Byggahus.se
Jag kan förstå att TS blir frustrerad och irriterad men det finns som andra redan skrivit en bra lösning med t.ex persienner om nu rullgardiner är hatade. Så länge en ljuskälla inte är direkt riktad mot en granne eller utgör en trafikvara med bländningsrisk så är det inte mycket att göra.

Själv tycker jag att det där med julbelysning på sina ställen har urartat fullständigt. Förr så hade man ofta ljus i en utegran eller annan växt och några elljusstakar i fönsterna med början första advent. Numera så början handeln med julprylar i början av november och vissa trädgårdar fylls med blindande led-lampor i alla möjliga färger och ju starkare ljus desto bättre. Jag kör varje år till Ystad till min mor för att fira jul och för varje år är det alltid samma trädgårdar längs vägen som verkar tävla om vem som har flest lampor - det blir större och ljusare för varje år.
Tidigare var ju lampor dominerande och begränsade till viss del mängden belysning med tanke på effekt och strömförbrukning, nu med strömsnåla och effektiva lysdioder finns det nästan inga gränser på mängden man kan hänga ut i trädgården - i Amerika har de ju tävlingar överallt numera.

Ni må kalla mig bakåtsträvare, men jag tycker att en fin utegran med glödlampsljus och elljusstakar i fönstren räcker för att visa att det närmar sig jul.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
NetNut skrev:
...
Ni må kalla mig bakåtsträvare, men jag tycker att en fin utegran med glödlampsljus och elljusstakar i fönstren räcker för att visa att det närmar sig jul.
Halleluja (y)
 
M
NetNut skrev:
Jag kan förstå att TS blir frustrerad och irriterad men det finns som andra redan skrivit en bra lösning med t.ex persienner om nu rullgardiner är hatade. Så länge en ljuskälla inte är direkt riktad mot en granne eller utgör en trafikvara med bländningsrisk så är det inte mycket att göra.

Själv tycker jag att det där med julbelysning på sina ställen har urartat fullständigt. Förr så hade man ofta ljus i en utegran eller annan växt och några elljusstakar i fönsterna med början första advent. Numera så början handeln med julprylar i början av november och vissa trädgårdar fylls med blindande led-lampor i alla möjliga färger och ju starkare ljus desto bättre. Jag kör varje år till Ystad till min mor för att fira jul och för varje år är det alltid samma trädgårdar längs vägen som verkar tävla om vem som har flest lampor - det blir större och ljusare för varje år.
Tidigare var ju lampor dominerande och begränsade till viss del mängden belysning med tanke på effekt och strömförbrukning, nu med strömsnåla och effektiva lysdioder finns det nästan inga gränser på mängden man kan hänga ut i trädgården - i Amerika har de ju tävlingar överallt numera.

Ni må kalla mig bakåtsträvare, men jag tycker att en fin utegran med glödlampsljus och elljusstakar i fönstren räcker för att visa att det närmar sig jul.
Håller med dig. Det gamla gula ljuset på ljusslingor är betydligt mysigare än det iskalla LED-ljuset som många moderna ljusslingor har. Eller det hemska amerikanska påhittet där det ska blinka i alla möjliga epilespi-framkallande färger. Men smaken är som baken.

Som parantes så hade min granne för många år sedan en 500w strålkastare med rörelsedäckare riktad utöver sin garageuppfart, klockrent mot ett av våra sovrumsfönster. Dvs. den lyste upp hela våran husvägg från typ 20m när den tändes när dom kom hem på kvällarna vid 23-24-tiden och smällde i bildörrarna. Men detta var inget som en rullgardin löste:)
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Det kommer mera! :)
Amerikanarna kör med holografiska tomtar, ljud och eld, utöver alla tusentals lampor.
[video=youtube;eMl_81o-aQg]https://www.youtube.com/watch?v=eMl_81o-aQg[/video]
Fullständigt vidrigt!

På tok för mycket. Smaklöst.
Vissa effekter är förvisso imponerande rent tekniskt, men man blir närmast ledsen över att se hur det bara blir ett hysteriskt vansinne utan minsta känsla och konstnärlighet.
Men det är väl lite som att ta vår nordiska, gråa lilla tomte som sitter lite småvresig för sig själv och slevar i sig gröt och jämföra med den stora, feta, röda och bullriga Santa Claus.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
NetNut skrev:
Jag kan förstå att TS blir frustrerad och irriterad men det finns som andra redan skrivit en bra lösning med t.ex persienner om nu rullgardiner är hatade. Så länge en ljuskälla inte är direkt riktad mot en granne eller utgör en trafikvara med bländningsrisk så är det inte mycket att göra.

Själv tycker jag att det där med julbelysning på sina ställen har urartat fullständigt. Förr så hade man ofta ljus i en utegran eller annan växt och några elljusstakar i fönsterna med början första advent. Numera så början handeln med julprylar i början av november och vissa trädgårdar fylls med blindande led-lampor i alla möjliga färger och ju starkare ljus desto bättre. Jag kör varje år till Ystad till min mor för att fira jul och för varje år är det alltid samma trädgårdar längs vägen som verkar tävla om vem som har flest lampor - det blir större och ljusare för varje år.
Tidigare var ju lampor dominerande och begränsade till viss del mängden belysning med tanke på effekt och strömförbrukning, nu med strömsnåla och effektiva lysdioder finns det nästan inga gränser på mängden man kan hänga ut i trädgården - i Amerika har de ju tävlingar överallt numera.Ni må kalla mig bakåtsträvare, men jag tycker att en fin utegran med glödlampsljus och elljusstakar i fönstren räcker för att visa att det närmar sig jul.
Om du har missat det så har vi även tävlingar angående julutsmyckning i Sverige!
 
Jo - har faktiskt sett att det finns liknande i sverige, bara hoppas på att de inte spårar ur som i Amerika.
 
NetNut skrev:
Jo - har faktiskt sett att det finns liknande i sverige, bara hoppas på att de inte spårar ur som i Amerika.
Jag tycker inte att det är att spåra ut! Det är väldigt fint och mysigt. Hade själv gjort något liknande om jag hade haft råd och tålamod.
 
NetNut skrev:
Tycker du t.ex. detta är "fint och mysigt" - hade själv inte velat bo mittemot eller granne med dessa hus:

[länk]
Ja det hade jag verkligen velat bo granne med!
Men om jag inte missminner mig så ligger detta jus du hänvisar till ute på landet?
Sen är det antagligen något fel på mig eftersom jag inte är så lätt kränkt och lätt stött som så många andra svenskar!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är flera olika hus varav minst ett ligger i ett villakvarter.

Naturligtvis har vi olika tycke och smak - men det betyder inte att vi är lättkränkta eller lättstötta utan bara tycker att det blir för mycket och nöjer oss med lite mindre.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tycker detta med belysningar är ett jätteproblem! Det handlar inte bara om julbelysningar en månad per år. Vissa sätter upp massor med lampor som verkligen lyser upp villatomten eller lägenhetsbalkongen som en scen. Jag tänker på lampor som är uppe året om. Jag tycker det är jätte-egoistiskt att sätta upp massa lampor som sitter så nära fasade att de bara lyser utåt och aldrig in i det egna hemmet. Detta problem går inte enkelt att lösa genom att skaffa rullgardiner. Det är hemskt att tvingas leva med neddragna gardiner hela året! Det borde finnas någon regel inom stadsplanerat område hur man får störa med ljus. Finns det verkligen ingen här inne som har kunskap om vad man seriöst kan göra åt saken?
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Det finns en anledning till att jag bor i skogen med 400 meter till närmaste granne. De kan sätta upp julbelysning, grilla, klippa gräset, spela musik och skaffa höns bäst de vill, dygnet runt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan man inte skrota en lastbil på tomten när man vill utan att någon klagar då bor man för trångt. Det är mitt mått på bra respektive dåliga områden att bo på.
När människor inte har rum för nyttoinriktad kreativitet och nyttoinriktat skapande med de små estetiska knorrarna som hör kreativiteten till då stagnerar samhället och börjar småningom gå bakåt ned i mörkaste medeltiden.

Vad det gäller julbelysning så tycker jag att det är vansinne att lägga ned pengar och naturresurser och energi på sådan onödig prålighet när samhället som helhet har tilltagande brist på just pengar och naturresurser och energi samtidigt som allt fler hushåll halkar ned i skulder och fattigdom.

Ta hand om varandra och ät gott och ha trevligt tillsammans. Då är det jul.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Jag tycker detta med belysningar är ett jätteproblem! Det handlar inte bara om julbelysningar en månad per år. Vissa sätter upp massor med lampor som verkligen lyser upp villatomten eller lägenhetsbalkongen som en scen. Jag tänker på lampor som är uppe året om. Jag tycker det är jätte-egoistiskt att sätta upp massa lampor som sitter så nära fasade att de bara lyser utåt och aldrig in i det egna hemmet. Detta problem går inte enkelt att lösa genom att skaffa rullgardiner. Det är hemskt att tvingas leva med neddragna gardiner hela året! Det borde finnas någon regel inom stadsplanerat område hur man får störa med ljus. Finns det verkligen ingen här inne som har kunskap om vad man seriöst kan göra åt saken?
Men om du bor inom "stadsplanerat område" så har du säkert 250-400 watts natriumlampor längs hela vägen som lyser upp halva din tomt. Bor du sen tillräckligt nära olika former av verksamheter så har de förmodligen kraftigt belysta skyltfönster och skyltar. Tättrafikerade områden så har du många fordon med minst 55 watt halogen/xenon som också lyser upp ditt liv.

Givetvis får man respektera andra och inte göra sitt värsta.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
När vår granne hade halogenstrålkastare uppsatta på infarten så fick en annan granne nog och slet av (nej, inte klippte - slet) kablarna till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.