Jag har sett att det finns sk. infrapaneler som man kan använda istället för vanliga radiatorer.
Typ sådana man har på balkongen/altanen som lyser rött men att dessa inte har det röda skenet utan ser mer ut som vanliga vita platta elradiatorer.

De skall tydligen vara speciellt bra i våtrum, tvättstugor, uterum mm. där man kan förvänta sig mer än normalt med fukt.
Fördelar skall vara betydligt lägre förbrukning än vanliga elradiatorer pga en bättre och effektivare värmespridning då de inte värmer upp luften utan golv, väggar och möbler mm. som då indirekt värmer upp rummet. Man behöver alltså inte ha lika hög värme i rummen då den upplevda känslan är bättre trots lägre temp i rummet.
Nackdelar att de är dyrare än vanliga radiatorer - men vad mer?

Min tanke är att placera dessa i taket i badrummen och tvättstugan istället för att installera golvvärme nu när jag ska bygga nya badrum och tvättstuga.

Är det någon som har riktig erfarenhet av dessa?
Ger de lägre förbrukning, är de ofarliga för människan och vad ska man tänka på etc?

De låter lite för bra för att vara sanna - är de det?
 
Det är barade ytor somhar fritt siktfält till panelen som blir varma, alla skuggade ytor förblir kalla, samt att ytorna värmer luften.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är barade ytor somhar fritt siktfält till panelen som blir varma, alla skuggade ytor förblir kalla, samt att ytorna värmer luften.
Jo, men är det bra eller dåligt?

Jag vill gärna höra om erfarenheter från dessa för att kunna göra en bedömning om det högre inköpspriset är skäligt eller ej.
Monteringsmässigt slår detta t.ex. golvvärme alla dagar låter det som.
Även energimässigt låter det åtminstone i reklamen som att de är bättre än golvvärme.

Jag vill höra om riktiga erfarenheter.
 
Får man fråga vad det är för några du tittat på? Det är ganska många skojare som säljer sådana. Som grundregel kan man säga att om golvet blir varmare än det blivit om man haft vanliga element så kommer samma inomhustemperatur att ge en högre energiförbrukning. Det är lika giltigt för golvvärme som för IR-paneler. Om du verkligen har det kallare inne kan du spara lite. Precis som med golvvärme.

Jag har erfarenhet av en klubblokal som värms med vanliga infravärmare för utomhusbruk. Sitter man vid ett bord blir man grillad uppifrån och fryser om fötterna. Dessa som är avsedda för inomhusbruk lär inte värma lika intensivt uppifrån. Men problemet med att ytor som inte är direkt bestrålade av värmen blir kalla kvarstår.

De är ofarliga för människan och kanske att golvet blir lite varmare än med konvektorelement. Men i slutänden är det direktel man värmer med. Man skall inte vänta sig att det blir billigare i drift än andra direktverkande elradiatorer.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Har du direkteluppvärmning i huset eller vattenburet system ?
 
På en av mina gamla arbetsplatser (camping), runt -99 så satt det nya strålningsvärmare i taket, de som satt i receptionen/butiken klagade på kalla ben/fötter, samtidigt klagades det på att värmarna "brännde" i huvudet, under främst våren/försommaren. Anledningen var att bänkar mm hindrade strålningsvärmen att nå benen/fötterna, samt att de som stod upp hade huvudet nära värmarna.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du direkteluppvärmning i huset eller vattenburet system ?
Jag bor i ett extremt dåligt (95 mm) isolerat kedjehus från 70-talet med direktverkande radiatorer. Dock är de aldrig påslagna utan kör två LLVP som uppvärmning.
 
A Avemo skrev:
Får man fråga vad det är för några du tittat på? Det är ganska många skojare som säljer sådana. Som grundregel kan man säga att om golvet blir varmare än det blivit om man haft vanliga element så kommer samma inomhustemperatur att ge en högre energiförbrukning. Det är lika giltigt för golvvärme som för IR-paneler. Om du verkligen har det kallare inne kan du spara lite. Precis som med golvvärme.

Jag har erfarenhet av en klubblokal som värms med vanliga infravärmare för utomhusbruk. Sitter man vid ett bord blir man grillad uppifrån och fryser om fötterna. Dessa som är avsedda för inomhusbruk lär inte värma lika intensivt uppifrån. Men problemet med att ytor som inte är direkt bestrålade av värmen blir kalla kvarstår.

De är ofarliga för människan och kanske att golvet blir lite varmare än med konvektorelement. Men i slutänden är det direktel man värmer med. Man skall inte vänta sig att det blir billigare i drift än andra direktverkande elradiatorer.
De jag kikade senast på var:
https://www.heat4all.com/se/

Näe det var det jag misstänkte, hade de varit mer effektiva hade de troligen sålts mer ”öppet”.
Nu är det bara ”småskruttar” som säljer dessa, åtminstone i Sverige.
Lite samma som med de mini FTX-aggregat man sätter direkt på in/utloppsventiler som värmer upp till-luften direkt vid ventilen och tillvaratar från-luften. Sedan finns även Indols (och Nibes) VVB-lösning med inbyggd FTX som jag tyckte lät bra men det verkar vara minst sagt delade meningar om.
Låter bra i reklamen men i verkligheten kanske dessa saker inte är riktigt lika effektiva…….vilket förstås är synd.

Det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart att installera någon annan typ av VP än LLVP i min typ av hus.
Samtidigt kan jag inte heller tilläggsisolera på utsidan av huset då det inte finns några överhäng. Dvs. takfötter måste byggas vilket man aldrig skulle få bygglov för då det skulle förstöra ”områdets karaktär” (rent krasst, vad är viktigast ett områdes utseende eller jordens framtid?).
Ej heller är den sk. ”vinden” med en taklutning på 5˚ och med en innerhöjd på 20-50 cm tilläggsisoleringsbar.

Försöker hitta överkomliga lösningar men det verkar vara svårt. Så byta fönster (iofs dyrt det med!) är nog det enda man kan göra på dessa typer av hus, trist!
..eller - så kan man tappa innerutrymmen genom att isolera på insidan…..oxå trist!
 
Redigerat:
Det var en rejäl skopa svammel heat4all har på sin hemsida. De skriver följande:
Nackdelar med konvektionsvärme
  • Höga inköpskostnader
  • Löpande underhållskostnader
  • Kort hållbarhet och höga ersättningskostnader
  • Tillkommande kostnader för el och andra driftskostnader som sotare och service etc.
  • Ogynnsam värmefördelning i rummet (kallt på golvet, varmt under taket)
  • Höga energiförluster på grund av höga ventilationsförluster (30-40%)
  • Ohälsosamt inomhusklimat på grund av dammbildning och torr luft
  • Ytterligare utrymmesbehov på grund av lagring av pellets, olja mm.
  • Mycket höga energiförluster på grund av att värmen genereras i ett annat rum
En blandning av rena osanningar och egenskaper som är precis lika gällande för infravärmare. Och en punkt som det ligger något i. Den om utrymmesbehov. Ett riktigt skojarföretag säger jag.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.