D
Detta sitter inbyggt i mitt kök bakom köksskåp. Är det en plugg på ett gammalt avloppsrör?

• Rund vit plastkåpa som möjligen täcker ett gammalt avloppsrör, placerat bakom köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är en avluftning för avlopp , konstig plats att ha den , är brukligt att ha en sådan på vinden ,
har du rör upp genom taket ? då kan det vara en extra luftning för kökets avlopp , låter det om den när du spolar på toa eller i köket ( mycket vatten tömma en balja ) kan puffa lite

• Gilla
1
  • Laddar…
S
Värt att flika in är att även om det var vanligt förr i tiden att montera avluftningsventilen på vinden, så är vinden den absolut sista plats den bör sitta på.

Jag har bilder från mitt hus vad som händer med taket när avluftningsventilen fryser fast i öppet läge. Kan säga att vi hade ett hål i yttertaket stort nog att få en hand igenom.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
L Liteavvarje skrev:
Är en avluftning för avlopp , konstig plats att ha den , är brukligt att ha en sådan på vinden ,
har du rör upp genom taket ? då kan det vara en extra luftning för kökets avlopp , låter det om den när du spolar på toa eller i köket ( mycket vatten tömma en balja ) kan puffa lite
Ok det jag gissade, typ en vakuumventil så det blir bra med vatten i låsen? Jag har inte tänkt på att den gurglar när man tömmer diskhon till exempel. Men kanske inte hört det bara.

Avloppet från toaletterna kommer på stammen senare efter köket, så det kanske finns en till avluftning? Jag hade hoppats en avluftning gick upp i murstocken men kan inte hitta något rör, det enda röret jag hittar är det på nedan bild som finns dolt bakom lite plyfa i källaren. Vad är detta då tro? :)

• Avloppsrör med grå vakuumventil i en källare, dolt bakom plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Något gammalt rör som använts , men bortkopplat vid ombyggnad eller s.k. renslucka
Att toan kommer senare är ett bevis på att den ventilen under bänken luftar rören ,
( vattenmängd kommer från toa , pressar undan luft som måste ut , annars gurgel i rören )
Avluftning går aldrig upp i murstock för mycket fukt

D
Ja det ser ut som en renslucka på röret. Måste vara till avloppet innan det går ut från huset. Skruvar jag av lär jag få bekräftat om det är avloppet ;)

Har letat efter spolrör eller renslucka/brunn till dränering och dagvatten förgäves. Tyckte det där såg ut som ett dagvattenrör, men kan ju inte sitta inne i källaren rimligen.

Bästa svaret

Renslucka, förberett för något som aldrig blev?

D
Fotografen Fotografen skrev:
Renslucka, förberett för något som aldrig blev?
Så är det nog. Jag tänkte bygga tvättstuga och dusch/wc/bastu i källaren. Kanske tidigare ägare också tänkte men aldrig kom till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.