Byggahus.se
Hej!

Vi ska byta ut en bärlina och stolpar i vår carport.
Trots att vi inte är snickare ska vi göra det själva och det känns som att vi har det mesta under kontroll efter många timmars sökande efter information.

Men en fråga kvarstår. Bärlinan kommer att tryckas upp mot takreglarna av stolparna, men det känns ändå som att den borde fästas i takreglarna. I befintlig konstruktion (som är målad) ser man inget fäst alls där, men det kanske gömmer sig under färgen.

Hur är vanligt att man gör detta?
Jag bifogar en bild på hur det är tänkt att se ut. Rödmarkerad bärlina ska alltså fästas i grönmarkerade reglar.

Skråskruva, spika, vinkeljärn, gaffelankare?

carport-barlina.png
 
L
Gaffelankare är nog rätt , det blir starkt och dom kommer inte att vicka
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
Tack för svar!

Är gaffelankare det normala sättet att gå tillväga?

Vår bärlina kommer flyttas ett par dm och kommer att hamna över en skarv, där reglarna överlappar och tillsammans blir 112 mm tjockt.

Finns det gaffelankare som funkar för det? Om inte, går det att lösa på ett annat men ändå bra sätt?
 
L
Ta ett mått där du vill fästa upp , rita upp det på papper , gå till varuhuset , det finns en uppsjö av olika storlekar och sorter , finns även sådana som man fäster bara på ena sidan av vardera virket men håller ändå , dom behöver inte sitta s.k. rätt väg , går kanske att vända uppochner
Tillhör sorten byggvinklar/ beslag
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
Du sätter rimligen gaffeln uppåt, så hur bred bärlinan är spelar ingen roll, där har du bara en enkel spikplåt.
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
L lstefanl skrev:
men det känns ändå som att den borde fästas i takreglarna
Detta är lite baklänges uttryckt i mina öron. Det viktiga är att takreglarna vilar på bärlinan. Gaffelankare är det absolut bästa sättet att förankra dem i bärlinan för att dels låsa dem i sidled, dels förhindra att de lyfter.
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
Tack, jag ska kolla på gaffelankare imorgon. Såg på nätet att bredaste är 50 mm i varuhusen i min ort (Beijer och byggmax).
Kan man böja till dem lite till vår 56mm bärlina?

Jag förstår att det kan låter baklänges justusandersson, du menar att man fäster takreglarna i bärlinan? Jag är inte så väl insatt i begreppen eller tankesätten. Tack för din input.
 
Gaffeln grenslar takbjälken. I bärlinan fästs bara en rak plåt.
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
Ok, men det är takbjälken som skarvas rakt över bärlinan. Takbjälken blir alltså 112 mm, men bärlinan är 56 mm.
Går det att vända den och böja till den lite tros (från 50 till 56 mm)?
 
Håller med @justusandersson om att man bygger nerifrån, så att takbjälkarna läggs på bärlinan. Med det i åtanke förstår man också vilka krafter man måste hantera. I det här fallet att taket lyfter eller trycks åt sidan, sannolikt av vind.

Själv skulle jag nöja mig med att skråspika, men sådana här gafflar är förstås inte fel. Och återigen, den delade gaffeln sätter du uppåt, så bärlinans dimensioner spelar i det sammanhanget ingen roll. Är det samma dimension på takbjälkarna är det förstås en annan sak.
Metallgaffel för byggstöd, använd för takbjälkar och bärlinor, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…

Bästa svaret

Då kan du välja förskjutna vinklar istället för gafflar. T.ex. sådana här.
Förskjutna metallvinklar med många hål, markerade med bokstäverna V och H för att illustrera deras orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lstefanl och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då kan du välja förskjutna vinklar istället för gafflar. T.ex. sådana här.
[bild]
Tack, ser ju bra ut! Hoppas att det finns! Bor i en mindre ort i Småland så man vet aldrig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då kan du välja förskjutna vinklar istället för gafflar. T.ex. sådana här.
[bild]
Kallas det just så, förskjutna vinklar?
 
Jag hittade det på Beijer, de kallade det för takåsfäste.

Detta var min första tråd här och jag fick hjälp inom bara några timmar.

Jättekul och bra!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det tror jag tyvärr inte att de gör, det skrev jag bara i stundens ingivelse. Men gaffelankare vet de rimligen vad det är, så visar du bilden och förklarar problemet i järnaffären kan de säkert hjälpa dig.
 
  • Gilla
lstefanl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.