Byggahus.se
Hej, vill plocka bort alla stolpar som står mellan våra garageports halvor. Som stödjer en träregel som bär upp takstolarna. vill upp med en Hbalk så jag även kan sätta en släde i taket. Har en balk jag skulle vilja sätta upp men vet inte om den är tillräcklig, har försökt läst mig till informationen. Men det fackmanna språk som används säger mig inget. Balken jag har håller måtten B200 H190 T10 Liv 8mm. längden på balken ska vara 7050mm. Så undrar om spänviden blir för lång? Vill ju som sagt inte ha nån stolpe som bär upp. Finns ingen stämpel på balken som säger vad det är för balk. Men måtten kanske kan avslöja vilken standard den faller in på. Sen skulle jag vilja veta hur stor anläggnings yta balken måste vila på? Den träbalk som ligger där i dagens läge vilar endast på en 50mm regel med en stående regel direkt in under. Vet inte hur djupt man kan få in balken utan att få in den i huset. då garaget sitter ihop med huset.
hoppas ni kan få ut något av detta. All hjälp är tacksam
 
Hea200 har du, dock någon mm mer gods än standard om jag inte missminner mig (6,5mm).
 
Bör det vara tillräckligt för montera i garaget? Utan att behöva ha nån stolpe?
 
Är det Ramverkare vars mittupplag är en balk som du i sin tur vill lägga på stålbalken ? Hur många takstolar?
 
Garageverkstad med en synlig balk som ska ersättas, omgiven av verktyg, en motorcykel och delar av två bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där syns balken jag vill ersätta
 
Har du tunn platta kan du gjuta fundament att ställa pelarna på. Vad har du för typ av takstol? Sjyst sandloppa förresten!
 
N Nils82 skrev:
Har du tunn platta kan du gjuta fundament att ställa pelarna på. Vad har du för typ av takstol? Sjyst sandloppa förresten!

Tunn platta dessvärre. Typ av takstolar vet jag inte. Kan kolla upp det i morgon. Vad jag tror. Så har dom rest takstolarna på det gamla taket, va ju platt tak när det begav sig.
Haha tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.