Byggahus.se
Vi tittade lite på Sjödalshus, antingen för att bygga deras Herrgårdserie eller deras Funkisserie (jag vet, två helt olika stilar, men ack så fina hus!).

Mitt intryck av Sjödalshus är att de är gedigna och tänker på detaljer. De är nog en aning dyrare än andra husleverantörer. En annan leverantör som gör mycket fina hus och kanske också är "snäppet bättre" än många andra är Trivselhus. Både Trivselhus och Sjödalshus har den servicen att du i ett mycket tidigt skede får sitta ned med deras arkitekt och få ett förslag som passar just er. Mycket flott!

Anledningen till att vi istället valde Götenehus är att vi helt enkelt hittade ett hus som vi tyckte bättre om rent arkitektoniskt hos Götenehus. Sedan förstorade vi det och gjorde om insidan från "scratch". Denna lösning slog både TH och SH trots att vi fick en arkitektritad planlösning av TH. Ett stort plus var också att GH har totalentrepenad, vilket varken TH eller SH har. Är man dock medveten om vad det innebär med delad entrepenad är det väl ínga problem, men det gäller att vara en medveten konsument! GH har enligt mig och många andra också en väldigt bra standard.

Lycka till!
 
Sjödalshus och Götenehus ägs av samma företag och har samma fabrik för sin produktion. Dock lanseras Sjödalshus som lite exklusivare än Götenehus.

Vi valde också Götenehus, mycket pga att det var enkelt att kunna ändra planlösningen själv och göra ändringar. Husmodellen avgjorde mycket i vårat val.

//Samba
 
Jag har tittat på SH och kommit fram till att det finns inte många hus som jag skulle kunna tänka mig! Det är främst planlösningarna som stör mig. Utvändigt så är de fina men vilka hopplösa planlösningar.

Så fort jag fastnar för en modell och börjar titta på planlösningen så vill jag ändra på nästan allt.

Då har trivselhus lyckats bättre med planlösningarna.

Liljekonvalj är dock ett hus med bra planlösning från början. Fast å andra sida är det sällan att få ett hus på nära 200 kvm att kännas rymligt. Försök att få ett 1 planshus på 140 kvm att bli rymlig.
 
Samba: "Sjödalshus och Götenehus ägs av samma företag och har samma fabrik för sin produktion."

Detta var faktiskt nytt för mig. Westergyllen/Byggmiljö har alltså köpt upp också Sjödalshus. Jag har för mig att SH och GH så sent som vid förra byggkraschen i början av 90-talet var fristående med var sin produktionshall.

Var bygger man husen idag? Timmersdala eller Götene?
 
Jag håller med Rodge68 fullständigt. I början tittade vi mycket på SH för jag tyckte de var så otroligt fina men när vi satte oss ner och kollade in planlösningarna fick vi inte ihop det i något av deras hus utan det var alltid något som störde eller kändes fel så till slut var jag tvungen att ge mig och släppa SH till förmån för andra husleverantörer.
 
Rodge om Sjödalshus: "Det är främst planlösningarna som stör mig."

Kanske det beror på att Sjödalshus är kraftigt inriktat på export. Götenehus arbetar nästan uteslutande mot hemmamarknad.

Jag vet inte om SH kör med samma kataloghus i UK som i Sverige. Jag vet bara att engelsmännen är galna i opraktiska kråkslott med så långt som möjligt mellan köket och matsalen (så att alla fattar att man måste ha tjänstefolk) ...
 
Chrisse, visst kan man ändra planlösningen! Det är det jag är inne på. Men det som slår mig när jag jämför t.ex. Trivselhus mot SH så är det fler husmodeller som passar med mindre förändringar i TH än vad det skulle krävas i ett SH.

Vad jag menar är att det känns som om det skulle vara enklare med mindre ändringar av planlösningen än att ändra på hela.

Svårigheterna ligger väl i att det finns en och annan bärande balk som man måste ta hänsyn till och därmed gör det ännu svårare att få till planlösningen helt 100%

Byggkvalitén är absolut inge sämre än TH.

Är det någon som har erfarenhet från att möblera om hela planlösningen i ett Sjödalshus?

Kul förresten att det äntligen kommit in en tråd om Sjödalshus som lyckats leva ett nära på anonymt liv här på forumet. Jag tolkar det som om att de sköter sina affärer utanför forumet, vilket är posetivt.
 
Jag har möblerat om en hel del när det gäller planlösningen. Vi började med en husmodell vid namn Villa Nora som vi sedan fick avslag på hos byggnadsnämnden (fick inte ha manzard tak) så vi gjorde ett två plans hus av Villa Nora ;)

Man kan i princip ändra deras hus precis som man vill... vi la till burspråk och två st dekortak så det finns garanterat inget annat hus som dom har byggt som är som vårt på det sättet.

Ni kan läsa mer på vår hemsida: www.villasafir.net

Lycka till allihopa!

/Micke
 
Thrill, Er planlösning är en av de bättre jag sett! Det är så jag tycker en planlösning ska vara: Stora sovrum, stort kök, lagomt vardagsrum, mm.

Hur var Sjödalshus när det gällde ändringar som detta. Var det första dom sa att -det kommer att kosta mycket mer! Eller var det inga större problem?

 
chrisse, jag har skickat ett privat meddelande till dig!
Mvh lbg
 
Rodge - Det var inga problem alls för vår del. Vi satt bra många timmar med vår säljare och som längst till kl 02.00 på natten. Tur för vår del att han var natt människa han med ;) Det kostade oss inget extra att ändra planlösningen och den har vi vridit och vänt på en hel del. Det som vi fick tillägg på var att gå upp från 1 1/2 plans till 2 plans samt burspråk och dekortaken men det var ju mina egna val.

/Micke
 
Chrisse - Vi har köpt huset nyckelfärdigt men vi har gjort utvändig målning själva.

Självklart går det att pruta med husleverantörerna... T ex om ni kan tänka er att ha visning på ert hus så kan ni få en ordentlig rabatt på det. Sedan får ni försöka pruta på annat också... går det så går det :D

MVH

/Micke
 
Hej!

Sjödalshus skall vara av bra kvalité har jag hört. Se dock upp för planlösningarna som inte alls följer med dagens trender om öppna, luftiga planlösningar med mycket ytor för samkväm och kan därför bli svårsålt i framtiden. Det går naturligtvis att ändra på men gäller ändringarna stommar så kan det bli dyrt.

 
optimum
Hej
Har många års erfarenhet av vårt Sjödalshus som vi byggde 1985.
Stabilt och fint hus och som flera påpekat bra att man kan ändra planlösningen som man själv önskar. Alla är vi olika och har olika behov och vill väll helst att man har en egen stil som inte finns i alla andra hus. Vi har ett suteränghus på totalt 180 m2.

När vi skulle bygga ville vi ha god ekonomi och valde Sjödalshus för att de var mer kompletta från början, alltså man slapp att göra massa tillval av typ dörrar, lister mm vilket var vanligt då med andra husfabrikat. Därför var de lite dyrare i grunofferten men betydligt billigare totalt eftersom de hade bra inköpspriser på bra och snygga alternativ från början.

Vi valde ett standardhus där ytterväggar och tak mm var enligt standard och gjorde om planlösningen mm efter vårt behov samt drog ut taket, satte dit ett burspråk i köket för bättre rymdkänsla och fick in garaget i huskroppen för bra totalekonomi.
Att ändra planlösningen kostade inget utan endast lite för några tillval vi gjorde men var mycket prisvärda.

Har sedan gjort normala renoveringar och är glad för att det är ett rejält hus. Nu efter 20 år ska vi byta kök och vitvaror. Vitvarorna gjorde vi ett litet tillval som kostade väldigt lite då och har fungerat kanon i 20 år (Husqvarna, blir samma fabrikat igen)
De hade då bra sammarbete med kvalitetsleverantörer och har varit bra för oss att vi fick bra kvalitet till hyffsat pris då vi byggde.

Vi byggde då (1985) för totalt 710.000 kr plus att vi målade själva och skötte färdigställande av markarbeten själva (med lite hjälp av en firma)
Garaget var från början en carport eftersom lånereglerna då var trixiga och jag själv byggde om till garage något år efteråt.

Vi är mycket nöjda med Sjödalshus och håller de samma klass fortfarande så skulle jag välja dem igen om vi skulle bygga. Prisvärda så lura er inte på grundofferten utan kika på helheten. Vi har haft många år i vårt underbara hus med mycket låga kostnader eftersom det är robust från början.

mvh Roland

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.