Byggahus.se
Hej!

Alla mina frågor kring hus verkar röra vvs, så även denna gång.

Jag ska montera bort elementet för att byta skivan som ligger bakom. Frågan är om jag samtidigt ska byta termostat? Vi har ett element på övervåningen där termostaten har slutat fungera så den tekniska livslängden närmar sig och sen ser de rätt trista ut till utseendet.

Vad är den rationella lösningen? Det finns en uppsjö att välja mellan och jag har svårt att utläsa skillnader.

// Erik

Radiatorelementkopplingar och termostat i en bostad, med synlig väggskiva som ska bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Krilleman
Aha! Det där var ju en vädigt bra liten bok! Så tillvägagångssättet är att skruva bort befintligt, sätta dit adaptern och sedan vilken MMA-termostat som helst i princip?

Kalasmidigt i så fall!

// Erik
 
Krilleman
Japp (y)
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Kan jag skruva upp den muttern utan att tömma systemet?

Jag antar att själva ventilen sitter bakom och håller tätt?
 
  • Radiator med pågående fråga om justering av muttern på ventilen utan att tömma systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Muttern på termostaten ska du kunna släppa på utan vattenspill.

Kommer det vatten där när du släpper på den är det något som är fel.
 
Krilleman
F freak skrev:
Fnns passande termostater: [länk]m
Missade du mitt inlägg med tydlig bild ovan?

Och din länkade termostat har utgått. ;)
 
ja jag såg det sen, har ändrat nu..
tolkade det som att det var en adaptor?
 
Krilleman
MMA vill ju ha adaptern enligt ROT-boken för korrekt funktion. På den passar sen en Evosens kalasbra.
http://www.mma.se/produkter/evosense/

Är du säker på att Danfoss-varianten du länkar till passar direkt på och funktionen blir korrekt? Har du någon text du kan länka till för detta påstående?
 
du har nog rätt där, bara för att det passar så är det ju inte säkert det är i funktion..

ska kontrollera så fort vädret blir kallare, är inte jättesugen på att sätta på värmen just nu :rofl:
 
Jag fortsätter med grundläggande frågor..

Piggen är oerhört trög att röra på, 5-56 och "joxxa" runt lite eller är det utbyte som gäller?
 
  • Närbild av trög rörlig ventilpiggen på en radiator med synlig smörjning och verktygsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.