Byggahus.se
Du har helt rätt:

Boverkets svar: "Om du redan har en vedpanna, vedspis eller braskamin och behöver byta den så kan du byta den mot en likvärdig eller bättre. Du behöver inte anmäla detta till kommunen. "
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Ni var inte ensamma, rätt många tidningar har bara rätt av misstolkat detta.

Skärmbild av en diskussionsforumssida med rubriker om nya regler för vedspisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även våra folkavlönade riksdagspolitiker missförstår..
Händer som värmer sig vid en öppen brasa, symboliserar debatt om vedspisförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att ha något att rasa emot. Det är bara nyinstallation av dåliga kaminer och spisar som nu blir otillåtna, men orka läsa regler eller specifikationer...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är tyvärr inte ovanligt. De glests verkar inte läsa längre än till rubriken. Politiker verkar ofta aktivt missförstå för att kunna kritisera motståndare. Det tycks gälla både på höger och vänstersidan. Folket tycks dessutom gå på det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Medborgaren från Mörlunda skrev:
Skärpta regler för värmekällor när jag anser att bl.a flygresor släpper ut mera skit, vad är viktigare, att få värme och varmvatten eller att kunna ta sig från A-B på snabbare sätt genom att ta flyget?
Nu har ju regeringen lagt en miljöskatt på flygresor så nu minskar utsläppen markant, sedan så är det bättre att vissa tillbringar vintern i Thailand än att de eldar i sina gamla eldstäder......
 
B
Ingen skillnad på ”myseldningskaminer” och för permanent uppvärmning ? Om jag eldar 4ggr per år spelar det ju för h-te inge roll....
 
Ingen skillnad i reglerna.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Viktigt att ha något att rasa emot. Det är bara nyinstallation av dåliga kaminer och spisar som nu blir otillåtna, men orka läsa regler eller specifikationer...
Att klåfingriga politiker skapar fyrkantiga regler som gör det omöjligt att installera en gammal hederlig vedspis i en stuga som ligger mitt ute på vischan handlar inte om att man vill ”ha något att rasa mot”. Det handlar om att Man vänder sig mot ett regelverk som hanterar problem som möjligen finns i en villaförort, men i vanlig ordning slår mot folk som försöker leva ett enkelt liv på landsbygden, för vem bryr sig om några bakåtsträvande bönder. /end rant
 
S snoddas2 skrev:
Att klåfingriga politiker skapar fyrkantiga regler som gör det omöjligt att installera en gammal hederlig vedspis i en stuga som ligger mitt ute på vischan handlar inte om att man vill ”ha något att rasa mot”. Det handlar om att Man vänder sig mot ett regelverk som hanterar problem som möjligen finns i en villaförort, men i vanlig ordning slår mot folk som försöker leva ett enkelt liv på landsbygden, för vem bryr sig om några bakåtsträvande bönder. /end rant
Fast om du redan har en får du väl installera en likadan och annars är det bara att installera en godkänd?
 
stefancrs stefancrs skrev:
annars är det bara att installera en godkänd?
Du missar poängen, det finns dom som vill steka sina julköttbullar på en gammal hederlig svensk järnspis, och en sådan kan man nu inte installera. Att installera en polsktillverkad emaljspis med katalysator är liksom inte riktigt samma sak. Om man får raljera lite :).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Du missar poängen, det finns dom som vill steka sina julköttbullar på en gammal hederlig svensk järnspis, och en sådan kan man nu inte installera. Att installera en polsktillverkad emaljspis med katalysator är liksom inte riktigt samma sak. Om man får raljera lite :).
Visst. Så är det ju. De får helt enkelt leva med att de får köpa en ny. Den kan vara svensk.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Visst. Så är det ju. De får helt enkelt leva med att de får köpa en ny. Den kan vara svensk.
Den stora frågan här är ju varför de ska leva med det? Att elda i en vedspis på landet har ju ingen som helst reell miljöpåverkan. Ska de acceptera ett uselt utformar regelverk för att majoriteten av befolkningen inte påverkas och bryr sig?
 
S snoddas2 skrev:
Den stora frågan här är ju varför de ska leva med det? Att elda i en vedspis på landet har ju ingen som helst reell miljöpåverkan. Ska de acceptera ett uselt utformar regelverk för att majoriteten av befolkningen inte påverkas och bryr sig?
Alltså, jag förstår protesten. Men installeras det verkligen ofta gamla vedspisar där de inte ersätter en existerande? Och är det då så hemskt att behöva ta en ny istället för en gammal?

Samma problem med bilars utsläpp osv. Mycket större problem i tätbygd men reglerna gäller alla bilar.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Alltså, jag förstår protesten. Men installeras det verkligen ofta gamla vedspisar där de inte ersätter en existerande? Och är det då så hemskt att behöva ta en ny istället för en gammal?

Samma problem med bilars utsläpp osv. Mycket större problem i tätbygd men reglerna gäller alla bilar.
Poängen är att klåfingriga byråkrater inte ska reglera sådant som inte behöver regleras. Tycker man att det är viktigt att få ha en klassisk vedspis ska man rimligen få ha det om ingen drabbas negativt.

Att just vedspisar är ett miljöproblem i tätbebyggt område tvivlar jag och många med mig starkt på. Men om det är så: Vedspisen är till sin natur mer stationär än en bil, så din jämförelse haltar. En enkel lösning vore ju att undanta spisar utanför tätbebyggt område.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.