Byggahus.se
Det kan nog ha hänt av misstag, den stod ju framför dörren och det är inget försök att flytta på den. Flytta huset känns inte som ett realistiskt alternativ.
 
  • Gilla
Filip94 och 3 till
  • Laddar…
H
Detta är inte roligt. Hur stor är din tomt?.

Jag skulle också fundera på var det är bäst att lägg energin just nu. Ni har köpt en ny tomt, kanske bygga hus. Grannarna kommer ni ha under lång tid. Att ha en bra relation till grannarna kan vara värt mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Filip94 och 4 till
  • Laddar…
Tydligen större än TS trodde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Du bör mäta ut exakt var hörnet är innan markeringen försvinner helt. Mät från minst två punkter så du kan triangulera positionen.

Efter att grannen grävde har du nu fått branten på din sida, så kräv att de återställer ytan och ev. mur ska då i sin helhet stå på deras tomt.
 
  • Gilla
llehs och 3 till
  • Laddar…
Enda lösningen jag ser är att han får köpa den lilla markdelen av dig.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är i Sverige ett ganska allvarligt brott att flytta eller förstöra gränsmarkeringar. Påtala detta för grannen.

LAG 1962:700, KAP. 14, 8 §
Om någon falskeligen anbringar märke eller annat föremål som kan tagas för gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller ock flyttar, borttager, skadar eller förstör sådant märke, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Jag är ganska säker på att en sån pinne inte är riktigt det lagstiftningen syftar på. Märket (sprayfärgen) är ju fortfarande kvar och pinnen kan lika gärna ha ramlat, blivit puttad ur läge av misstag etc.
Vill man vet mer får man gå in och kolla förarbeten och propositioner och inte bara titta på vad som står i paragrafen.
Så jag tycker det är dumt att prata om allvarlig brottslighet med grannen i ett första skede. Dels för att det troligtvis kommer försämra möjligheten till en lösning och även för att det, enligt mig, inte stämmer.
 
  • Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
gällande gränsmärke
Det är de juridiskt giltiga märkena som avses. Rör eller motsvarande äldre varianter.
Inte utstakning med träpinnar som är en ren informationsåtgärd.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Betala 25000 till LM så de kommer ut o slår ner tomtrör då?
 
  • Gilla
CPMS
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Betala 25000 till LM så de kommer ut o slår ner tomtrör då?
Hej! hallå inte kostar det 25000 gissar du eller, köpt tomt ... markeringar!!
//Goerana
 
G goerana skrev:
Hej! hallå inte kostar det 25000 gissar du eller, köpt tomt ... markeringar!!
//Goerana
Jag tippar på att det ligger uppåt det hiet, med tanke på vad följande exempel kostar,
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...risexempel/#faq:prisempel-fastighetsreglering

Här är lantmäteriets prislista,
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Avgifter/

I TS fall så går det kanske att göra en ”Särskild gränsutmärkning”,
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...#faq:vad-kostar-det-har-hittar-du-prisexempel

Om det inte går med en ”särskild gränsutmätning” så behövs en Fastighetsbestämning,
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...arheter-kring-fastighet/Fastighetsbestamning/
 
Att erbjuda grannen att köpa mark är en sak, att en fastighetsbildning är möjlig för att föra över mark till grannen en annan. Kan finnas bestämmelser i detaljplaner som gör att det inte går. Dyrt blir det alltid för grannen - fastighetsbildningen kommer ju säkert kosta ca 30 tkr. Och så markpriset ovanpå det.
 
harry73
Kolla med LM om det fanns ett gränsrör tidigare
Jag tror att den försvann under bygget.
Borttagning av gränsrör bör polisanmälas, och även om det kan vara svårt att bevisa att grannen gjorde det, bör han betala kostnader för nytt gränsrör
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Om det nu inte går att bevisa att grannen har tagit bort gränsrör, och han kanske faktiskt är oskyldig, varför skulle han då betala för det?
 
  • Gilla
SkitOxe och 5 till
  • Laddar…
harry73
Huset står så nära där gränsröret borde vara, så att de troligtvis grävde där för att bygga plattan. Och grävde inte grannen själv, då var det i alla fall hans byggare. Då har grannen som bygherre ansvar för det.

Sedan tror jag att grannen vet var gränsen går efterson staketet står lågom på rätt sida. Ändå valde han att gräva av mer och placera utemöbler på grannens tomt.
Det se ut som att hann vill bygga stödmur på gränsen eller kanske på grannens fastighet, så att grannen ansvarar för höjdskillnaden i framtiden
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Polisanmäla är inget vidare bra sätt att bygga upp en bra grannrelation. Men om ett gränsrör försvann vid bygget är det rimligt att fastighetsägaren står för attdet blir återställt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.