Byggahus.se
Hej

Har forskat en del men blir inte riktigt klok på hur man ska få till detta.

Lambdacheck styr bara sekundärluften, så då måste man kompletera men en grej till.

Flammtronik styrar allt men kostar 650euro sen till kommer alla stegmotorer m.m så kanske 10000kr innan man är klar.

Känns som det måste finnas billigare lösningar att få till detta.

Läste lite om arduino och det verkar finnas många möjligheter och säkert lika många timmar att spendera innan man lärt sig och får ihop det;)

Med tanke på alla kluriga och smarta människor som håller till i detta forum så borde det finnas en del tips på hur man kan göra:)

Lägga 10-15000 på en 15år gammal panna känns inte så smart men sälja den befintliga för att köpa en ny för över 50000kr känns inte heller så smart.

Så antingen få ihopa något billigt eller får jag vänta tills det är dax att byta panna:rolleyes:

Eller får jag köpa en bredbandslambda och justera in pannan så gott det går, men har lite problem med att den övertänder så det bästa hade varit att styra luften med.

Tacksam för alla svar!
 
Vad är det för panna du har och hur regleras tilluften på den?

Spjällmotorerna i mitt bygge, Belimo, kostade ett par hundra på eBay.

Vid vilken situation övertänder den?
 
Hej

Det är en ctc v35 och man kan bara styra primärluften.

Jag köpte en lambdacheck och en belimo motor men har inte kopplat in motorn än.
Det får bli till hösten när man har mer tid att leka med pannan.

Den över tänder väll alltid.
Men tror jag ska bygga om primärluften så den släpps in långt ner i eldstaden.
 
Spännande! Ska du bygga ett eget spjäll till sekundärluften? Ska du ha manuell reglering till primärluften eller en universal PID?
 
Hej, hur gick det, turmenator, med din "v35- uppgradering"?

Jag är lite nyfiken då min v35 i sitt originalutförande ständigt vill övertända i vedmagasinet och "baktända" (flippra och slå i spjälluckan).
I detta läget blir det också mycket rök runt huset och det vill man ju helst undvika.

Först trodde jag att det var pga mitt trånga rökrör i skorstenen men för några år sedan bytte vi till ett ovalt rör mrd betydligt större area men problemen kvarstod.

Jag ha provat att sätta en rak VVS-adapter som släpper in luft där siktglaset sitter och även med hjälp av en skruv hindrat spjälluckan att stänga mer än ca hälften. Båda dessa metoder minskar problemen med baktändning och rök, men det kanske kan finnas andra bättre metoder?
Jag misstänker också att "för mycket luft" kan leda till onödigt hög förbränningstemperatur som, vad jag läst mig till på internet, kanske leder till onödigt höga kväveoxidutsläpp. (har fått en hel del mossa på taket på sistone..)

Annars tycker jag pannan har klarat sig bra, det enda reparationer den krävt sedan 2006 är nya lager och ny kondensator till rökgasfläkt och en ny flambalja (i betydligt tjockare material än den som satt där från början). Jag har också monterat en vippströmbrytare så att jag kan tvångsköra laddomatpumpen när pannan stannar pga överhettning (programmerarna på ctc har tydlige bestämt sig för att stanna både rökfläkt och laddomat i det läget).

Mvh
 
Hej,

Någon motor har aldrig kommit dit för att styra spjället utan det är original som sitter där.
Dock gjorde jag ju om IN luften till pannan så den kommer längre ner och det gör att den inte vill övertända lika lätt så det kan rekommenderas.

Att pannan blir för varm är ju något helt annat och du bör kolla så där inte är någon luft i rören och att laddomaten fungerar som den ska, ev byta termostat till en med lägre temp?

Om pannan stannar för överhettning så kommer du har övertändning oavsett hur du gör.

Hoppas det är till någon hjälp =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.