Byggahus.se
Hej!

jag har ett "hål" i väggen på 55x110 cm, här finns bla min router och modem m.m.

jag har nytt kök från ikea och vill gärna ha samma skåplucka om det går, (tror det finns 60x120)
EDIT: ja den finns http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70205480/#/80205502

men finns det nån lösning för gångjärn om man inte monterar den i en ikeastomme?

jag skulle både kunna sätta gångjärnet på väggen eller i själva hålet/skåpet
men vill inte försöka efterlikna de hål som finns förberedda i stommarna.

nån måste ju ha gjort detta? tips tack
 
Ett alternativ skulle kunna vara att sätta ett pianogångjärn?
 
jo det finns i tanken... eller tom helt vanliga gångjärn...
 
använd ordinarie gångjärn

sätt en regel vid gångjärnssidan, innanför väggen och mät var gångjärnet ska skruvas fast så kan du skruva fast i regeln motsvarande som gångjärnet fästs i köksskåp.

jag satte fast gångjärnet i luckan och hade hjälp som höll luckan på rätt ställe och markerade hål och skruvade fast gångjärnen i regeln med vanlig träskruv

jag har gjort så på ett antal liknande egengjorda hål i väggen
 
Redigerat:
Inga problem att borra skruvhål med samma mått som Ikeastomme. Det kan vara lämpligt att först göra en borrmall av ex. masonit. Det finns lite justermån i gångjärnen, så det gör inget om du inte får mallen perfekt på millimetern.

jag har dock för mig att hålen är något mindre än 5mm, så kör med en borr på ex. 4,8mm (finns på bättre byggbutiker).
 
det kanske är jag som tänker helt fel... ang stora hålet som ju för sjutton är i själva luckan..

tänkte att man måste borra ett stort hål typ 40mm som i stommarna... men det är ju i luckorna :D

jaa jag ska såklart prova med originalgångjärnen, och på en lös regel som jag sedan skruvar fast i "hålet"
 
men.... jag får nog problem eftersom mitt hål är 110 högt, och luckan 120... gångjärnen sitter väl rätt nära kanten såklart...
 
du får sätta en regel vid luckkanten och montera gångjärnen.
 
ingen som har bilder på dessa lösningar?
 
inga problem att bara ta bort plastpluttarna på ett ikea gångjärn och dra dit med träskruv. Varför använda regeln? Är det inte enklare att skruva gångjärnen direkt i väggen?

Det är inte heller speciellt knöligt att borra det stora hålet i dörren för att få in gångjärnet, det finns speciella borrar till det. Jag har anpassat ett antal dörrar på det sättet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.