Byggahus.se
Ska sänka inner taket från 3,5 meter till 3 meter och vill bygga luftigt. ska måla mellan rummet SVART och bygga nya inner taket med stående bräder på högkant i rutor 400X400 mm tänkt använda 17x95 mm. någon som gjort liknande och har bilder ?? Rummet är 68 kvadrat meter
 
Varför sänka? Förklara bättre hur du tänkt, tex med bild?
 
det jag söker bilder. Sänker för dölja kabelstege ,ventilations rör mm. Tanken är att göra så att man markerar 400 mm sågar i halva bort 17 mm och i tvär gående lika tills man har rutor 400x 400 mm över hela taket. Sökt bilder på nätet men hittar inget
 
L
Jag vet vad du menar , det är detsamma som i taket på en del butiker , svartmålat uppe och
ett regelverk med hängande brädor på högkant , samt alla armaturer under eller mellan brädorna , kan bli snyggt , lämpligt avstånd på hängande ca 150 mm så det inte blir för tätt , men det bestämmer du själv
Några bilder är svårt att få tag på , i bland finns sådant tak i trendbutiker , kanske inte med trä , utan med ljudbafflar eller armeringsnät
 
  • Gilla
Anders & Ming
  • Laddar…
Anders & Ming Anders & Ming skrev:
Rätt!!
Ska ha en butiks del i Garaget som är på 370 kvadrat Golvet där är Svart granit polerad och villl ha ner taket lite för dölja en massa saker och få in belysningen som har aluminium kant med svart i mitten dessa är 200mmX 2000mm. Men vad heter taket vad ska man söka på?
 
L
Tänk då på från vilket håll du kommer mest , så att du får bräderna på tvären mot dig , då ser du inte upp i övertaket , det ser ut som ett helt tak då , annars blir det lätt långrandigt och allt är synligt som finns ovan

Edit det finns nog ingen standard för detta , de jag har varit med och sett är platsbyggda och utformade efter lokalen
 
Jo men jag tänkte fälla in dom i varandra 50/50 då spelar just det ingen roll
 
bilder är bra även om man har "ritningen " i huvudet så kan man missa detaljer och få inspiration
 
L
Aha då förstår jag hur vill ha det , problemet är regelverket eller fästena i taket för att
hänga det i , blir rätt mycket fästen då
Det med att fälla in , då menar du såga ur jack i halva brädan på varje och sätta ner den andra ,
brädan med lika , så den hänger på den första
Är det 50X50 rutmösnster du är ute efter som du skrev så blir det inte fullt så många häng
 
  • Gilla
Anders & Ming
  • Laddar…
L
Ska se om jag kan skissa något som kan vara i stil med mall , så inte det blir en
fallgrop att åka i , det är lite att tänka på
 
ja men 40x40. jo har tänkt ut hur hänga upp det. Men finns alltid folk som har bättre ide hur man gör en spik ;) på 40x40 kan jag ta ut 20x200 cm för ljusarmaturena
 
L
Om du tar en bräda och mäter ut exakt de mått du vill ha på rutorna och jackar ur
eller båda , i ena fallet får du ett jämt tak synligt och andra fallet ett lite udda tak
men båda sorter är rutiga som du vill
Fick till en skiss lite snabbt ,hoppas du förstår
 
  • Skiss av takkassetter med måttsättning och instruktioner för ett jämnt eller rutigt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
PS det gäller att få raka linjer på fästena eftersom virket är stelt och inte går att flytta mer än någon mm , jackas bara en bräda så är det mycket lättare att få ihop det ,
Har du sett dom små hyllorna som finns , man köper en knippe träbitar med jack i , och trär ihop så det blir små fyrkantiga fack och hänger upp på väggen
 
jo jag har kollat dom hyllorna... jag har nybyggt garaget och ska till att börja invändigt nu så det är idag OSB i innertaket så det finns att fästa i. tänkt lägga en bräda först runt om på vägg att hänga i sedan med antingen plåt hålband men funderar mer åt gäng stång med fästen i tak och i inner taket
när brädan runt på väggar är kan man med laser räkna ut fäst punkterna i taket så dom kommer rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.