Byggahus.se
Hej
Jag har tecknat ett entreprenadavtal baserat på ABS18 på löpande räkning. I mallen så står det att kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenader och övrigt debiteras med ett tillägg för entreprenörsarvode om 10%. Inga konstigheter så långt. Men vad ingår i ”hjälpmedel”?
Nu vill entreprenören ha betalt för inköp av elverktyg, kofötter och en del andra småverktyg som i alla fall jag tycker borde ingå i en byggares standardarsenal. Är detta normalt frågar jag mig? Finansierar jag en massa verktygsinköp åt byggaren som han sedan äger eller står jag med en verktygsarsenal som jag knappast behöver när bygget är klart
Lite frustrerad så hoppas någon kan hjälpa

//Björn
 
  • Gilla
RSn
  • Laddar…
Vanliga elverktyg upp till storlek kap samt klyvsåg samt handverktyg ska naturligtvis ingå.
 
  • Gilla
islander och 6 till
  • Laddar…
Sånt man får betala utanför timpriset är tex hyror för ställning, vibrostav, betongslip "helikopter", skylift, större borrhammare och bilmaskiner, håltagningsmaskiner osv. Hyror nån dag eller två, inga inköp. Småmaskiner som skruvdragare, cirkelsåg, häftpistoler osv ingår normalt i timpriset likaså småkrafs som hammare, kofot, knivar osv. En kofot överlever många byggen, om man håller reda på den.
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med om att sådana småverktyg borde ingå. Om inte så begär att de lämnar kvar alla verktyg de debiterat dig för.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Fick en offert på ett jobb att det skulle kosta ca 20.000.
När fakturan kom så stod det specificerat hammare, tumstock och något annat. Totalsumman hamnade 18.500 så jag brydde mig inte om att säga något om hammare, tumstock. Vi var väldigt nöjda med dessa snickare också :D(y)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag hade mitt husbygge på löpande och vi hade gjort upp om 100kr/dag och snickare för maskiner, klingor, rullställning mm. Om de sedan behövde hyra in specialutrustning/maskiner så gjorde vi upp om det separat. Funkade mycket bra, enkel hantering och alla nöjda.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Om jag får en faktura där jag betalat fullt pris för en hammare, kofot eller elverktyg, så förväntar jag mig att verktyget ingår i leveransen, dvs lämnas kvar efter slutfört arbete. I annat fall ska jag givetvis inte betala fullt pris för verktyget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
J
Självklart ska du betala för verktyg! Menar du att du inte betalar kockens stekpanna när du går på restaurang och tandläkarens borrmaskin när du lagar ett hål?

Om jag tar ett konsultuppdrag någon gång ska jag fakturera för inköp av pennor, dator, telefon och en bil. Om jag har tillräckligt många uppdrag kan jag starta taxiverksamhet, vilket vore ganska smart.
 
  • Gilla
Turee och 3 till
  • Laddar…
Ja det är väl helt normalt? Ironi funkar visserligen dåligt på Internet men här var det väl ändå svårt att missa :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Tydligen inte.....
 
  • Gilla
Robban_90_
  • Laddar…
Cheesen
Skyy Skyy skrev:
Hej
Jag har tecknat ett entreprenadavtal baserat på ABS18 på löpande räkning. I mallen så står det att kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenader och övrigt debiteras med ett tillägg för entreprenörsarvode om 10%. Inga konstigheter så långt. Men vad ingår i ”hjälpmedel”?
Nu vill entreprenören ha betalt för inköp av elverktyg, kofötter och en del andra småverktyg som i alla fall jag tycker borde ingå i en byggares standardarsenal. Är detta normalt frågar jag mig? Finansierar jag en massa verktygsinköp åt byggaren som han sedan äger eller står jag med en verktygsarsenal som jag knappast behöver när bygget är klart
Lite frustrerad så hoppas någon kan hjälpa

//Björn
Som övriga nämnt om snickaren köpt en Hammare och debiterat dig inköpskostnaden så är det din Hammare...
Hjälpmedel brukar väl vara maskiner som hantverkaren hyr för projektet... Kan ju vara en lyft, en golvslip eller liknande.
 
  • Gilla
Jocke_M1909 och 1 till
  • Laddar…
Fick du pröjsa deras lunch också?
 
  • Gilla
Bedholm och 1 till
  • Laddar…
Vi anlitade snickare för att bygga till huset på löpande räkning (ett stort jobb alltså). Vi har betalat ett avtalat påslag på 10% för allt material men vi har inte behövt betala för verktyg, personliga prylar (ex. handskar, kaffefilter), förbrukningsmaterial (sågklingor, slipppapper) och inte heller typ spik och skruv. Allt detta har byggaren dragit av från fakturorna från bygghandeln (som vi fått som underlag till våra faktoror). Blev själv lite förvånad när jag såg att vi inte behövde betala för ex. skruv, hade ju egentligen känts rimligt, men antog att det var praxis i branchen.
 
Som sagt enklare handverktyg skall ju självklart ingå. Sedan är det rätt vanligt att "förbrukningsverktyg" debiteras, som skruvbits.

Att det dragit av skruvar, tror jag är ovanligt. Men på sätt o vis ganska vettigt (att det istället ingår i timdebiteringen). Då behöver ju ingen hålla på att kolla hur mycket som går åt. Vid en större utbyggnad eller liknande, där det kanske går åt 10 000 skruv så är det väl inget problem att hålla koll på antal burkar. Men om det är en mindre ombyggnad, där det går åt en halv burk gipsskruv, 10st 100mm skruvar. Och ett antal slattar med olika skruvar. Så måste ju hantverkaren antingen debitera hela burkar med risk att kunden blir sur, eller hålla på med mer eller mindre exakta beräkningar av mängder som gått åt. Då kan det vara enklare och billigare och ge mindre konfliktrisk att ta höjd för hela skruv/spik kostnaden inom ramen för timpriset.
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
J
Skyy Skyy skrev:
Hej
Jag har tecknat ett entreprenadavtal baserat på ABS18 på löpande räkning. I mallen så står det att kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenader och övrigt debiteras med ett tillägg för entreprenörsarvode om 10%. Inga konstigheter så långt. Men vad ingår i ”hjälpmedel”?
Nu vill entreprenören ha betalt för inköp av elverktyg, kofötter och en del andra småverktyg som i alla fall jag tycker borde ingå i en byggares standardarsenal. Är detta normalt frågar jag mig? Finansierar jag en massa verktygsinköp åt byggaren som han sedan äger eller står jag med en verktygsarsenal som jag knappast behöver när bygget är klart
Lite frustrerad så hoppas någon kan hjälpa

//Björn
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.