Byggahus.se
S
Det här blir en ordentlig utmaning:) tack!
 
S
Tack! För instruktionen :)

findus42 skrev:
Okej...

Börja med att fräsa en rund bricka lika som innerradien. Den går att använda senare i möbeln.

Använd den som mall och fräs en kopia.
Sargen skall bli 100mm hög. Sätt ihop rundlarna du fräst med klotsar så att de sitter någorlunda parallellt och lika hög som den färdiga sargen skall bli (100mm). Klotsarna får inte sticka utanför radien, men de kan sitta hur fan som helst innanför den. Nu är din mall färdig.


Det är i praktiken omöjligt att få sargen utan skarv. Därför är det enklare att göra två bitar som man skarvar bakom benen.

Såga upp plywood i 650mm långa 110mm breda remsor. 5st längs fibrerna. 2st tvärs fibrerna.

De 5 längsfanerade hyvlar du ner t ca 3,3-3,1. Vitsen är att få bort ett fanerskikt men inte mer. Testa. 1 av bitarna skall vara spännbit. Den kan du prova på.

Du skaffar 2 st ändlösa spännband. [länk]

[bild]

Limma hela ytorna och spänn dem runt din plugg med de ändlösa spännbanden. Den ohyvlade tvärfanerade i mitten förstås. Sätt ett på varje "rundel" det räcker. Sträckan emellan kommer att bli tät nog ändå.. 650mm längd på ämnena borde ge drygt 50mm att kapa i varje ände. Det räcker.

Dra igenom bandet åt "fel" håll så fungerar det som ett block. Du drar så långt du orkar. Sedan låser du bandet och sätter bå det andra. Nu kan du halka runt bitarna tills du är nöjd och dra fast ordentligt.

Låt biten sitta ett par timmar. Rita av mallen på insidan innan du tar loss biten.

Strecket är till hjälp när du riktar ena kanten. Du blir tvungen att ställa undan skyddet så att du ser strecket bara.

Andra kanten är enklast att såga i bordssåg mot klyvanhåll.
Kapa längden med japansågefter streck. Benen kommer dölja skarven så det behöver inte vara perfekt.

Tror att jag fått med allt :p.

Mvh Findus

PS. Missade att brickorna kan göras i 15mm plyfa när du nu har det tillgängligt. När du limmat klart och tagit isär mallen kan den ena brickan användas som "skruvlist" bakom sargen under skivan. DS
 
S
Länken är sparad:) för framtiden

badtastex skrev:
Måste du ha plywood?

När jag skulle sala in några runda fönster var första tanken att spåra MDF och böja men det var ju inte helt lätt att få det bra så jag gick till slut på flera lager masonit som jag limmade till rätt form. Det blev över förväntan i styrka och det gick att få till en bra yta även om jag fick slipa lite eftersom jag målade efteråt.

Så här gjorde jag,

[länk]
 
S
Äntligen!! Efter att ha beställt en 4mm björkplywood skiva för X X antal veckor sedan på den lokala bygghandeln så står den i garaget.
Beställd skiva försvann under transport till bygghandeln:wow: Ny skiva beställdes och ankom till bygghandeln i veckan och jag hämtade den idag, pga av strulet behövde jag inte betala för skivan, Heder åt den lokala bygghandeln! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
S
Kaffet är upphällt, familjen ligger och sover, är väl lika bra och gå ut till garaget och få något gjort:)
 
Redigerat:
Skooda skrev:
Kaffet är upphällt, familjen ligger och sover, är väl lika bra och gå ut garaget och få något gjort:)
Om familjen ändå sov här...

Mycket bilder vill jag ha så jag kan drömma mig bort till den produktiv tid..
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
S
Började tillverka en enkel cirkeljigg sedan två brickor, första med cirkeljiggen och den andra med kopieringsstål. Sedan kapades 650mmx110 remsor av 4mm björkplywood.

Och några klotsar som ska ligga mellan brickorna.

Nu frukost och kaffe, sen är det dags att ställa fram den lilla hyveln.

En arbetsbänk med två runda träbrickor, remsor av björkplywood och träklotsar för ett cirkeljigg byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
S
HJÄLP!!!!

Olimmad trästruktur av flera lager spånskivor spända med blå spännband, med synlig fiberriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänkte provspänna innan limning, jag har nog gjort bort mig, nu när jag tittar på bitarna och och ser friberriktningen på bitarna, ska försöka förklara

Innre och yttre bitarna går friberriktningen vågrätt och den mittersta är friberriktningen lodrät.

Jaja bara på det igen :)

hyveln fick iallafall en hurts :)

En trähyvelmaskin monterad ovanpå en hemmagjord träbänk i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Och jag hade problem att få ett jämnt tryck över hela remsorna som skulle hyvlas.
 
300 är en snäv radie. Prova att blöta remsorna. Kan bli lättare att böja. Limmet torkar ändå.
Sedan när du böjer... ha dem på mallen hela tiden. Använd en rem i mitten först. Låt den göra hela jobbet. Sedan sätter du den andra remmen i kanten, lättar lite på den andra och flyttar ut den. Sedan kandu dra åt fullt.

Mvh Findus
 
S
Tack, nya tag i morgon:)
 
Radien är väl närmare 100mm med 650mm långa bitar, jag tycker det ser väldigt tufft ut att böja dem så mycket... hur kommer plywooden att reagera på blötläggning?

Blir spännande att följa detta!
 
Jag har ingen erfarenhet av att böja björkplywood men har böjt furuplywood i ganska snäva radier genom blötläggning vid tillverkning av moraklockor och dessa har klarat blötläggning utan några större problem.
 
S
Kaffe i ena handen och en gammal badbalja i andra, garaget nästa
 
En sat till.
Remmar med krokar fungerar dåligt. Skaffa hem ändlösa istället.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.