Byggahus.se
Wow, jättesnyggt. Skoj med något annorlunda istället för samma överallt. Lite avundsjuk är jag dock :) Det är inte alla som har ett hål i berget. Eller ens ett berg, haha.
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Riktigt stiligt hus måste jag säga. Fick läsa igenom några sidor innan jag fattade att det var i Sverige och inte sydeuropa huset är byggt. Personligen gillar jag inte inredningsstilen speciellt mycket, men huset som sådant upplevs som ljust och stilrent. Intressant att Sonos valdes som ljussystem, då jag tycker de har dåligt stöd för just fasta installationer, om man har takhögtalare i varje rum antar jag att man måste köpa en liten sonos amp för varje rum, coh en sån är ganska dyr... och svår att installera så att det ser snyggt ut, man får väl stapla dem på varandra någonstans. hade hellre föredragit ett rackmonterat system.

Infinitypoolen tillsammans med utsikten är pricken över i-et. Det gör det bara extra tydligt att det är läget som gör det. Ett hus kan alltid ändras, men tomten är där den är, och kan om möjligt bara försämras om någon bygger något i närheten.

Hade varit kul med en uppdatering såhär några år senare.

/S
 
  • Gilla
fafner och 1 till
  • Laddar…
Riktigt läckert! gillade speciellt uppfarten och stenläggningen runt asfalten:)
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Men va fan, du måste ju skriva ca-pris på detta slott? :D:D

Helt sjukt vackert.
 
steve5432 skrev:
Riktigt stiligt hus måste jag säga. Fick läsa igenom några sidor innan jag fattade att det var i Sverige och inte sydeuropa huset är byggt. Personligen gillar jag inte inredningsstilen speciellt mycket, men huset som sådant upplevs som ljust och stilrent. Intressant att Sonos valdes som ljussystem, då jag tycker de har dåligt stöd för just fasta installationer, om man har takhögtalare i varje rum antar jag att man måste köpa en liten sonos amp för varje rum, coh en sån är ganska dyr... och svår att installera så att det ser snyggt ut, man får väl stapla dem på varandra någonstans. hade hellre föredragit ett rackmonterat system.

Infinitypoolen tillsammans med utsikten är pricken över i-et. Det gör det bara extra tydligt att det är läget som gör det. Ett hus kan alltid ändras, men tomten är där den är, och kan om möjligt bara försämras om någon bygger något i närheten.

Hade varit kul med en uppdatering såhär några år senare.

/S
Utsikten är fin men själva läget där tomten ligger är riktigt riktigt dålig.
 
Polos skrev:
Utsikten är fin men själva läget där tomten ligger är riktigt riktigt dålig.
Intressant att läsa din kommentar skriven som om den vore allmän sanning ;)

Vore intressant att veta vad du baserar ditt tyckande på.

Dåligt läge för dig är kanonläge för mig:

-20 min till jobbet nära city med bil varje dag
-20 min till båten strax söder om Dalarö som snabbt tar mig till ytterskärgården
-100m till busshållplats o kollektivtrafik från tomtgräns
-400m till naturreservat med urskog och sjöar för friluftsliv och stigar för mountainbike
-400m till idrottsplats
-<1km till mataffär
-<1km till dagis, mm mm
-Noll insyn. Skog och obebyggd natur från tre väderstreck och "byn" i söderläge nedanför huset.
-kommun med bra pristillväxt

Har inga kändisar eller andra stora hus vägg i vägg som flåsar mig i nacken, kanske det du saknar?
 
Redigerat:
  • Gilla
GB313 och 6 till
  • Laddar…
Det var länge sedan jag var inne i denna tråd. Kul att läsa de flesta fina kommentarerna 😄

Jag har varit dålig på att fotografera men får nu återupplivad lust att göra det.

Återkommer med nya bilder framåt våren.
 
SH skrev:
Intressant att läsa din kommentar skriven som om den vore allmän sanning ;)

Vore intressant att veta vad du baserar ditt tyckande på.

Dåligt läge för dig är kanonläge för mig:

-20 min till jobbet nära city med bil varje dag
-20 min till båten strax söder om Dalarö som snabbt tar mig till ytterskärgården
-100m till busshållplats o kollektivtrafik från tomtgräns
-400m till naturreservat med urskog och sjöar för friluftsliv och stigar för mountainbike
-400m till idrottsplats
-<1km till mataffär
-<1km till dagis, mm mm
-Noll insyn. Skog och obebyggd natur från tre väderstreck och "byn" i söderläge nedanför huset.
-kommun med bra pristillväxt

Har inga kändisar eller andra stora hus vägg i vägg som flåsar mig i nacken, kanske det du saknar?
Det är kul att ni har hittat er en drömtomt.
Tänk att få hitta sin drömtomt där det är riktigt riktigt billigt bara att gratulera.
 
Tack för dina gratulationer. Tycker dock inte att du argumenterade för ditt föregående inlägg. Eller ska jag tolka ditt svar som att dyra plana tomter är jättebra lägen och andra inte?

Att svårbyggda tomter är billigare beror på att byggkostnaden skenar iväg och att osäkerheten kring totalkostnaden ökar pga att allt ska platsbyggas och att bygget inte blir kataloghusvänligt.

När huset väl står på plats så är osäkerheten eliminerad. Då bör snarare läget premieras.
 
Redigerat:
  • Gilla
GB313 och 2 till
  • Laddar…
Vilken jäkla barre! Sjukt ballt hus! Betong är hårt.
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Hej,
Jag har inte hunnit titta igenom allt material som du lagt upp på ditt fina bygge, ser otroligt fint ut. Jag själv är i ombyggnadstagen och förbereder för pool där sprängaren skall komma på måndag. Grävaren tipsade om att jag istället för en "vanlig" 4x8 pool skulle gjuta 3 sidor och behålla en långsida av berget som naturberg i poolen. Iden låter nice och jag tycker om utmaningar men har efter några timmars surfande inte hittat så mycket info om hur man gör och vad som är för och nackdelar.

Några nackdelar som jag sett är, sämre isolation och kallare pool, man vi har ändå tänkt att ha pooltak och koppla bergvärmepumpen till poolen så det borde nog inte bli så kallt i poolen tänker jag.

Fördelen är förstås en "cool" pool...

Här är det som är förberett för poolen idag. Utmed husväggen blir det en 4 m bred altan i nivå med reglen som sitter på väggen.
Förberett område för pool vid en husvägg med utgrävd och sprängd berggrund samt markerade gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips tas tacksamt emot på hur du byggt upp poolstommen och vad dina erfarenheter är avseende tex värme och rengörning, funkar tex en robbot att köra när väggen inte är "jämn".

Hälsningar
Jens
 
J JAJJ skrev:
Tips tas tacksamt emot på hur du byggt upp poolstommen och vad dina erfarenheter är avseende tex värme och rengörning, funkar tex en robbot att köra när väggen inte är "jämn".

Hälsningar
Jens

Hej Jens,

jag tog nyss en filmsnutt på poolen när roboten jobbar. Ostadigt väder idag! Du bör ha hyfsat jämna ytor, de kan vara avrundade men inga större ojämnheter om du inte vill rensa manuellt. Sugförmågan i en poolrobot är trots allt begränsad.

Om du ska gjuta betongväggar eller platta, glöm ej lägga en bentonit remsa mellan berg och form så att det håller tätt.
 
Ska nu för tredje gången försöka ladda upp video...
 
  • Gilla
verpa och 6 till
  • Laddar…
Gick tydligen inte att ladda upp 4k video. Fick filma live.

Solen dök upp :)
 
A
Hej, har du blandaren Blanco Linus-S vario i ditt kök? Vad har du i så fall för erfarenheter av den?
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.