Byggahus.se
Excel
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
 
Miljöpartiet anser att ROT-avdraget behöver reformeras, det är inte rimligt att skattemedel används för att subventionera att personer river ut fullt fungerande kök. Miljöpartiet vill ha ett mer klimatsmart ROT-avdrag som även omfattar hyreslägenheter och bostadsrättsföreningar. Miljöpartiet har infört REP-avdrag och sänkt momsen på reparationer och vi vill införa ett HYBER-avdrag (hyra-begagnat-reparation).
 
Excel Excel skrev:
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
Vi vill i stället höja avdragstaket från nuvarande 25 000 till 75 000 och bredda RUT att gälla exempelvis flyttjänster, matlagning i hemmet, tvätteritjänster utanför hemmet, tillsyn av hem vid resa eller frånvaro och IT-tjänster i hemmet (RIT).
 
Liberalerna fokuserar idag på att utveckla antalet rot och rut-avdrag - tex för att gynna pensionärer att köpa in tjänster. Vi har inte tagit ställning för att återgå till 50 % avdrag för rot men det är inget som vi är främmande för heller. Men helt utöka och utveckla reformen i stort. Gärna med fokus på miljöfrågor och fokus på att stötta äldre svenskar.

Robert Hannah Liberalerna

Excel Excel skrev:
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
 

Bästa svaret

Excel Excel skrev:
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
Hej Excel!

Kort sagt vill Sverigedemokraterna återgå till 50% ROT-avdrag igen.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Vi har inga förslag kring att ändra ROT-avdraget varken åt det ena eller andra hållet
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
ROGER Hedlund OCH HANS PARTI HAR EN BUDGET DÄR DET SAKNAS 30 MILJARDER KRONOR. Lita inte på SD:s löften. ren o skär populism!
 
  • Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Märkligt att Ola börjar skrika om populism när Centerpartiet själva gjort sig skyldiga till de värsta sveken i modern politisk historia enligt många med bl a Fälldins kärnkraftslöften inför valet 1976, men gjorde sedan precis tvärtom.



Varför ska vi lita mer på Centerpartiet som svikit väljarna otaliga gånger?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Vilket parti står upp för att avskaffa rotavdraget helt då? Varför ska staten subventionera byggindustrin? När det är lågkonjunktur för tillverkningsindustrin talas det om nödvändig strukturomvandling när företag går omkull istället för att rädda dem med statliga pengar. Varför ska byggindustrin ha räkmacka i både låg och högkonjunktur? Klarar de inte att ha konkurrenskraftiga priser så får de väll se till att bli billigare? Tillverkningsindustrin har verkat på en global marknad i 50 år. Dags att byggindustrin vaknar upp och börjar klara sig utan stödpengar.
 
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
ROT-avdraget tillkom för att mycket av dessa reparations- och tillbyggnadsjobb utförde svart och på så sätt går samhället miste om mycket skatteintäkter, dessutom utnyttjas arbetskraften eftersom det inte betalas sociala avgifter etc. Reformen var också av arbetsmarknadspolitisk karaktär, då vi vid den tiden hade många byggjobbare som var arbetslösa. Jag tycker nog att det bör finnas kvar med samman procentsats som idag, men omfatta fler åtgärder.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Märkligt att Ola börjar skrika om populism när Centerpartiet själva gjort sig skyldiga till de värsta sveken i modern politisk historia enligt många med bl a Fälldins kärnkraftslöften inför valet 1976, men gjorde sedan precis tvärtom.

[media]

Varför ska vi lita mer på Centerpartiet som svikit väljarna otaliga gånger?
Dumheter!!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ola Johansson Ola Johansson skrev:
ROGER Hedlund OCH HANS PARTI HAR EN BUDGET DÄR DET SAKNAS 30 MILJARDER KRONOR. Lita inte på SD:s löften. ren o skär populism!
Varför skrika.?
Om du kan svara på en regering någonsin som uppfyllt allt dom sagt innan ett val så säg gärna vilka det var.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Dåligt argument. Skattebrottslighet ska bekämpas som all annan brottslighet, inte genom subventioner. Finns mycket viktigare saker att lägga statens pengar på än byggindustrin. Med statlig doping kommer vi aldrig att komma till rätta med de uppblåsta byggkostnaderna.
 
  • Gilla
halper och 3 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Dåligt argument. Skattebrottslighet ska bekämpas som all annan brottslighet, inte genom subventioner. Finns mycket viktigare saker att lägga statens pengar på än byggindustrin. Med statlig doping kommer vi aldrig att komma till rätta med de uppblåsta byggkostnaderna.
Där har du fel. Rot är ett väldigt bra exempel på att ta bort i stort sett allt svartjobb i en branch.
Däremot är Rut bara en stor kostnad som går till 90% till rika.
 
F
ROT-avdrag uppstod för att man skulle minska svartarbete inom vissa sektorer. Är det inte bättre att man lägger dessa pengar på att jaga och bura in fuskare? För mig verkar det helt horribelt att vi skall betala hantverkare för att inte jobba svart. Det har ju inte blivit det minsta billigare utan enbart mer pengar i fickan för hantverkaren. Så hur tänker ni partier här? Ni är alltså för att suga ut pengar från vanliga människor och placera dom i hantverkarens fickor?
 
  • Gilla
halper och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.