Byggahus.se
Y
Tänkt beställa ett soffbord som en snickare byggerihop.

Men så har jag fastnat lite i vilken höjd jag vill ha.

43cm från golv till soffans sittdyna.
55cm från golv till mitt nuvarande bord som jag kan uppfatta som lite ögonfallande högt.
= 12cm skillnad.

När jag provsatt en annan soffa och bord så skiljde det 6cm. Och hos en annan var det 15cm skillnad.

Men jag är nyfiken vad ni tänker och kan i frågan gällande "rätt höjd på soffbord" :)
 
Jag äter mycket vid mitt bord och då skall det vara bekvämt att äta vid bordet:D. Original var min soffa 39cm upp till sittdyna och så var det 45cm till bordets överkant. Men efter jag byggde nya ben till soffan så är soffan lika hög som bordet, delvis 45cm. Anledningen till denna manöver handlade bara om att jag ville att robotdammsugaren skulle kunna gå under soffan. Skulle nog säga att det är bekvämare att äta vid bordet nu. Men det är inte så att jag märker någon direkt skillnad.

Men jag är inte kvinna och har ingen sådant i huset. När det väl kommer så kanske hon tycker det ser för jävligt ut och då får jag kanske byta både bord och soffa:D.
 
BirgitS
Jag vill att soffbordet ska vara ungefär 10-15 cm högre än framkanten på soffan (när man sitter i den) så att man enkelt får plats med benen under bordet och ändå kan ha bordet nära så man når det som står på. Tycker inte om när man måste krångla för att nå en kaffekopp som står lägre än undersidan av benen.

Y Yrrol skrev:
mitt nuvarande bord som jag kan uppfatta som lite ögonfallande högt.
Sånt där är ju en vanesak, om man tittar på begagnade soffbord från 50-talet så är de ju avsevärt högre än de låga soffbord som varit moderna ett tag nu.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
55 cm från golv till skivans överkant är ett gammalt standardmått. BirgitS princip med 10-15 cm högre än soffans framkant tycker jag är bra. Tänk på att bord brukar hålla längre än soffor, i varje fall idag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag är ingen vän av för låga bord och vill gärna ha bordsskivan 15 - 20 cm över soffans sits.
 
Fulkemisten
Jag har fötterna på bordet 51 cm bord och 45 cm soffa. 6 cm skillad således. Svinbekvämt!
Byggde mitt bord själv efter soffans mått. Såga till en skiva och testa olika höjder, det gjorde jag.
 
Tänker att det beror på vad man vill nyttja bordet till. Äta mat kräver väl ett något högre bord för att det ska vara bekvämt, ställa ifrån sig vinglas och chipsskålen kräver inte lika högt :D
 
Mitt bord är 57cm högt, gjort det själv. Till salu i Göteborg om det önskas ;)
Soffan är 42cm från golv och mellanhyllan 39. Funkar skitbra om man äter vid bordet eller har en laptop.

Jag tycker det är smidigt med lite högre bord och har gärna TV placerad hyffsat högt så man kan ha en kaffekanna på bordet utan att det skymmer.

Hemmagjort vitt ovalt bord med måttangivelser framför en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort vitt bord framför en mörk soffa med kuddar, lämpligt för att äta eller använda laptop på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Y
Vill tacka för att ni tog er tid att mäta.

Jag fastnade för tanken om att höja soffan, för min är så låg så inget redskap går under och damm fann jag när jag mätte.
Så jag kommer nog välja ett 55cm högt bord trotsallt, men att det jämnas ut sen ifall jag höjer soffan.

Förvisso lite orolig att en upphöjd soffa kommer upplevas otrevlig att sitta i. Får analysera detta i ett år till :)
 
Det gäller att testa, in med en planka under soffbenen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mitt bord är 57cm högt, gjort det själv. Till salu i Göteborg om det önskas ;)
Vårt är också 57 cm.
Perfekt och bra till alla ändamål. Man kan få in knäna under vid behov när man sitter i soffan.
 
Fulkemisten
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt är också 57 cm.
Perfekt och bra till alla ändamål. Man kan få in knäna under vid behov när man sitter i soffan.
Men snälla. Knäna under? Absolutley barbaric! Fötterna på bordet väl? Det är för övrigt sjukt praktiskt med dubbla nivåer (som ytterligare försvårar för knäna) för att kunna ha fjärr/handkontroller, kaffeboksböcker, byggbeskrivningar till lego och annat jox där under.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men snälla. Knäna under? Absolutley barbaric!
Det är en mycket praktisk och bekväm trend som kom på 1960-talet, och som vi tillämpade när vi inredde vårt första gemensamma hem, min dåvarande fästmö och jag.
Vad är vitsen med ett bord som är så lågt att man slår knäna i det när man försöker nå något?
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Fulkemisten
Nä men det är väl just det att man har olika behov. Det är det som är det fina med soffbord. Särskilt om man bygger själv. Soffbordet ser ut som ett bord men kan vara så mycket mer, förvaring, fotpall, middagsbord, frukostbord, spelbord, pianounderrede, avställningsyta, pingisbord osv. Det är därför mått och utseende är så viktigt och individuellt.
 
57 cm högt och fötterna på fotpallen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.