Behöver snickra ihop ett bättre sätt att lyfta bilarna i garaget. Har idag fyra tredelade ramper som man får lägga under i etapper så att man får upp alla fyra hjul. Vore bättre att kunna hissa upp med domkraft.
Gjorde ett litet test med en enkel 45x120 "på fel håll" och körde upp en bil. Den böjde sig högst 3 mm. Trodde det skulle gå åt pipan på den fria längden, men icke! Det var ca en halvmeter fritt och 500 kg.
Skulle vilja bygga enl. nedan, så man kör upp alla fyra hjul på en konstruktion enl. nedan, mha fyra mindre löstagbara ramper. Sedan in med domkraften och hissa upp, samt avsluta med att skjuta in ett antal ihopskruvade reglar som man sänker ner vikten på. Klart. Bredd >265 mm. Öppning för domkraft < 300 mm.
Känns ändå klent med 45 mm (120+145)?
Jag ska kunna vistas under bilen! Räknar med att ställa in pallbockar också iofs.
Finns det något enkelt formelhäfte för detta (punktlast)? Jag kan räkna om jag har något att utgå ifrån.
Alternativt kan jag köpa limträ 66x315 vilket blir en lagom stor plattform. Då känns beräkning onödig...?
Fel forumdel??
Dagens lösning höjer visserligen 203 mm men det tar en stund att köra upp och alltihopa tar plats när det inte används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde ett litet test med en enkel 45x120 "på fel håll" och körde upp en bil. Den böjde sig högst 3 mm. Trodde det skulle gå åt pipan på den fria längden, men icke! Det var ca en halvmeter fritt och 500 kg.
Skulle vilja bygga enl. nedan, så man kör upp alla fyra hjul på en konstruktion enl. nedan, mha fyra mindre löstagbara ramper. Sedan in med domkraften och hissa upp, samt avsluta med att skjuta in ett antal ihopskruvade reglar som man sänker ner vikten på. Klart. Bredd >265 mm. Öppning för domkraft < 300 mm.
Känns ändå klent med 45 mm (120+145)?
Jag ska kunna vistas under bilen! Räknar med att ställa in pallbockar också iofs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något enkelt formelhäfte för detta (punktlast)? Jag kan räkna om jag har något att utgå ifrån.
Alternativt kan jag köpa limträ 66x315 vilket blir en lagom stor plattform. Då känns beräkning onödig...?
Fel forumdel??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens lösning höjer visserligen 203 mm men det tar en stund att köra upp och alltihopa tar plats när det inte används.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 360 inlägg
Vad är det för bil, en Skoda, SEAT eller Fiat?
Köp en SUV, så får du gratis "lyft".
Köp en SUV, så får du gratis "lyft".
Grundstött
· Halland
· 28 360 inlägg
Jo, jag såg det. Men sådana fälgar kan man väl till och med sätta på en Volvo?thomas33 skrev:
(Kör själv en riskokare, en Honda)
PS
Vet ni förresten vad man kallar BMW och AUDI här i mina trakter?
PS 2
Förresten, varför skall man över huvud taget lyfta upp bilen?
KnockOnWood skrev:
- Kan man säkert. Man kan sätta en BMW-motor i en Volvo också, eller varför inte en BMW original varningstriangel i en Honda, förslagsvis monterad i bakrutan?
- Nej, men antagligen något fördomsfullt som helt saknar insikt, och som inte för tråden framåt.
- För att utföra underhåll?
De flesta ramper tar plats och är otympliga. Vill man upp en bit blir de dessutom ganska stora, annars blir vinkel för skarp för vanliga bilar.
Med en fin plattläggning som på bilden skulle jag köra på garagedomkraft och fyra pallbockar.
Med en fin plattläggning som på bilden skulle jag köra på garagedomkraft och fyra pallbockar.
Exakt så! Därför vill jag göra en bättre variant.
Jag har flera rejäla domkrafter och pallbockar. Men kruxet är att det krävs ett antal omtag och trixande innan man har bilen uppe på alla fyra. Särskilt som man inte kan hissa med domkraften och sedan sätts pallbocken där man just hissade. Vill helst lyfta i de rätta lyftpunkterna (och inte på diffen) också.
Vill gärna också skydda mig emot ev katastrof pgs dold rost eller liknande. Står bilen på hjulen (utom det man jobbar med om det nu är ett sånt jobb) känns det tryggt.
Jag har bytt en framvagn förut i garaget och det gick mkt bättre än jag hoppats på (är nybörjare). Så nu vill jag kunna byta en koppling t.ex.
Det märks också att det är stor skillnad att köra upp för två ramper jämfört med fyra.
Jag har flera rejäla domkrafter och pallbockar. Men kruxet är att det krävs ett antal omtag och trixande innan man har bilen uppe på alla fyra. Särskilt som man inte kan hissa med domkraften och sedan sätts pallbocken där man just hissade. Vill helst lyfta i de rätta lyftpunkterna (och inte på diffen) också.
Vill gärna också skydda mig emot ev katastrof pgs dold rost eller liknande. Står bilen på hjulen (utom det man jobbar med om det nu är ett sånt jobb) känns det tryggt.
Jag har bytt en framvagn förut i garaget och det gick mkt bättre än jag hoppats på (är nybörjare). Så nu vill jag kunna byta en koppling t.ex.
Det märks också att det är stor skillnad att köra upp för två ramper jämfört med fyra.
Jag hade nog inte velat lyfta under hjulen med domkraft, finns lite för många saker som kan röra sig. Kan vara att jag är nojig men jag har haft min beskärda del av kollapsande domkrafter och bilar som ramlar omkring på uppfarten...
Det ser ut som en E39? Då finns en lyftpunkt under motorn och du kan lyfta i bakvagnsbryggan (om du inte vill lyfta i diffen) och då kan du placera pallbockarna på ordinarie domkraftfästen. Om du har sportchassi kan det vara lite svårt att nå lyftpunkten under motorn om du inte har en låg domkraft, men det är enkelt löst med en bräda eller två.
Det ser ut som en E39? Då finns en lyftpunkt under motorn och du kan lyfta i bakvagnsbryggan (om du inte vill lyfta i diffen) och då kan du placera pallbockarna på ordinarie domkraftfästen. Om du har sportchassi kan det vara lite svårt att nå lyftpunkten under motorn om du inte har en låg domkraft, men det är enkelt löst med en bräda eller två.
Renoverare
· Kalmar
· 2 741 inlägg
Tack för svar!
Japp E39,jag har gjort som du skriver tidigare (efter att ha kört upp på några reglar). Det fungerar men är lite meckigt. Mycket bra lyftpunkt fram!
Problemet är att jag inte bara har E39an.
Har också funderat på det där med att lyfta under hjulen. Framhjulen speciellt kan ju rulla fritt! Samtidigt kommer ingen vara under bilen i detta ögonblick, så jag kan nog acceptera lite risk där. Att hissa under när man ska upp högt känns inte heller klockrent alltid. Jag kan även svetsa på en större tallrik på domkraften med samma bredd som domkraftens framhjul.
Den stora fördelen med alltihop vore att snabbt komma upp i högre höjd och sedan kunna säkra med pallbockar också. När man hissar i lyftpunkterna måste ju hjulen fjädra ut först.
Det är nog som vanligt. Man får göra en prototyp och testa lite för att se om det är en framkomlig väg eller ej.
Japp E39,jag har gjort som du skriver tidigare (efter att ha kört upp på några reglar). Det fungerar men är lite meckigt. Mycket bra lyftpunkt fram!
Problemet är att jag inte bara har E39an.
Har också funderat på det där med att lyfta under hjulen. Framhjulen speciellt kan ju rulla fritt! Samtidigt kommer ingen vara under bilen i detta ögonblick, så jag kan nog acceptera lite risk där. Att hissa under när man ska upp högt känns inte heller klockrent alltid. Jag kan även svetsa på en större tallrik på domkraften med samma bredd som domkraftens framhjul.
Den stora fördelen med alltihop vore att snabbt komma upp i högre höjd och sedan kunna säkra med pallbockar också. När man hissar i lyftpunkterna måste ju hjulen fjädra ut först.
Det är nog som vanligt. Man får göra en prototyp och testa lite för att se om det är en framkomlig väg eller ej.