Byggahus.se
Behöver snickra ihop ett bättre sätt att lyfta bilarna i garaget. Har idag fyra tredelade ramper som man får lägga under i etapper så att man får upp alla fyra hjul. Vore bättre att kunna hissa upp med domkraft.
Bilhjul på enkla träramper av plankor placerade på asfalterad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ett litet test med en enkel 45x120 "på fel håll" och körde upp en bil. Den böjde sig högst 3 mm. Trodde det skulle gå åt pipan på den fria längden, men icke! Det var ca en halvmeter fritt och 500 kg.

Skulle vilja bygga enl. nedan, så man kör upp alla fyra hjul på en konstruktion enl. nedan, mha fyra mindre löstagbara ramper. Sedan in med domkraften och hissa upp, samt avsluta med att skjuta in ett antal ihopskruvade reglar som man sänker ner vikten på. Klart. Bredd >265 mm. Öppning för domkraft < 300 mm.
Känns ändå klent med 45 mm (120+145)?

Jag ska kunna vistas under bilen! Räknar med att ställa in pallbockar också iofs.

Handritad skiss som visar en fordonsram och domkraft för att lyfta bilen i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något enkelt formelhäfte för detta (punktlast)? Jag kan räkna om jag har något att utgå ifrån.

Alternativt kan jag köpa limträ 66x315 vilket blir en lagom stor plattform. Då känns beräkning onödig...?

Fel forumdel??

Bil lyft på provisoriska träramper under bakdäcket för att testa garagehisslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens lösning höjer visserligen 203 mm men det tar en stund att köra upp och alltihopa tar plats när det inte används.
 
Redigerat:
Vad är det för bil, en Skoda, SEAT eller Fiat?

Köp en SUV, så får du gratis "lyft".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för bil
Nu tror jag KOW är trött!
Ser han inte propeller logon i hjulnavet?
images
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Haha. :)
Det ska funka för bilar med normal markfrigång.
Detta är i närheten av min tanke. Men ser lite klent ut.
 
Finns en amerikans variant på det där
Man kör upp sen in med domkraften och pumpar upp till rätt höjd och låser
 
thomas33 thomas33 skrev:
Nu tror jag KOW är trött!
Ser han inte propeller logon i hjulnavet?
[bild]
Jo, jag såg det. Men sådana fälgar kan man väl till och med sätta på en Volvo?

(Kör själv en riskokare, en Honda)

PS
Vet ni förresten vad man kallar BMW och AUDI här i mina trakter?

PS 2
Förresten, varför skall man över huvud taget lyfta upp bilen?
 
Uppslagen bok med tekniska ritningar och formler för balkbelastning och böjmoment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varsågod! Dessvärre kommer jag inte ihåg vad boken hette, men den fanns på mitt lokala bibliotek för 6 år sen...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, jag såg det. Men sådana fälgar kan man väl till och med sätta på en Volvo?

(Kör själv en riskokare, en Honda)

PS
Vet ni förresten vad man kallar BMW och AUDI här i mina trakter?

PS 2
Förresten, varför skall man över huvud taget lyfta upp bilen?
  1. Kan man säkert. Man kan sätta en BMW-motor i en Volvo också, eller varför inte en BMW original varningstriangel i en Honda, förslagsvis monterad i bakrutan?
  2. Nej, men antagligen något fördomsfullt som helt saknar insikt, och som inte för tråden framåt.
  3. För att utföra underhåll?
 
  • Gilla
mawno
  • Laddar…
De flesta ramper tar plats och är otympliga. Vill man upp en bit blir de dessutom ganska stora, annars blir vinkel för skarp för vanliga bilar.

Med en fin plattläggning som på bilden skulle jag köra på garagedomkraft och fyra pallbockar.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Exakt så! Därför vill jag göra en bättre variant.
Jag har flera rejäla domkrafter och pallbockar. Men kruxet är att det krävs ett antal omtag och trixande innan man har bilen uppe på alla fyra. Särskilt som man inte kan hissa med domkraften och sedan sätts pallbocken där man just hissade. Vill helst lyfta i de rätta lyftpunkterna (och inte på diffen) också.

Vill gärna också skydda mig emot ev katastrof pgs dold rost eller liknande. Står bilen på hjulen (utom det man jobbar med om det nu är ett sånt jobb) känns det tryggt.

Jag har bytt en framvagn förut i garaget och det gick mkt bättre än jag hoppats på (är nybörjare). Så nu vill jag kunna byta en koppling t.ex. ;)

Det märks också att det är stor skillnad att köra upp för två ramper jämfört med fyra.
 
Jag hade nog inte velat lyfta under hjulen med domkraft, finns lite för många saker som kan röra sig. Kan vara att jag är nojig men jag har haft min beskärda del av kollapsande domkrafter och bilar som ramlar omkring på uppfarten...

Det ser ut som en E39? Då finns en lyftpunkt under motorn och du kan lyfta i bakvagnsbryggan (om du inte vill lyfta i diffen) och då kan du placera pallbockarna på ordinarie domkraftfästen. Om du har sportchassi kan det vara lite svårt att nå lyftpunkten under motorn om du inte har en låg domkraft, men det är enkelt löst med en bräda eller två.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack för svar!

Japp E39,jag har gjort som du skriver tidigare (efter att ha kört upp på några reglar). Det fungerar men är lite meckigt. Mycket bra lyftpunkt fram!
Problemet är att jag inte bara har E39an. ;)

Har också funderat på det där med att lyfta under hjulen. Framhjulen speciellt kan ju rulla fritt! Samtidigt kommer ingen vara under bilen i detta ögonblick, så jag kan nog acceptera lite risk där. Att hissa under när man ska upp högt känns inte heller klockrent alltid. Jag kan även svetsa på en större tallrik på domkraften med samma bredd som domkraftens framhjul.

Den stora fördelen med alltihop vore att snabbt komma upp i högre höjd och sedan kunna säkra med pallbockar också. När man hissar i lyftpunkterna måste ju hjulen fjädra ut först.

Det är nog som vanligt. Man får göra en prototyp och testa lite för att se om det är en framkomlig väg eller ej.
 
De hydrauliska ramperna ser spännande ut!
Undrar om det funkar att använda fyra st!
Om de ej går synkront kommer man ju att putta av bilen. Sen går det inte att växla över till pallbockar iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.