Byggahus.se
Konstig fråga kanske men jag har ett hus som är till försäljning och nu har vår lokala tidning skrivet om ett spöke som bor i vårt hus. Jag vet inte om det kan påverka så därför vill jag veta utomstående personers åsikt.
Jag undrar också vad man kan göra när tidningen skriver om vårt hus med namn och bild utan att ha kontaktat oss i frågan?
Som en kuriosa så finns det ett spöke i huset ;)
 
K
Tror snarare tvärtom, att det ökar i värde. Finns en hel del sjuka människor med svart hår och långa skinnrockar samt ett 20-tal piercingar som gärna betalar för detta. Men det vore bättre om satan/belsebub bodde i huset, då skulle du vara mångmiljonär. Enda problemet är att dessa individer inte är kreditvärdiga.
 
  • Gilla
labrian och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det är ett spöke får man anta att detta bott i huset ett bra tag, därmed har spöket besittningsrätt och kan inte vräkas. Tyvärr brukar försäljningspriset på enbostadshus påverkas negativt om det finns hyresgäst med besittningsrätt.

Å andra sidan misstänker jag att hyran inte betalats på mycket lång tid vilket bör ge goda chanser att ni kan vräka spöket. Ni begär utslag hos kronofogden och kan därefter begära handräckning.

Eftersom det rör sig om en bostad måste ni också kontakta socialkontoret i kommunen. Liseberg är ju stängt för säsongen, annars kanske det hade funnits plats på spökhotellet Gasten.

Hoppas det löser sig för er.
 
  • Gilla
Tystnad och 16 till
  • Laddar…
De flesta hanterar detta nog kallt men vissa kommer nog att avstå från att vara spekulant.
Svårt att anmäla tidningen för förtal för detta brott riktas endast till människor, inte till saker (hus). Däremot kan ni stämma tidningen på skadestånd i en civilrättslig process om ni kan bevisa att deras artikel har lett till minskat försäljningspris.
Kanske ni ska byta spår och ser det som att spöket gör huset mer intressant. Snacka dock med tidningen och uttryck att ni ogillar deras osakliga rapportering.
 
Hur har den lokala tidningen fått reda på om det finns ett spöke? Är det gamla rykten bara?

Själva har vi ett spöke i huset som verkar vara av den vänligt sinnade sorten. Men ibland så välter saker oförklarligt, och grejer försvinner så man får leta efter dem (kan ju vara jag som glömt var jag lagt dem iofs).
Någon gäst har hört fotsteg på natten när ingen av oss varit uppe och gått.
Jag tror det är den som byggde huset en gång i tiden som är här och håller koll.
 
Fulkemisten
Klassas ett spöke som dolt fel? Har man som köpare undersökningsplikt? Måste mäklaren eller säljaren upplysa om det? Man ser sällan frågan om det spökar i de där frågeformulären inför försäljning. Vad säger försäkringsbolagen om eventuell ersättning och/eller sanering?
Framförallt - vem ringer man?
 
  • Gilla
Fedtmule och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Klassas ett spöke som dolt fel? Har man som köpare undersökningsplikt? Måste mäklaren eller säljaren upplysa om det? Man ser sällan frågan om det spökar i de där frågeformulären inför försäljning. Vad säger försäkringsbolagen om eventuell ersättning och/eller sanering?
Framförallt - vem ringer man?
Gostbusters!
 
  • Gilla
Tystnad och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Liseberg är ju stängt för säsongen, annars kanske det hade funnits plats på spökhotellet Gasten.
Nu är jag lite dåligt uppdaterad,
men har de lagt ner den upp-och-nervända kåken Å Andra Sidan :)
 
Ring tidningen och säg att det ligger en skatt gömd också så jämnas oddsen ut! :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tror att den vanliga 10 80 10 regeln gäller.
Dvs 10 % som tror och oroar sig väljer bort. 10 % som inte tror bryr sig inte och hur ska de sen bevisa det och 80 % tänker att det är lite roligt och fattar inte vad som kan gå fel. Bor själv i ett hus från 1737 (soldattorp). Behöver jag säga mer? Sista halvåret har bla timerarna ändrats hela tiden. Inte förskjutits utan taggar på är plötsligt tvärtom och taggar av vice versa. Plattor som är påsatta. Elpatronen i pannan på. Har aldrig tidigare varit igång. Sitter avigt till och är trög. Flera småbarn klagar på gubben som stör dem på natten. Mm. Är själv skeptisk men hittar inte riktigt några bra förklaringar till alla saker. Var och en kanske men inte mönstret.
Men inget som jag tänker skulle dra ner priset eller som jag skulle upplysa ev köpare om. Man vill ju inte verka tokig
 
Tråkigt att en del raljerar runt TS fråga.
Så andevärlden finns inte? Det trodde dom inte om radiovågor och bakterier heller för bara några hundra år sedan.
 
Redigerat:
Priset kan stiga. Det kan bli en turistattraktion eller någon som är intresserad av sådant köper. Ni kan använda det som gratisreklam och be tidningen skriva att det är till salu eller så kan Ni även anmäla tidningen för förtal.
När jag var ung fanns det en pastorsvilla som alla ville köpa för att alla kände en sådan frid runt deras hus.
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
Tråkigt att en del raljerar runt TS fråga.
Så andevärlden finns inte? Det trodde dom inte om radiovågor och bakterier heller för bara några hundra år sedan.
Det är ganska stor skillnad mellan att erkänna att det finns saker vi inte känner till (vilket är rimligt) och att utan fog hävda sig känna till saker. Ofta påstår man sig även känna till mekanismen med vilket det okända sker.

Rimligen torde de flesta som läst TS fråga inte trott att TS på allvar trodde att det spökade.

Men om vi nu ska svara på frågan: det spelar ingen roll för priset om det finns spöken i huset. (Det finns heller inga spöken i huset, men det spelar som sagt ingen roll.) Det kan däremot ha betydelse för priser huruvida eventuella spekulanter *tror* att det spökar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
En artikel i tidningen borde öka intresset för huset. Ökat intresse betyder nästan alltid högre pris.
 
  • Gilla
Fedtmule
  • Laddar…
Personligen så skulle jag avstå att köpa ett sånt hus. Jag vill inte ha en massa "spökjägare" och annat löst folk som campar på min gräsmatta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.