Byggahus.se
Har haft en firma hemma hos mig som bytt en vindskiva och tillhörande plåt. Sett två saker som såg lite konstigt ut, vad anser ni om detta?

Dels så har de lagt plåten omlott åt "fel håll" på ett par ställen, tror ni att det är stor risk att vatten rinner in där och orsakar skada?
Vindskiva och tillhörande plåt på hus med synlig omlottfel och trät utanför plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dels så går trät ut utanför plåten i nederkant, allvarligt / nått som borde åtgärdas?
Vindskiva och plåtdetaljer på hus med trädetalj som sticker ut och plåten omlott åt fel håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Helt klart felaktigt utfört. Precis som du säger, så rinner vattnet rakt in. I nederkanten skall naturligtvis plåten sluta utaför vindbrädan.
Dessutom ser det väldigt klåpigt ut. Jag har nyligen gjort ett likadant jobb på mitt hus, och det är inte det minsta komplicerat. Helt enkelt ett arbete som vilken entusiastisk nybörjare som helst skulle klara av.
Har jag varit tydlig tillräckligt?
 
  • Gilla
  • Haha
carmag och 7 till
  • Laddar…
Tack Staffan, ja det var klart och tydligt. (y)Har kontaktat firman nu och de skulle komma och titta på det / rätta till det imorgon. Återkommer med resultatet.
 
Dom kan inte gjort många plåtjobb innan...
 
  • Gilla
Carl.Alm och 2 till
  • Laddar…
L
Är det riktigt seriöst så klippes nästkommande plåt nedåt i kedjan så den stoppas in i den övre , och skarven blir inte som ett tegeltak som ligger på varandra
 
Allvarligt, vilken klåpare. Hur sjutton ser den där nocken ut.. Det där gör jag 10 ggr bättre, och jag är kock..
 
  • Gilla
Marilis och 7 till
  • Laddar…
Det borde väl också sitta en nockplåt eller panna beroende på ditt tak.
Ruskigt dåligt och fult gjort
 
  • Gilla
Getapulien
  • Laddar…
Dom verkar ju ha vikt plåten över nocken?
 
Tack för alla svar, får som sagt se hur det ser ut efter de försökt rätta till det imorgon.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Dom verkar ju ha vikt plåten över nocken?
Ja så kan det nog vara. Ser dock ut som att det är gjort så på andra sidan också, är det ett allvarligt fel?

holmberg87 holmberg87 skrev:
Det borde väl också sitta en nockplåt eller panna beroende på ditt tak.
Den sist nockpannan går in under plåten likt i bilden nedan på garaget.

De bytte även motsvarande plåt tidigare på mitt garage, här är en innan- och efterbild, visst borde väl plåten vika ner mot pannorna som den gjorde innan? Nu lutar den liksom lite uppåt och är utan vinkel.

Innan- och efterbild av tak med röda pannor och byte av vit kantplåt, plåten inte i vinkel efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktiga klåparjobb! Plåten måste ju överlappa uppifrån, dessutom ska den ner i dalen på pannorna. Och ska man göra det snyggt (och det ska man) så klipper man till nedre plåten så den kan skjutas i den övre. Hade reklamerat det jobbet!
 
  • Gilla
Carl.Alm och 4 till
  • Laddar…
Men vem har du lejt för detta? Tvingade du upp någon stackars 12-årig jultidningsförsäljare för att göra detta?

Nä nu var jag taskig, en normalbegåvad tolvåring hade fattat hur jXXXXa dåligt det där är. Förlåt.
 
  • Gilla
AndreasWahlgren och 5 till
  • Laddar…
Värsta jag sett ffs!!
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Tack för alla svar, får som sagt se hur det ser ut efter de försökt rätta till det imorgon.


Ja så kan det nog vara. Ser dock ut som att det är gjort så på andra sidan också, är det ett allvarligt fel?


Den sist nockpannan går in under plåten likt i bilden nedan på garaget.

De bytte även motsvarande plåt tidigare på mitt garage, här är en innan- och efterbild, visst borde väl plåten vika ner mot pannorna som den gjorde innan? Nu lutar den liksom lite uppåt och är utan vinkel.

[bild]
Aha du har tegel, att vika den över nocken är nog ingen fara.
Men som det ser ut så är det väldigt dåligt utfört.
Som många säger ska plåten skjutas in i varandra och ett vik mot teglet är att föredra
 
Vilket klåparjobb. Bockningen över nock är nog okej, men allt annat är bland det värsta jag sett.

Svårt att se på bilderna, men sitter inte hängrännan väldigt högt?
 
  • Gilla
Wesley99
  • Laddar…
S
Hur fan har de fäst vindeskiveplåten? Ser ingen farmarskruv? Har de limmat dit skiten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.