Byggahus.se
Vi bor på en väg med 4 hus, 3 på ena sidan och vårat på den andra sidan. Nu har grannen till det mittersta huset som har sin infart mittemot där vår tomt börjar gått till vägförenigen och klagat att vår häck står utanför vår tomt. Detta stämmer men häcken planterades innan vägen kom (för ca 40 år sedan) till och då låg den på tomten. När vägen byggdes flyttades vår tomtgräns och häcken hamnade utanför vår tomt.
Vi har bott i huset 13 år.

Kan vi bli tvingade att flytta vår häck?

Den klagande grannen använder inte vägsträckan utefter vår häck.
 
R
Vad har triggat er granne att göra detta , hur länge har han bott tvärs över utan säga något . Låter som att ni ev kan ha kommit på kant med varandra i något annat och då kommer det här
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Står den nu mera på vägföreningens yta så är det väl vägföreningen som får ta bort den i så fall. Ni har sannolikt inte rätt att ha kvar den där. Men frågan är ju om resten av föreningen ser den som ett problem.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
A
Finns det något protokoll från när beslutet togs?

Det finns kanske dokumenterat kring ägande av häck och att någon kompensation eller skydd av häck har utgått
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Att den numera är utanför tomten är väl ett problem oavsett hur det har blivit så. Då är den väl inte eran längre om man ska vara kinkig utan vägföreningens problem. Eller om du vill hävda den som din häck så blir det säkert så att du kan få flytta den innanför din tomtgräns. Men enklast i just nu så lär det väl vara att den står utanför din tomtgräns och då inte är ditt problem längre.

Kanske finns det nån enkel lösning som att du klipper den så den inte hänger långt ut i vägen så kanske gnället upphör om det är nåt sånt som är grunden till osämjan / irretationen på häcken.
 
Känns ganska meningslöst att svara, när TS lägger in en fråga och sedan själv försvinner. Det verkar vara typiskt i det här forumet av någon anledning
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Grejen är ju att det till 99% inte handlar om häcken utan om nått annat och häcken blir nått att använda i det bråket, så det är väl tveksamt om det hjälper att klippa häcken eller dyl

J Johnsson 56 skrev:
Känns ganska meningslöst att svara, när TS lägger in en fråga och sedan själv försvinner. Det verkar vara typiskt i det här forumet av någon anledning
Nu har det ju dock inte gått så värst lång tid sedan TS startade tråden, alla sitter ju inte och kollar div forum en gång i timmen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Matzeball
J Johnsson 56 skrev:
Känns ganska meningslöst att svara, när TS lägger in en fråga och sedan själv försvinner. Det verkar vara typiskt i det här forumet av någon anledning
Lite snabbt fördömande efter 2 dagar.
 
  • Gilla
farbrordane och 2 till
  • Laddar…
niklash niklash skrev:
Vi bor på en väg med 4 hus, 3 på ena sidan och vårat på den andra sidan. Nu har grannen till det mittersta huset som har sin infart mittemot där vår tomt börjar gått till vägförenigen och klagat att vår häck står utanför vår tomt. Detta stämmer men häcken planterades innan vägen kom (för ca 40 år sedan) till och då låg den på tomten. När vägen byggdes flyttades vår tomtgräns och häcken hamnade utanför vår tomt.
Vi har bott i huset 13 år.

Kan vi bli tvingade att flytta vår häck?

Den klagande grannen använder inte vägsträckan utefter vår häck.
Häcken följde inte med när ni köpte huset så den är inte er.
 
P Pumba skrev:
Grejen är ju att det till 99% inte handlar om häcken utan om nått annat och häcken blir nått att använda i det bråket, så det är väl tveksamt om det hjälper att klippa häcken eller dyl



Nu har det ju dock inte gått så värst lång tid sedan TS startade tråden, alla sitter ju inte och kollar div forum en gång i timmen.
Jag har inte sagt att "alla" sitter och kollar hela tiden, men jag menar att TS borde vara intresserad och svara på frågor
 
R rävlyan skrev:
Vad har triggat er granne att göra detta , hur länge har han bott tvärs över utan säga något . Låter som att ni ev kan ha kommit på kant med varandra i något annat och då kommer det här
Grannen har påpekat det tidigare när vi flyttade in men har varit lungn efter det. Han är ovänn med de två andra grannarna sedan långt tillbaka, men jag har försök hålla mig neutral.
Jag lånade ut en grävmaskin till han för ett par veckor sedan och en annan granne hjälpte honom att gräva, så jag trodde att jag låg bra till.
Utlösande orsak var att grannens brorson backade in i vändplatsskylten som står inne i vår häck.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att den numera är utanför tomten är väl ett problem oavsett hur det har blivit så. Då är den väl inte eran längre om man ska vara kinkig utan vägföreningens problem. Eller om du vill hävda den som din häck så blir det säkert så att du kan få flytta den innanför din tomtgräns. Men enklast i just nu så lär det väl vara att den står utanför din tomtgräns och då inte är ditt problem längre.

Kanske finns det nån enkel lösning som att du klipper den så den inte hänger långt ut i vägen så kanske gnället upphör om det är nåt sånt som är grunden till osämjan / irretationen på häcken.
Problemet är att hela häcken står utanför vår tomtgräns, så även om vi klipper den så är den utanför vår tomt
 
J Johnsson 56 skrev:
Känns ganska meningslöst att svara, när TS lägger in en fråga och sedan själv försvinner. Det verkar vara typiskt i det här forumet av någon anledning
Hänger inte på detta forum hela tiden, går det att slå på så man får en notering vid svar? Trodde att det var så, och att jag inte fått några svar.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Gadda ihop dig med de andra två grannarna och anmärk och ställ till ett jäkla hallå på varje mm som surgrannen gör fel? :devilish:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sitter ganska lugnt och tänker inte göra något om inte vägledningen återkommer.
Skall ta ett snack med grannen, men det hade varit bra att ha lite på fötterna.
Grannen har sin häck själv i tomtgräns eller strax utanför så jag är inte så orolig.
Han har även ett skjul ut mot vägen som ligger utanför hans tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.