Byggahus.se
Hej alla glada!
Nu är det så att angränsande till våran tomt så är det idag skog och på tomtgränsen våran så rinner en liten bäck. Bäcken är som bredast ca 40cm bred och inte särskilt djup.
Skogsägare vill nu bygga hus, då han tidigare haft bygglov men inte fick ett nu pga att bäcken tydligen utgör ett strandskydd.
Är det ens möjligt till att börja med? Är inte ens vatten i den på högsommaren.
Sitter hemma och är orolig att vi ska få grannar där..
 
Om bäcken är ett dike är grävt för att leda bort vatten räknas det inte som strandskydd, annars är det svårt att få bygglov då även en torr bäck omfattas av 100m strandskydd som oftast.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om bäcken är ett dike är grävt för att leda bort vatten räknas det inte som strandskydd, annars är det svårt att få bygglov då även en torr bäck omfattas av 100m strandskydd som oftast.
Bäcken/diket är "Madde by nature". Kommer långt uppifrån skogen och ringlar ner till havet.
Det som gör mig orolig är att han fick bygglov typ 2005 men inte gjorde något då. Men nu när han sökte igen säger han att han blivit nekad pga. Strandskydd.
Så fick han lov förr borde han ju kunna få det igen i framtiden.

Vi överväger att lägga ett bud på marken bara för att få ha kvar den som skog. Men vet inte om vi har pengarna..
Men blir det hus där så förstör det hela våran tomt..
Marken är ca 1ha uppdelat på två 'skiften'
 
Nya regler har tillkommit efter 2005, ring kommunen själv och fråga om ni är oroliga. Och att köpa marken är väl onödigt om det aldrig blir bygglov. Fast jag förstår att ni vill vara helgarderade , marken borde ju inte vara dyr utan byggrätt om den inte är stor med gammal skog på ?
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
Det är det som är konstigt, komunen säger att de ej kan se att någon ansökan varken gjorts eller nekats. Inte länsstyrelsen heller.

Men skogsägare kom till oss i julas och berättade att han blivit nekad bygglov och ville ha nån underskrift från oss för att överklaga strandskyddet (Vi skrev inte på något)

Skogen i sig har inget värde nästan då det är relativt ung, salig blandning etc.
Men marken ligger i slutet på en gata och äger även den själva gatans väg. Och är på alnö, vilket är ett ganska eftertraktat område.

Vi har ingen susning om vad marken kan vara värd..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nya regler har tillkommit efter 2005, ring kommunen själv och fråga om ni är oroliga. Och att köpa marken är väl onödigt om det aldrig blir bygglov. Fast jag förstår att ni vill vara helgarderade , marken borde ju inte vara dyr utan byggrätt om den inte är stor med gammal skog på ?
Är det den sittande regeringen som ändrat lagar, så de kan lika gärna ändras tillbaka när(om..) regeringen byts ut?.
 
Det luktar begravd hund här. Det är bara ägaren som kan överklaga en nekad strandskyddsdispens vad jag vet. Fortsätt vara på er vakt. Att någon regering ska ändra reglerna i närtid är nog rätt otroligt.
 
De ändringar som skett av strandskyddet "nyligen" (typ 6 - 7 år sedan) är väl att man lukrat upp det en del. Det skall vara lättare att få dispens nu än tidigare.

Om det inte går att hitta att bygglov sökts eller nekats, så har han troligen aldrig sökt något lov. Hade nog inget tidigare heller. Det kan ingå i historien om han vill få dig att skriva på något.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Ser på hitta.se att han haft bygglov där tidigare (2007).
Det han ville va väl mest att han skulle kunna skriva med mig som typ vittne att det aldrig är någon vid bäcken och därför bör han få bygga typ..
Är bara allmänt orolig att det ska bli något där.. och väldigt fundersam över vad det skulle kunna kosta. 'Skiftet' vi är intresserad av är bara på 6000kvm.
Men som sagt i slutet på en gata, så om man skulle få bygga där så skulle det vara mycket värt.
Någon som vågar dra till med en kvalificerad gissning?..
 
Din granne kan om jag tolkar situationen rätt gå till Länsstyrelsen och begära att strandskyddet upphävs för sin fastighet om bäcken saknar betydelse för strandskyddet. Börjar på å poppar upp lite förfrågningar om den paragrafen numera.
 
Fick papper från länsstyrelsen för ca 3v sedan att de ska häva strandskyddet på en sträcka av ca 200m.
Överklagan är inskickad och nu väntar vi och så får vi se..
Mvh
 
Spännande, delge oss hur det går och gärna målnummer om det gå vidare uppåt, vilket är högst troligt då prejudikat saknas.
 
Länsstyrelsen i Blekinge uppdaterade sina strandskyddsområden för ett par år sedan. De gjorde det lätt för sig, utifrån en karta gjorde de en GIS- analys och identifierade alla öppna vattenytor för att sedan besluta om strandskydd där. Jag vet att kommunen överklagade det hela men fick inget gehör.

Resultatet av det hela är att nu är hålor på 10x10m som är vattenfyllda efter gammal stenbrytning strandskyddsområden med 300m i omkrets...
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Spännande, delge oss hur det går och gärna målnummer om det gå vidare uppåt, vilket är högst troligt då prejudikat saknas.
Absolut! Känns dock mest troligt att man blir överkörd men får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.