Byggahus.se
Vad kan jag göra för att göra denna fasad vacker. Nån som har tips och idéer ?

Det är altså puts på största delen och sen fasadtegel på en utbyggnad.

En tanke är att fasadteglet också putsas och att man sen målar hela huset i vitt vad tror ni om det ? Men kom också gärna med andra idéer om ni vill.
 
  • DSC00029edt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till.
 
  • DSC00030edt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... och ytterligare en.
 
  • DSC00031edt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan måla direkt på teglet också, har jag sett en granne göra i sommar. Det kan ju vara ganska snyggt med skillnaden i struktur.
 
Jag hade putsat på teglet och sen målat allt i samma färg.
Tycker tillbyggnader i andra färger/material är fula.
Ser liksom ut som 2 hus :)

Lycka Till
 
Tack för inbjudan "Byggaren" ;)
Jag tror inte djupet på skillnaden är tillräckligt stor för att få plats med en puts på mineralull... tunnaste tjockleken på isoleringen är 30mm + puts 20mm=50mm
Nu ser vi inga hela fasadbilder, men jag kan tänka mig att man på utformningen ser att det är byggt i två tidsperioder och då tycker jag inte det gör något om man låter huset visa detta tydligt.
Annars kan du välja att slamma teglet:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17516
eller putsa
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17518
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17471
Du har en stänkputs på den putsade delen - denna verkar ha dålig täckning, vilket kan ge risk för ytputssläpp...
Och jag tror inte du behöver oroa dig för frostskador på teglet... har inget hänt ännu så lär det inte hända i framtiden (om du bara ser efter fogarna)
Och måla inte fasaden med Nordsjös sandokryl!!! ;D
Lycke till!
 
Tackar för tipsen :)

Huset är byggt -46 (Den putsade delen), tror att det gjorts om och fixats lite på den delen nån gång för ca 10 år sen. Delen med fasadtegel är byggd -76.

Ska läsa igenom slammningstrådarna, kan säkert ge en del idéer.
 
Vårat hus såg liknande ut och vi putsade det teglade ( tjockputs ) och sedan sputputsade hela huset.

Så här såg det ut innan:
 
  • DSCF0457.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efteråt ser det ut såhär. ( Bilderna togs precis efter putsning, färgen är betydligt ljusare idag.)
 
  • DSCF0657-liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gutte skrev:
Efteråt ser det ut såhär. ( Bilderna togs precis efter putsning, färgen är betydligt ljusare idag.)

Inte så förtjust i färgen, gillar kritvit eller den gula ni hade innan bättre. Men i övrigt var det ett intressant projekt, kan du beskriva mer hur ni gjorde det hela.
 
Jag hade också putsat teglet .
Jag säger som Jocke, jag gillar inte när man har olika fasader på tillbyggnader ::)

Visa gärna vad du valde sen :p
Lycka till! :)
 
Inte så förtjust i färgen, gillar kritvit eller den gula ni hade innan bättre. Men i övrigt var det ett intressant projekt, kan du beskriva mer hur ni gjorde det hela.
Vi skulle haft vitt, men vi bor ca 20 meter från vatten och har sett hur dom vita grannhusen ser ut efter några år.

Delen som tidigare var teglad putsades med vanligt c-bruk för att få väck strukturen från fogar osv. Dom la på ca 1cm puts ( hade firma till att göra allt ). Som du kan se på bilden från tidigare inlägg, så blev det tyvärr en skav mellan originalfasaden och teglet efter denna cm hade lagts på. Detta hade kunnat undvikas genom att ta ner teglet och putsat på cellplast, men vi tyckte att pengarna dom skulle ha för det ( svindyrt! ) inte vägde upp den estetiska biten. På framsidan av huset så byggde man på 60-talet igen en veranda med en annan typ av tegel :surprised: som dessutom var gult. Där murade man en fris runt teglet och vi beslutade att behålla tegelstrukturen där för att få lite liv i fasaden. Kolla på bilderna!
Därefter sputades huset med bruk. Hela projektet tog ca två arbetsdagar ( en för ställningsbygge och putsning av tegel och en för sprutning ) och gick lös på 45000:- + moms, minus fullt ROT-avdrag ( 10500:- ). Dessutom fick vi ha ställningarna i ca 2 månader för att måla vindskivor och fönster.

Bifogar lite bilder på för och efter:
 
  • DSCF0521liten_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till
 
  • DSCF0517liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt på framsida:
 
  • DSCF0656liten_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser huset ut idag:
 
  • 3altan_frdig_liten_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.