Byggahus.se
D09
Hej

Har en Husqvarna tvättmaskin från ca 2012.

Den har funkat jättebra men börjat få problem med tömningen med felkod E20 som följd.

Har tagit ut filtret men hittar inget direkt.

Sätter tillbaka och samma fel. Tar ut igen och kör en in vattenslang och spolar ur. Då funkar det några dagar sen börjar det om.

Propellern där inne rör på sig när man petar in en mejsel etc

Har ett svagt minne av att det började efter att jag slängde in en " reningstablett" i trumman. Om det nu har någon betydelse.

Är det pumpen som är på väg att ge upp eller behöver man plocka ur den för att se om det är något annat skräp?

Hur hade ni försökt/ gått vidare?
 
Kolla slangen
Och inte minst anslutningen till avloppet
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fick mig ett bryt och började skruva. Tog loss pumpen.

En fråga kring den där proppellervispen som är i.

När jag snurrar på den så löper den ett varv men sen blir det ett motstånd/ trögare till den släpper och blir lätt och så håller den på.

Ska den vara så?
 
  • Hand håller en demonterad pump med fokus på propellerdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
electroluxaren electroluxaren skrev:
Kolla slangen
Och inte minst anslutningen till avloppet
Tog loss slangen från pumpen och till avloppet. Blåste i den och det verkar gå fritt.

Nu är den iofs inte kopplade till avloppet utan ligger som en död anakonda på golvet

Tog loss den stora svarta damaskerliknande till pumpen. Hade samlats en jävla massa grus i någon form av uppgång under inloppet
 
D09
Blev lite panik så Husqvarna åkte upp på släpet och hem kom en ny LG

Egentligen inte den jag ville ha men Elgiganten verkar systematiskt se till att annansvaror inte finns hemma :crysmile:
 
  • Närbild på en LG-tvättmaskin med olika programval och digital display som visar 1:25.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försent nu men din pump är riktig
Det mest troliga är att det bara är nivåsytemet som fått fnatt efter rengöringen. Troligt vis avlagringar i nivåbehållaren som man enkelt spolar ur.
På LG har du ingt tömningsprogram alls....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
electroluxaren electroluxaren skrev:
Försent nu men din pump är riktig
Det mest troliga är att det bara är nivåsytemet som fått fnatt efter rengöringen. Troligt vis avlagringar i nivåbehållaren som man enkelt spolar ur.
På LG har du ingt tömningsprogram alls....
Ha ha skit också

Vad är tanken med tömningssystemet?

Jag provade det när det fanns vatten kvar men den tömde inte. :/
 
jasså du hade vatten kvar i trumman?
men då kan det ju vara pumpen som inte orkar i bland då dvs på väg att ge upp.
historia nu hur eller hur
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
electroluxaren electroluxaren skrev:
jasså du hade vatten kvar i trumman?
men då kan det ju vara pumpen som inte orkar i bland då dvs på väg att ge upp.
historia nu hur eller hur
Ja, den får leva vidare på tippen :)

Stort tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
Bredeson
  • Laddar…
Kan va så att inpellern slirar på axeln så det verkar som att pumpen funkar men fett händer inget. Inte helt ovanligt på den typen av pumpar.
 
Helt ovanligt
vanligare att axeln går av
 
Konstigt. Har aldrig under mina 7 år som storkökstekniker varit med om att axeln gått av..
 
Men detta är ingen storköksmaskin!
De minsta pumparna i storkök brukar vara hanning
I konsumetmaskiner är det ascoll
 
Jag har ironiskt nog en likadan maskin, med samma fel... (iofs Electrolux, men det är väl samma)
Kör jag maskinen varje dag, inga problem. Står den en vecka, så snurrar inte pumpen, och larmar e20... Tömmer man den, snurrar lite på impellern, och provar igen så funkar det... Jag har inte haft dän pumpen eftersom min maskin är fast inkopplad med kort sladd = maskinen går inte att lägga ner...

När den väl funkar så låter den precis som vanligt, så jag tror inte att det är stopp någonstans... Är det värt att ta bort pumpen och smörja upp den, eller är det bara att köpa en ny?
 
Köp ny
Behöver inte lägga den på rygg för att byta den
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.