Byggahus.se
Kan man slänga in en djupborrs-pump i en vanlig grävd brunn?

Anledningen till frågan är att jag har en grävd brunn med bra vattentillgång ca 400 avståndsmeter ifrån huset och 30 höjdmeter (nedåt). Där finns enfas elkabel och slang grävd ut dit, har tidigare funnits en tryckande jetpump i en separat brunnsring bredvid den egentliga brunnen som fungerat som pumphus. Dock är den lilla pumphus-ringen ganska fuktig och halvt vattenfylld så jag tänkte att man kanske bara kan hiva i en djupborr-pump i den riktiga brunnen. En sådan pump är ju gjord för fuktig miljö och tydligen har de enfaspumpar som Rinkaby säljer (Grundfos SQ) både torrkörningsskydd och allt möjligt lull-lull inbyggt.
 
30 meter är ju ganska djupt, så det kommer att gå bra.

Protte
 
Den är alltså 30 höjdmeter ifrån huset. Själva brunnen är bara ca 2,5 m djup och har ett vattendjup på 2 meter. Tänkte att jag hänger upp den i den översta ringen så att den inte har bottenkontakt.
 
Direkt olämpligt använda SQ (numera SQE). Den kommer att lösa ut på torrkörningsskyddet. Ska den dessutom
monteras grunt krävs det en kylmantel, som är dyr om man inte gör den själv. Motorn överhettar annars.
Nej, det finns flera lämpligare pumpar, typ Grundfos SPO 3-50 eller DEBE modell ES 3/4 till 3/7 för enfas.
Dessa är direkt avsedda för denna applikation och fungerar bra om det finns tillrinning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Se där, tack för förslagen och rådet att inte ta en pump för borrhål.

SPO 3-50 ser ut att vara en bra pump men har lite låg kapacitet. Har 30 meter höjd från brunnen och sen ska det upp i arbetstryck i hydroforen också, helst 3 bar. 3-50 ser ut att kunna trycka upp till 4,5 bar på lägsta flödet. Sen blir det lite förlust i så lång slang också.

Sökte på Grundfos hemsida efter andra SPO-pumpar, finns säkert en lite biffigare, men deras produktväljare var en mardröm. Får se om jag hittar data.

Såg på Rinkaby att där finns en Wilo-pump TWI 5-308 EM som skulle kunna passa.
 
SPO-serien verkar vara avpolleterad (discontinued). Därför hittade jag inte den i produktväljaren men den fanns där nånstans ändå. Vet du vilken Grundfos-serie som ersätter SPO? SB/SBA trycker bara upp till 45 meter pelare.
 
Ja, Wilo TWI serie är mycket bra och helt rätt val till denna applikation. Den billigaste pumpen som fungerar är:
http://www.al-ko.com/shop/se/produk...uchpumpe/djupbrunnspump-al-ko-tbp-6000-7.html
Den är givetvis inte av samma kvalité, men den fungerar bra på vatten där man säkrat mot grus & partiklar.
Annars finns flera lev som E.M.S UPI serien:
https://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247 (Inte riktigt så bra som Wilo TWI)
Avseende Grundfos SPO vore i så fall 3-70 rätt, men det är riktigt, de finns bara kvar på lager hos ÅF.
 
Redigerat:
Hemmakatten
När vi skulle köpa våra pumpar (varav en tryckande) ringde vi direkt till tillverkaren/företaget. De var mycket hjälpsamma och tog sig tid för alla våra frågor.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K kraft1 skrev:
Ja, Wilo TWI serie är mycket bra och helt rätt val till denna applikation.
Är du kunnig på Wilo pumpar?

Det börjar dra ihop sig till beställning och montage. Har trycktestat ledningen genom att montera manometrar i båda ändar och fylla den med vatten. Har läst allt material från Wilo angående deras pumpar. Det blir en 308 DM, alltså 3-fasvarianten då det tydligen var en trefaskabel som går ner till brunnen.

Men en sak var svår att knäcka; enligt Wilos installationsinstruktion monterar man både Wilos egen tryckströmbrytare och torrkörningsskyddet (flottör) in i motorskyddet. Men har inte lyckats få tag på manual eller kopplingsschema till motorskyddet, det viktiga här är ifall motorskyddet/torrkörningsskyddet kräver framdragen nolla (finns ej) eller inte.

Har du / någon annan koll på kopplingsschemat till Wilos motorskydd "Motorskåp KMS 1-5 A, RSK 595 50 81"?

Har varit i kontakt med Wilo direkt men de visste inte (!!).
 
Lite återkoppling.

Pumpen blev en Wilo TWI 5 308 DM.
Har inte använt Wilos motorskåp utan egen motorskyddsbrytare, samt kopplat flottören på en trefas kontaktor. Det blev helt kanon så. Allting inkapslat i ett IP65-klassat skåp nere i brunnen.

Har i dagarna äntligen kopplat in ledningen från pumpen till hydroforkärlet i huset.

Trycket är lite i lägsta laget, den orkar upp till 2,45 bar vid huset när det är ca 6 bar nere i brunnen och tryckströmbrytaren klipper. Ska dubbelkolla så den verkligen står på 6 bar men jag tror det var så.

Sen har jag ett litet tryckfall i systemet över tid. Pumpade till 2,45 bar i lördag kväll och igår (måndag kväll) var det nere på 1,95 bar utan att något vattenuttag har skett. Alltså 0,5 bar vattenvolym som försvinner någonstans på 2 dagar. Det är inte på något synligt ställe så jag antar att där är en mikroskopisk läcka någonstans utmed den ca 400 meter långa slangen. Vi har så väldränerad mark och det är så lite läckage så jag struntar i detta nu. Det bästa vore ju om det sprack upp helt så man hittade läckan men sån tur har jag nog inte utan får leva med lite spill.
 
  • Gilla
Bessess och 1 till
  • Laddar…
Tack för att du berättade om din installation. Har 70 m till min brunn, ligger ca 12 m lägre i höjd än huset, och är 3 m djup.

Försöker välja pump. Först var jag inne på att sänka ner en pumpautomat i brunnen för att säkra mot frysning på vintern. Men nu lutar det åt att köpa en dränkbar pump, och placera hydropressen i huset istället. Det är pengarna som kniper i mitt fall. En pumpautomat kostar ju bara ca 2000, medan en Wilo TWI 5 306 går på 5400 kr och sedan tillkommer hydropress ca 2000 kr och tryckströmbrytare.

När du letade efter pumpar, hittade du några billigare alternativ?

T tompaah7503 skrev:
Lite återkoppling.

Pumpen blev en Wilo TWI 5 308 DM.
Har inte använt Wilos motorskåp utan egen motorskyddsbrytare, samt kopplat flottören på en trefas kontaktor. Det blev helt kanon så. Allting inkapslat i ett IP65-klassat skåp nere i brunnen.

Har i dagarna äntligen kopplat in ledningen från pumpen till hydroforkärlet i huset.

Trycket är lite i lägsta laget, den orkar upp till 2,45 bar vid huset när det är ca 6 bar nere i brunnen och tryckströmbrytaren klipper. Ska dubbelkolla så den verkligen står på 6 bar men jag tror det var så.

Sen har jag ett litet tryckfall i systemet över tid. Pumpade till 2,45 bar i lördag kväll och igår (måndag kväll) var det nere på 1,95 bar utan att något vattenuttag har skett. Alltså 0,5 bar vattenvolym som försvinner någonstans på 2 dagar. Det är inte på något synligt ställe så jag antar att där är en mikroskopisk läcka någonstans utmed den ca 400 meter långa slangen. Vi har så väldränerad mark och det är så lite läckage så jag struntar i detta nu. Det bästa vore ju om det sprack upp helt så man hittade läckan men sån tur har jag nog inte utan får leva med lite spill.
 
B BjörnBygger skrev:
Det är pengarna som kniper i mitt fall. En pumpautomat kostar ju bara ca 2000, medan en Wilo TWI 5 306 går på 5400 kr och sedan tillkommer hydropress ca 2000 kr och tryckströmbrytare.
När du letade efter pumpar, hittade du några billigare alternativ?
Nej, jag letade inte efter billigare pumpar i mitt fall.
Är less på att köpa halvdana lösningar och dåliga kvalitet. Wilo är bra och pumpen är precis det som jag behövde. Betalar gärna för det. Vill du spara pengar så kan du ofta köpa begagnad hydrofor för ett par hundralappar, ibland får du med tryckströmbrytare om du köper en gammal jetpump. Finns kanske lite att spara här, risken är att du får byta ut grejerna i förtid och därmed betala igen.
 
  • Gilla
Bessess och 1 till
  • Laddar…
B BjörnBygger skrev:
Har 70 m till min brunn, ligger ca 12 m lägre i höjd än huset, och är 3 m djup.
Du behöver inte samma Wilo-pump som jag köpte, du har mycket lägre lyfthöjd.
Du kan ta en billigare med lägre effekt, 306 DM, den kostar ca 4800 kr hos Rinkaby Rör.
Där sparar du redan några hundralappar.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du behöver inte samma Wilo-pump som jag köpte, du har mycket lägre lyfthöjd.
Du kan ta en billigare med lägre effekt, 306 DM, den kostar ca 4800 kr hos Rinkaby Rör.
Där sparar du redan några hundralappar.
Tack för tipset, men jag har inte tillgång till trefas, så den som jag funderar på är 306 EM, 5436 kr.

EMS UPI 1600M ser också intressant ut, dock lite högre pris (5995 kr). Vet inte hur EMS står sig mot Wilo i kvalitet osv, okända märken för mig.

https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/pumpar-vatten/drankbara-pumpar/ems-drankbar-hydroforpump-upi

Finns också Divertron 1200, 5195 kr:

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/beulco-universalpump-diverton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.