Byggahus.se
Hej!

Har läst igenom trådarna gällande bastu i furu och fått blandad input.

Flera avråder att bygga i furu pga kådan!

Men nu vill jag ärligt veta från er som har en bastu i furu om ni upplever detta som ett problem. Har svårt att tro att det fullkomligt rinner ut kåda från tak och panel.

Tänker bygga min bastu (innertak och väggpanel) med obehandlad panel från moelven 14x120 (trend slät) eller panel från södra (finsågad spontpanel) 14x120. Tyvärr finns denna panel endast i furu. Hade givetvis köpt gran om det fanns i 14x120.

Så ni som har en bastu i furu, upplever ni kådan som ett stort problem?

mvh
 
Kosta på dig abachi el liknande i lavarna. Resten av bastun är inte lika viktig. Ev även abachi på någon lämplig plats för att luta sig mot väggen - men man kan lika gärna vika en handduk. Min bastu är målad (meningen :) ) men inte just laven.
 
Redigerat:
Tycker inte det är till besvär med kådan, efter 1år så har det sluta tryckas ut. Vi har dock inte furu till lavarna då det rörde sig om så få löpmeter.

Enda gången det var till obehag var när det droppade en droppe kåda på skuldran.

Så man behöver inte köpa den här hysterin med att det måste vara special behandlad panel enkomt för bastu.
 
  • Gilla
betongingenjören
  • Laddar…
Nu frågade du inte om andra träslag än gran och fur, men t.ex. al och asp är mycket trevliga men kostar lite mera.
Åtminstone till lavarna skulle du kunna välja ett lokalt träslag som asp istället för abachi.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag kanske uttryckte mig lite vagt! Självklart kommer jag ha asp eller al i lavar. Frågan gäller panel och innertaket i bastun. Men jag har letat lite på nätet och hittat ytterligare ett alternativ till panel och tak.

Hittade ytterpanel i gran (enkelfasspont och dubbelfasspont) och gällande mått 22x120 det kan bli ett alternativ då priset är ungefär detsamma som moelvens innerpanel i furu. Jag är ute efter breda rustika träväggar. Dock tycker jag moelvens trend slät (då furu) innerpanel är snyggare. Tankarna går vidare.

Tack för svaren
 
Inga problem med kådan, den dyker kanske upp på något ställe men so what! Köp den billigaste furupanelen eller beg på blocket kanske, en bastu är ingen skönhetstävling ;)
 
I byn har vi en nybyggd bastu med furupanel. Den kådar rejält! Jämfört med min egen med granpanel så är det stor skillnad. Om du absolut ska ha furu så rekommenderar jag att du gör ryggstöd i samma träslag som du gör lavarna, tex asp, på så sätt undviker man att luta sig mot partier där kådan tränger fram.
 
Föräldrarna har en stockbastu av furu. Det går inte att luta sig mot väggen där. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bygga en bastu av obehandlad furu.
 
I min bastu hemma så är lavarna i asp. Väggarna är i furu. Det har kommit ut kåda på några ställen men när jag har sett kådan har jag tagit fram spackelspaden och tagit bort kådan... Inte svårare än så. Det är ju inte så att det produceras enorma mängder kåda varje dag utan den som finns där tenderar till att komma ut så småningom. Men när du gjort det några gånger så finns det ju ingen mer kåda. Så jag tycker inte du ska se kådan som ett problem. Däremot funderar jag på att byta till asp på väggarna också för att få ett mer enhetligt utseende på bastun. Men det är ju inte kådans fel! :)
 
  • Gilla
EKAB
  • Laddar…
Tack för alla svar! Dock är jag lika förvirrad som innan. Vissa är för andra emot. Tror helt enkelt att jag kommer använda spontad ytterpanel 22x145 (av gran) som innerpanel och ha lavar av asp eller al. Är ute efter breda plank och jag kommer inte luta mig mot panelen.
 
diskarn skrev:
...Tror helt enkelt att jag kommer använda spontad ytterpanel 22x145 (av gran) som innerpanel och ha lavar av asp eller al. Är ute efter breda plank och jag kommer inte luta mig mot panelen.
Jag tror att du gör rätt!

Jag hade en bastu 1998 - 2010, som användes sporadiskt.
Furu- (eller gran-) panel i väggar och tak. inga som helst problem med kåda.

Bastun bör ha varit byggd på 1980-talet.
 
Har vid sommarstugan bastu med timmerväggar (furu) på 3 väggar och furupanel i tak och en vägg. Lavar i abatchi. Mitt råd är att inte ha furu i taket, för droppar av kåda är ganska varma. Att väggarna kådar en del gör mindre. Som andra sagt, så går det att göra ryggstöd i annat material om man vill. Släpp av kåda minskar med tiden, men det tar några år. Brukar skrapa med båtskrapa och dammsugare och det funkar ganska bra. Hemma har jag bara granpanel och har inte sett någon kåda alls, men den är ju inte lika fin, som den med kraftiga furustockar.
 
Jag vet en bastu i ett planktimrat hus där det fullständigt dryper kåda ur väggarna. Eller har åtminstone gjort när den var ny. Några plank är helt täckta av kåda. Det går att luta sig mot det också, men man får börja försiktigare. Och det är skönare utan kåda. Jag vet inte om det finns olika urval av virke, men bastupanel av gran är ingenting ovanligt. Det är förmodligen snällare än furu.
 
Köpte bilad timmerpanel från xl bygg, blev faktiskt riktigt fint, kom väl ut kåda från kanske 4-5 ställen första gångerna, men sen lugnade det ner sig.

Nyinstallerad timmerpanel i ett rum med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av timmerpanel på väggar och i tak med synligt kåda runt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Johan Jatko skrev:
Köpte bilad timmerpanel från xl bygg, blev faktiskt riktigt fint, kom väl ut kåda från kanske 4-5 ställen första gångerna, men sen lugnade det ner sig.

[bild]

[bild]
Fast det där är gran, det kådar väldigt lite jämfört med furu.
 
  • Gilla
Kalle_livelong och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.