Byggahus.se
Takstolar på en vind med synligt svart och vitt mögel på träet, isoleringsmaterial syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögeltillväxt i vitt och svart på en träyta i en vinden på ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel tillväxt på vinden i form av svarta prickar på träytan nära en ventil med röd tätning och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart och vit mögeltillväxt på vinden av ett äldre hus med träsparrar och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag och takstolar på vindsutrymme med synliga tecken på mögeltillväxt i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Gjorde upptäckten att jag har mögel på vinden. Huset är från 1920. Ser ut som både svart och vit tillväxt. Kändes torrt när jag var upp men det var soligt och varmt väder. Virket kändes hårt och torrt när jag prov tryckte.

Jag har från bekanta fått rådet att öppna upp ventilation i andra gaveln, i dagsläget finns bara två ventiler i luckan på en sida.

Jag har sökt info men blir inte riktigt klok. Själv resonerar jag så här, har precis satt upp en hygrometer och håller koll en tid framöver, för logg och tar sedan och sätter in ventil på andra gaveln och kollar hur detta påverkar den relativa fukten i luften. Sedan köpa nått medel för att ta bort det befintliga möglet.

Funkar inte detta och fuktnivån skulle visa sig vara hög får man vell ta omtag och ev kontakta någon firma för hjälp, men vill undvika detta i möjligaste mån för att inte kostnaderna ska dra i väg..

Har någon några tips? Tänker jag galet?

Som parentes har jag sett att några spikar på plåttaket rest sig så dom ska jag täta och slå ner ifall det kan ha bidragit till att fukt kommit in vid nederbörd.

Dag 1 med soligt väder har hygrometern visat 25grader och 43%, 27 grader och 39%, 30 grader och 26%. Mätt från kl 13.00 till 20.00. Uppmätt med en 400 kronors mätare från Kjell o Co som sitter högt placerad. Förstått det som att 75% är när det börjar bli gynnsamt för mögel.

Tacksam för råd!!
 
Ja just nu är det lugnt på vindarna. Problemet är höst och vinter.

Hur gammalt är taket? Jag tror de svarta prickarna beror på allmän hög fuktighet men det vita vet jag inte om det kanske är vatten som kommit utifrån.
 
S johd01 skrev:
Ja just nu är det lugnt på vindarna. Problemet är höst och vinter.

Hur gammalt är taket? Jag tror de svarta prickarna beror på allmän hög fuktighet men det vita vet jag inte om det kanske är vatten som kommit utifrån.
Tack för svar! Okej! Ska ta en djupare koll med en kniv eller mejsel och känna på taket när det är regn.

Jag vet inte hur gammalt det är, nog gammalt för att mesta av färgen på södersidan lossnat men i övrigt fräsch plåt, möjligen lite begynnande rost längst ner mot vattenrännan.
 
Ser nu på bilderna att det verkar vara mer påväxt på taksidan som ligger mot norr men det kanske inte är konstigt om det södra taken håller sig varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.