Byggahus.se
Snailman
Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr tycker jag det ser ut som om luftningen blivit bortglömd.
Ritningen säger ett handfat och två uppstick, ett rör till handfatet och ett till luftning. Sedan blev det två handfat och då kopplas rören till varsitt handfat och luftningen glöms.
Ja verkar troligt, jag har ett hus där stammen delar sig i två olika som här, då satte jag en luftning i båda ändar, alltså 2 st

Hittade va ritningar på ett trivselhus där stammen delar sig i två olika, de hade ritat in en luftning i båda ändar på stammen, en avgrening som slutade mitt inne i en vägg och där står det S4 L

i symbollistan hittar jag VAK1 återsugningsskydd spillvatten, men hittar ingen sådan beteckning på ritningen.

kanske det går att eftermontera en vacuumventil i skåpet under ena handfatet om du nu har skåp under dem?

Annars borde det väl vara fel av de som byggde huset, och de ska väl fixa fel som konstateras inom 10 år tror jag, väggen bakom badrummet är ju arbetsrum så är väl bara att bryta upp den väggen och dra upp ena röret till vinden som var tänkt från början.
 
Redigerat:
Går väl att sätta in en backventil vid handfaten om det finns annan avluftning.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Går väl att sätta in en backventil vid handfaten om det finns annan avluftning.
Så här ser det ut under. Är om det går att göra något här? Annars får jag kontakta husfirman och kolla med dem.
 
  • Installationsvy under diskbänk inklusive avloppsrör, vattenledningar och krananslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Ska vattenlåset sitta så?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Den där typen av vattenlås måste ju monteras vertikalt för att fungera! Kanske det som är problemet?
 
Det är inte i handfaten det töms fort utan i duschen. Påverkar de här vattenlåsen det i golvet?
 
Nej. Det kan inte påverka duschens vattenlås.
 
Snailman
Någonstans mellan 0 grader och 90 grader måste de där vattenlåsen upphöra att fungera, nu sitter de i ungefär 45 grader
 
Krilleman
Vattenlåsen är inte korrekt monterade. Inte heller slangarna genom väggen.

Prova att sätta en vacumventil på lämpligt ställe och kontrollera om problemet upphör.
 
  • Gilla
Martin999
  • Laddar…
Nu måste vi reda ut lite känner jag. Jag vet inte om problemen som kommer upp är relaterade till min ursprungsfråga eller om det är separata problem.

Problemet jag har är i detta badrum att vattenlåset i golvbrunnen i duschen töms fort på vatten.
Anledningen till bilderna på handfaten är för att enligt ritning så ska nog en avluftning gå där, vilket inte är fallet.
Har inte märkt av problem med vattenlåsen i handfaten, kan bero på att vi spolar vatten där varje dag...?
Behöver jag försöka vrida dem mer vertikalt? Risken blir att det blir dålig vinkel från handfatet. Men det kanske är bättre?

Vad är felet på monteringen av slangarna honom väggen?

Om jag ska montera en vakuumventil, var ska den monteras då?
 
Att vattenlåsen lutar har inget med problemet att det blir torrt i golvbrunnen att göra men det är inte rätt, det kan elller kan inte fungera; de ska sitta rakt.
En vacuumventil kan placeras i något av rören där vattenlåsen sitter.
Jag skulle koppla ihop handfaten till ett gemensamt vattenlås i det ena röret och sätta en vacuumventil i det andra. Går åt lite vita rördelar till handfatsavloppen, en vinkel och en vacuumventil.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.