Byggahus.se
Norska Reiulf Ramstad Arkitekter har med Split View Mountain Lodge skapat en fjällstuga som är både stor och liten på en och samma gång i Hallingdals vidsträckta fjällandskap. På utsidan har de höga glaspartierna nästan något kyrkligt över sig, på insidan är planlösningen effektiv och noga genomtänkt med en sparsmakad materialhantering. Genom att dela byggnadens panoramalika rum i två ges både intima rumsbildningar och olika utsiktstriktningar.


Du kan läsa artikeln här: Norsk elegans i Geilo
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Världsklass!
 
Först var jag lite skeptisk men när jag tittat lite närmare på det så tror jag att huset fungerar ypperligt för vad den är till för, en fjällstuga gjord för samvaro och utblickar placerad i en fantastisk miljö. Småskaligt men rymligt. Närvaro och gemenskap i köket. Avskilda sovutrymmen. Fint!. Men jag håller inte med om att det är kvistfria golv. På bilderna ser det ut som att kvistar förekommer frekvent iaf i köket
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Harry Latva skrev:
Var Finns tummen nedåt?...
Kalla mig också korkad.
Jag håller helt med Jonatan79
Underbart hus!
 
Redigerat av moderator:
H
Harry Latva skrev:
Var Finns tummen nedåt?.
Jag är nog också korkad, gillade huset och planlösningen. Vad är fel med planlösning och vilka byggfel ser du?

Det enda som jag reagerade på var den dåliga "formfaktorn" som drar upp energianvändningen. Det skulle man ganska enkelt kunnat åtgärda under projekteringen.
 
Redigerat av moderator:
Maximalt med kylyta runt minimalt med uppvärmt utrymme. Hade kunnat göras bättre.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Visst är det stiligt. Framförallt när man är inne och tittar ut.
Överlag är det surrealistiskt att åka omkring i den norska fjällvärlden på små vindlande vägar med ödemark så långt ögat når. Men, plötsligt uppenbarar sig en mindre stad på en fjällsida, full av hytter. Ja, hytter och hytter. Det är mer stora schabrak till timmerhus med tillhörande dubbelgarage och gäststugor, packade tätt tillsammans.
Råkar ni vara i faggorna av den aktuella "hytten", rekommenderar jag ett besök på Langedrag naturpark. Inte bara för djuren och utsikten utan även för byggnaderna, timmrade av gigantiska timmerstockar!

Gutten Staffan

http://www.langedrag.no
 
Håller med om att det var läckert! Tycker dock generellt att arkitekter får lite väl mycket att säga till om ibland.
Att utesluta hängrännor verkar oerhört dumt t.ex.
Obehandlad panel och inget taksprång. Undrar hur den panelen ser ut i nederkant efter några är.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Tja, snyggt var det ju.
Men den där vinkeln/mellanrummet mellan dom "utstickande" rummen känns tveksam. Längst in så kommer ju regnvattnet att träffa motstående vägg (dessutom ger det ju ett vindskyddat läge så panelen kommer ta längre tid på sig att torka upp) och det blir trångt att underhålla. Lägg till att det blir väldigt mycket ytterväggsyta som ska värmas.
Jag hade nog föredragit ett vanligt tråkigt fyrkantigt timmerhus med takutstick och hängrännor och utan "extra" trappor.
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
Spännande arkitektur, men de där 10 cm under köksskåpen för att få plats med tårna när man lagar mat eller diskar, var tog de vägen? Form, flash och yta, men mindre snille.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Största innovationsvärdet har huset i sin egenskap av modulbygge. Det här visar lite av de muskler man frigör genom att prefabricera kvalitetssäkrat under tak på annan plats än byggtomten. Att uppföra huset på tomten är lika lätt och fort gjort som att flytta det till en annan tomt! I princip kan man vid behov bygga ut det med en extra sektion, eller sälja ett par sovrum till en granne som behöver dem bättre än du själv. Detta andas framtid.

Planlösningen är supereffektiv. Detaljernas noggranna utförande ger hela huset en känsla av omtanke som man inte väntar sig av industriellt byggande. Men visst kan man få till det om man bara vill. Konsten är sedan att utveckla detta koncept till massmarknad.

Rent estetiskt har jag svårt för de vinkelställda sällskapsrummen. Att samtidigt betrakta utsikten genom båda jättefönstren känns som att titta efter pepparkakor i november. Fult och oroligt, tycker jag. Vill man bevisa att modulhus inte måste vara rätvinkliga i alla hörn finns det bättre sätt än detta.

Jag kan också instämma i kritiken av svårförvaltad exteriör. Ändå kan man inte ta ifrån det här projektet att det ångar av möjligheter. Totalbetyget blir fyra av fem tegelpannor i Byggahus!
 
S surfarn skrev:
Tyckte väl att jag kände igen huset, fast jag aldrig sett det förut. [länk] slående likt
Det är ju norpat mer eller mindre rätt av. Fast det finns kanske inte hur många idéer som helst till hur man designar fjällstugor.
 
Hade man inte fått samma vy genom att bygga ihop modulerna, dvs låta vinkeln vara insida och inte utsida? Känns som om många fördelar kommer kr det - mindre fasad som kyls ned, ingen konstig vads vinkel i fasaden, och inte minst mer boyta. Själva känslan av vinkel kunde man skapat inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.