Byggahus.se
Jag har en dator som inte kan leverera ljud i HDMI-kabeln till min TV. Men tre olika mediaspelare, DVD-spelare, TV-spel och TV-box fixar det. Så det verkar precis som ylven säger, vissa är inte kompatibla.
 
J
Har man problem med ljud över HDMI beror det oftast på antingen att återställningen/omstarten har gjort att ens enhet gått över till ett format som mottagaren inte hanterar. Prova att växla mellan digitalt/analogt ljud, DD 5.1, 2-ch stereo etc, starta om i olika ordning. HDCP som är en kryptering som ska försvåra kopering kan ställa till det. Samma med Ymers problem. Växla mellan de olika ljudformaten, börja med det enklaste, så brukar det fungera. Vissa TV-apparater har olika nivå på sina HDMI-portar. Ibland stödjer bara den ena pass-through, ibland alla. Värt att prova att växla där också.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Har man problem med ljud över HDMI beror det oftast på antingen att återställningen/omstarten har gjort att ens enhet gått över till ett format som mottagaren inte hanterar. Prova att växla mellan digitalt/analogt ljud, DD 5.1, 2-ch stereo etc, starta om i olika ordning. HDCP som är en kryptering som ska försvåra kopering kan ställa till det. Samma med Ymers problem. Växla mellan de olika ljudformaten, börja med det enklaste, så brukar det fungera. Vissa TV-apparater har olika nivå på sina HDMI-portar. Ibland stödjer bara den ena pass-through, ibland alla. Värt att prova att växla där också.
Har bara en port som stödjer och det är i den det är kopplat, har inte skiftat nu heller. Får helt enkelt prova byta ljudformaten som du säger (y)
 
Jag hade provat alla olika ljudformatinställningar på dvdn utan resultat, även byta hdmi-ingångar på tvn.
 
Corpes Corpes skrev:
Jag hade provat alla olika ljudformatinställningar på dvdn utan resultat, även byta hdmi-ingångar på tvn.
Förutom ljudformat så kanske det finns en inställning i DVD-spelaren för att välja ljud-utgång?
Det är inte helt omöjligt att spelaren känner igen de olika TV-apparaterna och använder olika inställningar.

Jag hade nyligen det omvända problemet. Jag spelade upp video från en dator till en projektor via HDMI. Jag ville inte ha något ljud i projektorns usla högtalare, och det fixades lätt med en inställning i datorn. Jag ville enbart ha ljud till en förstärkare via hörlursuttaget på datorn.
 
Jag hittar inga speciella inställningar i tv:n förutom ett alternativ där valet står på "PCM", dom andra valen är gråmarkerade. Där spelar det ingen roll vad jag kopplar in i tvn, dom valen är gråmarkerade oavsett. I dvdn har jag ändrat mellan analog, digital utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.