Byggahus.se
I en bilmotor är det inte kylvattnet som behöver bli varmt, det är oljan, bränslet och förbränningsrummet. Hela poängen med motorvärmare är att skona motorn och minska förbrukningen.
 
Johannes Carlsson skrev:
Hela poängen med motorvärmare är att skona motorn och minska förbrukningen.
Fast läser man denna tråd så verkar den primära uppgiften snarare vara att det ska vara varmt och skönt när man sätter sig i bilen. Just det problemet är annars betydligt billigare att lösa genom att man har på sig vinterkläder när det är vinter, vilket även är praktiskt ifall man skulle råka ut för något som gör att man måste lämna bilen oplanerat.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Då slipper man frysa på vägen från bilen till jobbet också. En del tycker det är okej att cykla 5km enkel väg i -20, vissa går aldrig längre än 400m oavsett väder
 
lbgu skrev:
Fast läser man denna tråd så verkar den primära uppgiften snarare vara att det ska vara varmt och skönt när man sätter sig i bilen.
Precis så är det. Så här ser mina prioriteringar ut.
1: Bilen ska starta då det är kallt.
2: Det ska vara varmt och skönt i kupen och rutorna ska vara isfria.
3: Minskad resursförbrukning - bilmotorn ska hålla i 25 år istället för 18 och bränsleåtgången ska minska.

Det är viktigare att jag har det bra än att bilen har det bra. Det är samma med sak som diskussionen om varmgarage är bra för bilen eller inte. Jag struntar i om det är bra för bilen - det är bra för mig.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Rekommendationen handlar om energibesparing. Långkörning skadar inte bilen.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger mig i denna diskution jag med ... min förra volvo en v70 :: kupé fläkt på max 1200w plus motorvärmaren så snacka om ocker elräkningar med alla timmar som den har gått ..

plus att man ska komma ihåg att slå på timer och inte glömma (läs min fru ) dra ur kabeln så inte vägguttagen slits ner från garageväggen 1 ggr k veckan eller att slänga defakabeln i snön så jordsfelsbrytaren går titt som tätt ...

dieselvärmaren på vår xc60 med voc är uteslutande 100% komfort och minst lika mycke ekonomi i detta och räknar man in fasaden/vägguttaget i detta så ...ojoj vilken skillnad
:love::love::love:
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
kupé fläkt på max 1200w plus motorvärmaren så snacka om ocker elräkningar med alla timmar som den har gått ..
...
dieselvärmaren på vår xc60 med voc är uteslutande 100% komfort och minst lika mycke ekonomi i detta
Om totala effekten är knappt 2kW så kostar det 2-3 kronor i timmen. En dieselvärmare drar mellan en halv och en liter diesel i timmen, dvs kostanden blir runt 10-15 kronor i timmen.
Dieselvärmaren har högre effekt så man behöver inte köra den lika länge, men billigare blir det inte.
 
useless useless skrev:
Om totala effekten är knappt 2kW så kostar det 2-3 kronor i timmen. En dieselvärmare drar mellan en halv och en liter diesel i timmen, dvs kostanden blir runt 10-15 kronor i timmen.
Dieselvärmaren har högre effekt så man behöver inte köra den lika länge, men billigare blir det inte.
Som jag skrev

dieselvärmaren på vår xc60 med voc är uteslutande 100% komfort och minst lika mycke ekonomi i detta och räknar man in fasaden/vägguttaget i detta så ...ojoj vilken skillnad
 
Så många procent finns det väl inte? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.