadplanka till och byta ut några skruv för att det ska funka som tänkt, men till slut kunde jag göra en komplett "mock up". När jag konstaterar att allt lirar, så drar jag ur kassetten igen och går ner och blandar lite bruk som omsorgsfullt smetas in på båda sidor, både i listen och på kassettens kant. Jag fick kämpa lite för att få det på plats igen med bruket i fogarna, men till slut kunde jag knacka dit det med gummiklubban och schaktet var nu åter förseglat.

Mock-up-bild på glastaket monterat i schaktet. Det ska till lite lister och finlir så småningom:
Glastak monterat i schaktet med insyn av takbjälkar genom de genomskinliga glasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta gjort hade jag ännu ett par timmar kvar av söndagskvällen att ta till vara på och jag kunde antingen fortsätta på entréplan och snickra ihop schaktet för rökröret som sista förberedelse innan plattsättning, men eftersom det kan göras lite när som helst och inte kräver någon väntan i form av torktider, så valde jag att fortsätta i källaren, där jag hade en del putsande kvar att göra. Jag tätade och jämnade ut grövre håligheter med grovbetong, men gjorde finliret med ett mer finkornigt bruk, egentligen inget putsbruk. Om bara plattorna jag beställt räcker till, kommer hela den här ytan att plattsättas, men worst case, så får det bli lite annorlunda tänk i schaktväggarna. När jag kände mig hyfsat nöjd med putsen så avslutade jag helgens arbete genom att flytspackla schaktet och podiet för att underlätta plattsättningen sen.

Färdig för dagen, det börjar mer och mer anta sin slutgiltiga form:
Nyputsad vägg med genomföringshål och nylagd flytspackel på golvet i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kliver upp nästa morgon och ska bege mig till jobbet kände jag mig tvungen att ta en bild hur det blev när det är ljust ute. Och nu är det ju en grådisig novembermorgon, men jag känner att mitt syfte med glastaket funkar som det är tänkt. Nu är jag bra sugen på att gräva fram de översta 20-30cm av tvättstugan och gjuta glasblock även där för att få in ljus även i det rummet. Får grunna på om jag behöver göra någon förstärkning i väggen där dock, men det är ju ett bra tag innan jag kommer dit.

Arla morgonljus når in i rummet.
Ett oupplyst rum med betongväggar och ett synligt fönster som ger lite dagsljus, med byggmaterial och byggarbeten pågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser mycket emot att få sätta plattor nu, det blir nog entréplan först eftersom väggplattorna för källarplan inte kommit än. Dock blir det absolut nästa draget att bygga själva väggenomföringsschaktet.

Vi hörs!:cool:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
För att det inte ska bli för mycket att "komma ihåg" så tänkte jag sammanfatta vad som hänt sedan sist.

I förra veckan åkte jag en sväng till stugan för att få lite mer gjort. På kvällen när jag kom ut satte jag ny puts på källarväggen som ska förses med dekorsten av "väggtegeltyp". Ambitionen var att få väggen lite mer jämn och resultatet blev väl "sådär".

Nyputsad källarvägg med ojämnheter och synligt ventilationsschakt, redo för dekorstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen därpå ägnade jag en del tid åt att täta glastaket i skorstensschaktet både utifrån och underfirån. Vid förra tillfället hade jag bara precis monterat kassetten, men det fanns nu en del springor som behövde tätas. Jag använde ett PU-lim av typen PL400 fast av annat fabrikat och av en snabbhärdande typ som funkar bättre vid låga temperaturer. På insidan kommer det även att monteras dekorlister som döljer tätningen och det som syns av husfasaden underifrån/inifrån. Dessa kommer dock att monteras efter plattsättningen, men de är gerade och kapade till rätt längd, så de ska bara monteras.

Nyputsad källarvägg med nyligen installerat glastak i ett skorstensschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten av dagen och kvällen kom att ägnas åt att bygga själva väggenomföringsschaktet för träväggen på entréplan. Jag hade ju en smal spillbit av cembritskivan kvar som var tänkt till detta. Det var ingen "rocket science" direkt, men krävde en del mätande innan bitarna satt där. Av någon anledning tenderar jag till att alltid få bitarna lite för stora vad det än gäller. Antagligen på grund av en försiktighetsprincip "hellre kapa en gång till, än att kapa för mycket", men det gör att allt tar lite längre tid. Jag hade under veckan grunnat på hur jag skulle fixera bitarna då det inte fanns något riktigt klockrent att skruva mot, tanken var att skruva schaktväggarna i varandra med små vinkeljärn, men när jag provmonterar bitarna och anpassar dem för rätt passform märker jag att jag får till en sån passform att de sitter där av sig själva. Jag kompletterar dock genom att limma dem, både i varandra och mot de angränsande skivorna. Jag får se om sotarn säger ngt om detta, men jag tänker att om inte annat så ska jag själv hålla lite koll, men jag har svårt att se att detta "döda material" ska röra på sig så att det släpper.

Vägg med nyligen installerat rörgenomföringsschakt omgivet av kaklade och putsade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dags att åka hem och köra förvärvsarbetet ett par dagar innan jag härom dagen kan åka ut igen och fortsätta.

Kvällen kom mestadels att ägnas åt lite "fulel", jag monterade tillbaks två vägguttag jag skruvat loss i samband med projektet, samt monterade en ledlist i toppen på nischen som kommer döljas av en skivbit vid taket. Efter detta tar jag kväll och fortsätter nästa dag. Eftersom jag har lite annat att pyssla med under dagen, hinner det dröja ända till skymning innan jag kan återgå till kamininstallationsprojektet. Medan potatisen kokar på spisen går jag ner i källaren och rollar på lite primer för kakelfix på den nyputsade väggen som nu har torkat helt. Efter middagen plockar jag fram den nyinförskaffade kakelkapen och börjar fundera på hur jag ska gå till väga.

Det är dags att börja sätta plattor på entréplan! Eftersom jag lite amatörmässigt inte har räknat exakt hur mycket kakel jag har, så tar jag det säkra före det osäkra genom att jag kaklar under och ovanför genomföringsschaktet och lämnar sidorna om detta nakna, förmodligen kommer täckplåten täcka mycket, om inte rentav allt, av detta. Det visar sig dock att det nästan blir ett helt paket över, så även sidorna om schaktet och längst upp bakom täckskivan vid taket, kaklas. Renoverat rum med nyinstallerade tegelliknande plattor på vägg, golv och en utstickande kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju riktigt kul att kakla, jag var lite nervös inför det då jag bara gjort det en gång tidigare och det var många år sen. Men i grund och botten handlar det om två saker, få till rätt konsistens på fixet och att vara noggrann. För det förstnämnda har jag vid det här laget med allt murande och putsande fått in en rätt bra känsla för hur bruket ska kännas, för det sistnämnda så var det här ett ganska enkelt kaklingsjobb, dels för att väggytan är så liten och smal, dels för att jag har nischens kanter att nästan bokstavligen "stödja mig emot". Nischen mäter 60cm, plattorna 15x30. I golvet är ytan 90x90, även det ganska enkelt att få till.

Den uppmärksamme ser även att väggen till vänster om nischen har bytt färg, det kan inte jag ta credd för utan det är min mor som bidragit med en liten "sidoinsats" i detta projekt. Den gamla tapeten revs ner, renoveringstapet sattes upp och sen har allt målats. Främst för att få bort massa fula hål i väggen, men även för att få en liten "fondvägg". Så småningom kommer hela väggen, även till höger om nischen, få samma grå färg. Det finns dock planer på lite ommöblering där, så vi avvaktar med ngn insats tills vi vet hur vi ska ha det.

Imorgon far jag ut till stugan igen och fortsätter, det blir mer plattsättning och det känns skönt att äntligen få börja jobba med ytskikt och finish efter allt tråkigt rivande och grovjobb, Vi hörs!:cool:
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.