Byggahus.se
Det är en tomt som är uppdelad i fyra tomter varav vi bor på en av dom. Vi och vår granne har bott här i 11 år. Den tredje tomten har varit bebodd i 2 1/2 år. Den sista tomte byggdes i våras och blev färdig nu i sommar. Min fråga är om vem som har ansvar och ska fixa detta: efter sista bygget som höjdes upp liter mer än våra och med en mur intill vår gemensamma väg står det vatten längs hela vägen ca 150-200m och på en t-vändplats blir det en stor pöl ca 20 cm minst djupt. Vem ska stå för detta? Är väldigt stort problem för oss som bor här utom för sista bygget som har en I fart precis innanför stora vägen och som vi andra tycker har ansvaret för denna oangelägenhet. Var aldrig problem med det här innan. Tacksam för svar.
Stort vattenpöl på en grusväg och vändplats framför en husfasad och gråmålad mur, reflekterande vatten och olägenhet efter bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Väghållaren får fixa det. Är det kommunens väg får kommunen fixa det, är deten gemensamhetsanläggning får alla delägare (=ni) fixa det.
 
Vill nog påstå att väghållaren ska fixa det där. Troligen rann vattnet in på den obebyggda tomten tidigare men var och en måste ta hand om sitt eget dagvatten, även vägen.
 
harry73 harry73 skrev:
Väghållaren får fixa det. Är det kommunens väg får kommunen fixa det, är deten gemensamhetsanläggning får alla delägare (=ni) fixa det.
Men det blev så här efter sista bygget. Vi hade inget vatten stående på vägen innan och inte så mycket vatten som stod på den tomten heller innan den blev bebyggd.
 
Det har varit extrema förhållanden nu hösten 2017, i alla fall här i mina hemtrakter.

Vi köpte vår mark (rätt stor, ca 15000 m2) för tio år sedan.
Och så här mycket regn och vatten har det inte varit något år förut.
Vi har små pölar på ängen nu, vilket vi aldrig haft förut under de tio åren.
Vissa grannar har stora sjöar, och ornitologerna gnuggar händerna åt alla kaukasiska tärnor och allt vad det är.

Så kanske detta ordnar upp sig av sig självt, och återgår till normala förhållanden till nästa år.
Hoppas kan man ju i alla fall :cool:
 
Det är väl inte vatten från era tomter som ligger på vägen?

Jag hoppas ni alla tar hand om erat vatten inom era tomter för det är er skyldighet, :)

Som Fotografen påpekade kanske det rann ut på den "obebyggda tomten" tidigare, men det behöver inte byggherren ta hand om, han behöver ta hand om sitt vatten på sin tomt.

Det är väghållarens ansvar att se till att vägen har avrinning.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Säger också väghållarens problem.
Vägens vatten ska tas om hand inte ledas in på en tomt. Det gjorde det kanske innan tomten bebyggdes men det kan ju ha varit helt felaktigt. Den tomten ska väl inte tjäna som hela gatans dagvattenbrunn(?!)
Läser mellan raderna att ni vill göra nybygget till syndabock. Lägg ner det och lös problemet tillsammans (om det är ni själva som är väghållare i form av någon samfällighet eller liknande).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag ser inga diken eller dagvattenbrunnar? Står muren i tomtgränsen? Vad säger planritningen om vägbredd, diken och sådant? Kan hända att ni får göra ett dike mellan väg och mur, normalt sett finns det ju minst en halvmeter, ofta uppåt 1-2 meter som kan användas till detta. Om det är missat får ni väl lägga ner dräneringsrör och en brunn eller två med lämpliga avstånd.
 
Till att börja med vänder man sig till ansvarig för vägen (väghållaren) som får utreda orsaken till problemen. Gör inga egna antaganden innan ansvarig fått möjlighet att utreda problemet.
 
Varför förutsätter du att det är någon annan?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför förutsätter du att det är någon annan?
Därför att det står i byggkontraktet att man ska se till att grannarna inte ska få olägenheter i samband med sitt bygge.
Varför jag tror det ligger på sista byggets ansvar och därför det blivit så här efter det. Men jag kan ha fel. Kommunen vill inte hjälpa till.
 
Mitt svar var riktat till Anders.
 
M Mayoo skrev:
Därför att det står i byggkontraktet att man ska se till att grannarna inte ska få olägenheter i samband med sitt bygge.
Varför jag tror det ligger på sista byggets ansvar och därför det blivit så här efter det. Men jag kan ha fel. Kommunen vill inte hjälpa till.
Men nu ser det ju ut som att vägen sluttar mot denna tomt så det är ju vägen (och ev ni andra grannar) som skickar vatten mot denna tomt, inte tvärt om. Vem som var där först spelar mindre roll. I det här fallet så ser det ju ut som att den som anlagt vägen har tabbat sig och har en lågpunkt utan någon dagvattenbrunn.
 
Vi har alla dagvatten till en bäck intill vårt tomter.
 
Men vart har du tänkt att vattnet från vägen ska ta vägen? Det är inte okej att det rinner in på dennes tomt, de vill inte ha en sjö framför huset.

Problemet är ju att det måste till ett dike eller dagvattenledning i vägkanten som ansluter till bäcken, så att det inte belastar dennes tomt. Det är ju inte deras vatten som hamnar på vägen, muren stoppar, troligen helt korrekt, vägvattnet från att hamna i deras trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.