Byggahus.se
Hej,

Jag ska byta en brytare till taklampan i tvättstugan och bröt strömmen och demonterade den gamla. Så långt allt väl. När jag skulle mäta upp ledarna för att identifiera jord, nolla, fas och tändtråd blir jag lite förvirrad. Följande uppställning visar spänning mellan de olika ledarna:

Grå - vit: 0 v
Grå - jord: 240 v
Grå - svart: 4 v
Vit - jord 0 v
Vit - svart: 145 v
Jord - grå: 240 v
Jord - svart: 145 v
Svart - grå: 4 v

Hur kan jag få dessa skumma resulta? Jag borde inte ha någon spänning mellan jord och nolla eller mellan jord och tändtråd däremot mellan fas och jord samt mellan fas och nolla. Om svart är fas, varför bara 145 v till jord? Om grå är fas, varför inte 240 till svart? Blir tokig...

Henrik
 
Är det bara en strömbrytare till tvättstugan eller trapptändning?
är du säker på att du har nolla och jord till brytaren?
Är det trapptändning kan det vara mellantrådar också.
 
Mikael_L
Jag blir också lite förvirrad.
Har du flera kablar med samma färg av någon av färgerna.
Man brukar nämligen inte ha t.ex. jord ner till en strömbrytare.

Hur vet du förresten att kabeln du kallar jord är jord?

Den svarta verkar vara oansluten i bägge ändarna, eller en tändtråd till ett uttag utan ansluten lampa.
 
Jag hade mätt slarvigt, det är 240 mellan grå och vit.

Jag skrev inte heller anledningen till att jord finns, det har nämligen kopplats vidare till ett uttag. Det var när jag skulle mäta upp nolla resp. fas som förvirringen uppstod.

Mao:
Jord: gul/grön
Grå: fas
Vit: nolla
Svart: tändtråd

Det som fortfarande förvirrar mig är att det är spänning mellan tändtråd och nolla och tändtrås och jord, 145 v på båda.
 
Mikael_L
Du har ingen lampa inkopplad på tändtråden, antar jag.
Det är troligen induktivt kopplade spänningar du ser. Sätter du in en lampa så kommer tändtråden mäta som en nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.