Byggahus.se

Fästa bärlina i husgrund (lb-hus)

1. D
    Medlem · 11 inlägg
    Hej. vi planerar att bygga en veranda på framsidan av huset samt en altan på baksidan. Huset i fråga är ett lb-hus: https://www.lbhus.se/optimal/lb-optimal-148

Hur/när vet man ifall man kan samt var man kan fästa bärlinor i husgrunden? Vad ska man använda sig av för skruv isf för att fästa bärlinan i husgrunden?

2. maah
    Medlem · 1 763 inlägg
    Kollade lite snabbt på länken och fick inte fram info om vad det är för husgrund där.
    En bild säger mer än tusen ord... :)

3. D
    Medlem · 11 inlägg
  4. maah
    Medlem · 1 763 inlägg
    Kan inte avgöra helt med hjälp av bilden. Ventilen skvallrar om att det inte är gjuten platta.
    Nån i bättre kunskap i ämnet får hoppa in här!

5. T
    Medlem · 1 712 inlägg
    jag har för mig att lb har fabriksgjutna betongbalkar, prov slå lite lätt med en tex hammare så märker du om det är betong

6. D
    Medlem · 11 inlägg
  7. T
    Medlem · 1 712 inlägg
    Redigerat 26 maj 2020 15:34
  8. D
    Medlem · 11 inlägg
    Jag misstänker att det just är kantelement med betong i. Hur går man till väga då?

9. E
    Medlem · 141 inlägg
    Du har en gjuten platta med kantelement, ventilen är förmodligen tilluft till en kamin....
    Svaret är att inget skall fästas i kantelementet, du får lägga ut plattor och bygga ditt tralldäck på!

10. D
    Medlem · 11 inlägg
    Ajdå och då antar jag att du är säker på det här... Finns det ingen tillräckligt lång plugg som man kan använda för att ta sig igenom markplattan in i betongen eller är det dåligt pga. isolering eller vad är anledningen till att man inte vill göra det så?

11. E
    Medlem · 141 inlägg
    Vad exakt är det du vill bygga och varför vill du tvunget fästa den i plattan?

12. D
    Medlem · 11 inlägg
    En altan på 12x4 meter. Tänker att det är lättare och mer stabilt att fästa bärlinan i grunden då?

13. B
    Medlem · 968 inlägg
    Jag skulle också föreslå att du bygger altanen utan att lägga upp den på huset. Stabiliteten kan du lösa genom att lägga in diagonaler i respektive riktning. Skulle du ändå vara orolig för stabiliteten kan du injektera ett par gängstänger genom kantelementen vars funktion endast är att staga altanen horisontellt.