Byggahus.se
För mig blev det ett par mm på varje sida som jag hade för att fylla gapet. Det stelnade på någon timme.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Väcker liv i den här tråden, då jag tänkte få klart detta till kommande eldningssäsong.

Jag har börjat ta upp hålet för gallret, vilket visade sig vara mycket mer arbetskrävande än jag trodde. Att såga i mexiteglet med multimaskin var helt kört, åtminstone med de blad jag hade liggande. Jag lyckades göra ett typ 2 mm djupt spår längs en sten...sen var tänderna helt borta. Bladet såg ut som skrapbladet som också finns till multimaskiner.

Dock lyckades jag få ur två mexitegelstenar genom att borra bort fogen emellan dem och sedan lirka ut stenarna hela. Sen vad det dags att borra rödtegel. Det visade sig att murstocken inte var helt gedigen. Det finns ett stort tomt utrymme på högra sidan med bara luft i. Mexiteglet är ju bara dekoration, och själva murstocken är alltså mindre vilket innebär en liten komplikation för mig. Jag måste täta mellan det hål jag nu tagit upp och det tomma utrymmet, annars kommer ju varmluften fylla tomrummet helt i onödan.

Dessvärre har jag varit dålig på att fota arbetet, men så här ser det ut nu:

Uppbruten del av en tegelvägg med synlig öppning och frilagd ventilationsrör i en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger syns öppningen.

Närbild på ett hål i en tegelvägg med synliga mexitegel och murbruk, samt ett mörkt hålrum bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligare bild.

Öppning i murstock med synligt mexitegel och tomt utrymme, arbete med renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med mobilkameran riktad mot taket.

Det här var helt oväntat. Jag trodde att det skulle vara homogent tegel hela vägen in, och att jag bara behövde borra ett antal hål i en rektangel och knacka ut ett lagom hål. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...jag kan ju inte fylla hela hålrummet, så jag tänker att jag får forma till några tegelbitar och mura fast dem så varmluften väljer vägen ut genom gallret istället.

Nästa komplikation är att gallret är kanske en centimeter bredare än det hål som blev när de två mexitegelstenarna togs bort. Jag måste alltså fasa kanterna på stenarna som sitter kvar, vilket jag inte har någon bra lösning på. Hålet är dock en bra bit större på höjden, så det kommer nog bli att jag måste använda något bruk för att få gallret i mitten höjdledsmässigt. Kanske får jag lägga ett par distanser i bruket så gallret hamnar på rätt höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.