Byggahus.se
Klassiskt fall, ny granne och ny ägare till den väg vi kör på till våran sommarstuga. Hur tycker ni vi ska dela på kostnaderna, vad tycker ni är rimligt.

Vägen är 196 meter lång, vi är 3 som använder den. Två är fast boende på orten men jag har huset som sommarstuga men bor ganska nära och är där dagligen just nu. I framtiden kan ju detta ändras.

Granne 1 har 77 meter till sitt garage
Jag har 96 meter till mitt garage
Granne 2 disponerar hela vägen 196 meter fram till sin gård

Även värt att nämna är att granne 2 har hästhotell och det är många kunder som använder hela vägen ner till hans gård.

Utifrån vad jag kan läsa mig till så är alla som använder vägen skyldiga att betala skötsel av vägen utefter hur mycket vi använder vägen.

Om man räknar om vägen till procent använder

Granne 1 ca 39%
Jag ca 49%
Granne 2 100%

Om vi har kostnader på säg 10.000:- (Hypotetisk kostnad) på ett år för vägen

Hur skulle DU/NI dela upp dessa kostnader?
 
Lantmäteriets tonnkilometermetod är vedertagen. Det är nog ett vettigt sätt att lägga upp det på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ett smart sätt men för att göra det lite svårare så är det här i Norge och jag vet inte om de använder tonkilometermetoden och sedan är Granne 2 en jordbruksfastighet och min borde ju då räknas som en fritidsfastighet då vi inte använder oss av varken post eller sophämtning till vår tomt.

Greppar inte tonkilometermetoden helt tyvärr, men ni som kan det här hur skulle ni fördelat kostnaden på 10.000:- utefter tonkilometermetoden?

Gör gärna ett litet räknestycke så det är lätt att hänga med på hur ni räknar.
 
harry73
Försöker ladda upp ett pdf dokument där lantmäteriet beskriver tonkm metoden. Där finns även beskrivet hur man hanterar hästfastigheter
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om vi gissar att hästgården även fixar snöröjningen under vintern, och kanske en del mindre underhåll av vägen. Så bör man tänka på det vid en diskussion om fördelning.

Metoden gäller för att fördela samtliga kostnader, där allt underhåll, även snöröjning kostar pengar.
 
Man kan säkert komplicera detta in absurdum, men vad vinner man?

Jag är delägare i en vägsamfällighet, där jag säkert har längst använd sträcka.
Men vissa som bor närmare allmän väg har mer frekventa transporter.

Är nog inte lätt att räkna ut någon absolut "rättvis" fördelning av kostnaderna.
Vi har ju inga fordonsvågar och transporträknare.
Och då kan det väl ändå vara enklast och mest tidsbesparande att dela jämt.
 
Därför att 196 meter gårdsväg blir en så oöverkomlig summa när man delar den på tre så att man måste klura ut en massa matematiska formler och skapa huvudbry för att det ska bli millimeterrättvist då eller?

Som att fika med Ove Sundberg, nu var det så att mitt kostade 98kr och ditt 102kr!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Missförstå mig rätt jag är inte ute efter någon millimeterrättvisa utan bara ett smidigt sätt att räkna ut fördelningen av kostnaden för vägen och det stämmer det hempularen skriver att den som äger jordbruksfastigheten sköter snöröjning.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Tack harry73 ska försöka sätta mig in i hur det fungerar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ok utifrån tonkm metoden sliter en

Permanentbostad 2100 ton per år
Fritidshus 700 ton per år
Lantbruk 2100 ton per år plus (800 ton per uthyrd stallplats och - 150 ton per egen häst) plus åkermark, plus en massa annat

Detta schablontal multipliceras med väglängden respektive fastighet använder ex 2100 x 77m

Vad gör man sedan med dessa siffror. Hade varit bra med ett räkna exempel men jag har sökt och kan tyvärr inte hitta något. Kanske det är någon här som kan visa mig och förklara hur detta fungerar?
 
Man summerar allas totala tonkm. Det är andelarna. Kostnaden divideras med den summan. Det är kostnaden per tonkm. Alla fåren avgift som är kostnaden per tonkm multiplicerat med sitt värde.
 
Typ så här

2100 x 77 = 161700 ( 161700 / 1276100 = 12,7% )
1400 x 96 = 134400 ( 134400 / 1276100 = 10,5% )
5000 x 196 = 980000 ( 980000 / 1276100 = 76,8% )
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
harry73
Ja så ungefär. Förutom att det är tonkm och inte tonm. Men för beräkning av procentsatsen spelar det ingen roll
 
200 meter väg, kan inte bli så stora kostnader, om hästgården sköter snöröjning och vägskrapning så skulle jag tro att det kan bli bra om ni andra två delar jämt på övriga kostnader. och om det blir någon större reparation så delar ni alla tre....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.