2 931 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Privatväg - Hur hade DU gjort?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Klassiskt fall, ny granne och ny ägare till den väg vi kör på till våran sommarstuga. Hur tycker ni vi ska dela på kostnaderna, vad tycker ni är rimligt.
Vägen är 196 meter lång, vi är 3 som använder den. Två är fast boende på orten men jag har huset som sommarstuga men bor ganska nära och är där dagligen just nu. I framtiden kan ju detta ändras.
Granne 1 har 77 meter till sitt garage
Jag har 96 meter till mitt garage
Granne 2 disponerar hela vägen 196 meter fram till sin gård
Även värt att nämna är att granne 2 har hästhotell och det är många kunder som använder hela vägen ner till hans gård.
Utifrån vad jag kan läsa mig till så är alla som använder vägen skyldiga att betala skötsel av vägen utefter hur mycket vi använder vägen.
Om man räknar om vägen till procent använder
Granne 1 ca 39%
Jag ca 49%
Granne 2 100%
Om vi har kostnader på säg 10.000:- (Hypotetisk kostnad) på ett år för vägen
Hur skulle DU/NI dela upp dessa kostnader?
Vägen är 196 meter lång, vi är 3 som använder den. Två är fast boende på orten men jag har huset som sommarstuga men bor ganska nära och är där dagligen just nu. I framtiden kan ju detta ändras.
Granne 1 har 77 meter till sitt garage
Jag har 96 meter till mitt garage
Granne 2 disponerar hela vägen 196 meter fram till sin gård
Även värt att nämna är att granne 2 har hästhotell och det är många kunder som använder hela vägen ner till hans gård.
Utifrån vad jag kan läsa mig till så är alla som använder vägen skyldiga att betala skötsel av vägen utefter hur mycket vi använder vägen.
Om man räknar om vägen till procent använder
Granne 1 ca 39%
Jag ca 49%
Granne 2 100%
Om vi har kostnader på säg 10.000:- (Hypotetisk kostnad) på ett år för vägen
Hur skulle DU/NI dela upp dessa kostnader?
Lantmäteriets tonnkilometermetod är vedertagen. Det är nog ett vettigt sätt att lägga upp det på.
Här är en pedagogisk beskrivning av tonkilometermetoden: https://jonas106.wordpress.com/2010/05/28/sa-fungerar-tonkilometermetoden/
Om man har en informell vägförening så måste man inte följa den slaviskt, men den är en bra utgångspunkt för förhandlingar.
Om man har en informell vägförening så måste man inte följa den slaviskt, men den är en bra utgångspunkt för förhandlingar.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Ett smart sätt men för att göra det lite svårare så är det här i Norge och jag vet inte om de använder tonkilometermetoden och sedan är Granne 2 en jordbruksfastighet och min borde ju då räknas som en fritidsfastighet då vi inte använder oss av varken post eller sophämtning till vår tomt.
Greppar inte tonkilometermetoden helt tyvärr, men ni som kan det här hur skulle ni fördelat kostnaden på 10.000:- utefter tonkilometermetoden?
Gör gärna ett litet räknestycke så det är lätt att hänga med på hur ni räknar.
Greppar inte tonkilometermetoden helt tyvärr, men ni som kan det här hur skulle ni fördelat kostnaden på 10.000:- utefter tonkilometermetoden?
Gör gärna ett litet räknestycke så det är lätt att hänga med på hur ni räknar.
Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Om vi gissar att hästgården även fixar snöröjningen under vintern, och kanske en del mindre underhåll av vägen. Så bör man tänka på det vid en diskussion om fördelning.
Metoden gäller för att fördela samtliga kostnader, där allt underhåll, även snöröjning kostar pengar.
Metoden gäller för att fördela samtliga kostnader, där allt underhåll, även snöröjning kostar pengar.
Grundstött
· Halland
· 28 363 inlägg
Man kan säkert komplicera detta in absurdum, men vad vinner man?
Jag är delägare i en vägsamfällighet, där jag säkert har längst använd sträcka.
Men vissa som bor närmare allmän väg har mer frekventa transporter.
Är nog inte lätt att räkna ut någon absolut "rättvis" fördelning av kostnaderna.
Vi har ju inga fordonsvågar och transporträknare.
Och då kan det väl ändå vara enklast och mest tidsbesparande att dela jämt.
Jag är delägare i en vägsamfällighet, där jag säkert har längst använd sträcka.
Men vissa som bor närmare allmän väg har mer frekventa transporter.
Är nog inte lätt att räkna ut någon absolut "rättvis" fördelning av kostnaderna.
Vi har ju inga fordonsvågar och transporträknare.
Och då kan det väl ändå vara enklast och mest tidsbesparande att dela jämt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Därför att 196 meter gårdsväg blir en så oöverkomlig summa när man delar den på tre så att man måste klura ut en massa matematiska formler och skapa huvudbry för att det ska bli millimeterrättvist då eller?
Som att fika med Ove Sundberg, nu var det så att mitt kostade 98kr och ditt 102kr!
Som att fika med Ove Sundberg, nu var det så att mitt kostade 98kr och ditt 102kr!
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Missförstå mig rätt jag är inte ute efter någon millimeterrättvisa utan bara ett smidigt sätt att räkna ut fördelningen av kostnaden för vägen och det stämmer det hempularen skriver att den som äger jordbruksfastigheten sköter snöröjning.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Ok utifrån tonkm metoden sliter en
Permanentbostad 2100 ton per år
Fritidshus 700 ton per år
Lantbruk 2100 ton per år plus (800 ton per uthyrd stallplats och - 150 ton per egen häst) plus åkermark, plus en massa annat
Detta schablontal multipliceras med väglängden respektive fastighet använder ex 2100 x 77m
Vad gör man sedan med dessa siffror. Hade varit bra med ett räkna exempel men jag har sökt och kan tyvärr inte hitta något. Kanske det är någon här som kan visa mig och förklara hur detta fungerar?
Permanentbostad 2100 ton per år
Fritidshus 700 ton per år
Lantbruk 2100 ton per år plus (800 ton per uthyrd stallplats och - 150 ton per egen häst) plus åkermark, plus en massa annat
Detta schablontal multipliceras med väglängden respektive fastighet använder ex 2100 x 77m
Vad gör man sedan med dessa siffror. Hade varit bra med ett räkna exempel men jag har sökt och kan tyvärr inte hitta något. Kanske det är någon här som kan visa mig och förklara hur detta fungerar?
Man summerar allas totala tonkm. Det är andelarna. Kostnaden divideras med den summan. Det är kostnaden per tonkm. Alla fåren avgift som är kostnaden per tonkm multiplicerat med sitt värde.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Typ så här
2100 x 77 = 161700 ( 161700 / 1276100 = 12,7% )
1400 x 96 = 134400 ( 134400 / 1276100 = 10,5% )
5000 x 196 = 980000 ( 980000 / 1276100 = 76,8% )
2100 x 77 = 161700 ( 161700 / 1276100 = 12,7% )
1400 x 96 = 134400 ( 134400 / 1276100 = 10,5% )
5000 x 196 = 980000 ( 980000 / 1276100 = 76,8% )
200 meter väg, kan inte bli så stora kostnader, om hästgården sköter snöröjning och vägskrapning så skulle jag tro att det kan bli bra om ni andra två delar jämt på övriga kostnader. och om det blir någon större reparation så delar ni alla tre....