Byggahus.se
Det finns även en jämkningsregel i äktenskapsbalken som syftar till att hantera situationer som blir väldigt snedvridna:

12 kap. Jämkning vid bodelning
1 § I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Är en make försatt i konkurs när bodelningen skall förrättas eller finns det andra särskilda skäl att inte dela makarnas giftorättsgods, skall varje make behålla sitt giftorättsgods som sin andel.
Första stycket gäller inte vid bodelning med anledning av en makes död
Det är främst kortvariga äktenskap som kan bli aktuella för jämkning. Enligt förarbetena till ÄB räknas som "kortvarig" äktenskap som inte har varat mer än fem år, inklusive den tid makarna levt som sambos innan äktenskapet. TS fall kan alltså vara lite på gärdsgården, men det skulle kunna tillämpas, särskilt om det anses att maken inte varit ärlig med sin enskilda egendom.

Jämkning enligt 12:1 kan aldrig medföra att en make får mer av den andra makens egendom än vid en likadelning, utan det innebär endast att en make får behålla mer av sin egendom än vid en likadelning. Om det är så att makens egendom är enskild kan alltså inte TS väninna få del av dem genom jämkning men det skulle kunna bli så att hon får behålla mer av sin egen del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om de inte kan komma överens så ska hon ansöka om en bodelningsförrättare från tingsrätten.
 
Eld skrev:
Om de inte kan komma överens så ska hon ansöka om en bodelningsförrättare från tingsrätten.
Och strular mannen så mycket som TS beskriver kan de se fram mot att bli av med större delen av värdet som finns i lägenheten i arvode till bodelningsförrättaren.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Eld skrev:
Om de inte kan komma överens så ska hon ansöka om en bodelningsförrättare från tingsrätten.
Ja det skall man ta som en extrem sista utväg. Räkna med att det kostar 150 - 200 000, när ingen strular. Och myyyycket mer om någon strular.
 
harry73
Hur funkar det?
Har jag enskild egendom, t ex en båt, då blir vid försäljning pengarna också enskild egendom Se citat från kommentar till äktenskapsbalken
Innebörden av sjätte punkten är att även pengar som kommer från försäljning av enskild egendom blir enskild egendom.
Men där står även i 6 kap 3 §
3 § Det som den ena maken med tillämpning av 1 och 2 §§ har erhållit av den andra maken för sitt personliga behov är den förstnämnda makens egendom.
Så använder man pengarna till försörjningen av den andra, blir pengarna av den anledning den andras egendom.

Förutom att det gör spårbarheten helt omöjligt, är det kanske så att även att ha bostad och möbler kan ses som försörjning till den andra.
Rent praktisk skulle det då betyda att om man får pengar ur försäljning vid enskild egendom, ska man investera det i något som inte rör den andra (t ex ny båt för samma pengar eller bil) annars ger man det bort partnern (eller i alla fall delvis)
Några kloka synpunkter på min teori?
 
hempularen skrev:
Ja det skall man ta som en extrem sista utväg. Räkna med att det kostar 150 - 200 000, när ingen strular. Och myyyycket mer om någon strular.
Vaa??? Det lät ju inte rimligt. Fyra veckors jobb för en jurist?
 
En bodelningsförrättare - av tingsrätten tillförordnad advokat - borde kosta runt 30000 skulle jag tippa.

Det är en billig peng i sammanhanget för att få en person som ska vara objektiv och begära in handlingar av bägge parterna. Börjar det krångla så kan kostnaden dra iväg, men troligtvis inte på just bodelningens bord, utan i processer runt i kring.

Börjar den ena parten komma med diverse obskyra inlagor kan det t.om blie mer eller mindre tvunget att skaffa ett ombud till den processen. DET kostar. Ändå är en bodelning nödvändigtvis inte klar iom att bodelningsförrättaren kanske till slut bara gör en tvångsbodelning då parterna inte kom överens om sakförhållandena(bostaden, enskild egendom - arv, vad har pengarna gått till osv).
Just bostaden är intressant i detta fall, något som inte ofta skrivs är vilket mandat en bodelningsförrättare har. Denne har inte rätt att skifta fastigheten om inte parterna är överens.

Då uppstår ev ersättningsfrågor, om inte det löstes i bodelningsprocessen - vem ska ersätta vem för boendet, vem har rätten till fastigheten, underhåll, vad ska göras och inte. De relaterade processerna kan dra iväg ganska bra i kostnad. Då kan 200 000 försvinna ganska fort.
 
hempularen skrev:
Vad gäller att ge råd om hur man kommer "runt" ett ev. gåvobrev. Så tycker jag nog att vi har fakta som visar att maken förtjänar att bli av med den delen.

Det handlar ju inte om att maken i så fall blir av med sina pengar, de har balanserats av fruns insats i lägenheten. OM han har ett gåvobrev, så har han ju på sätt och vis lurat av sin fru hälften av hennes besparingar.

De går in ett äktenskap med vad som ser ut ganska lika stora tillgångar, finns ingen anledning att skriva äktenskapsförord som skyddar resp. part.

Sedan visar det sig att ena parten hade sina tillgångar som enskilda (om det nu verkligen är så). Varvid frun plötsligt blir medveten om att hon borde ha haft ett äktenskapsförord för sin andel.

Så vad gäller tillgångar känns det nog som maken förtjänar att få sin enskilda egendom ifrågasatt.

När det handlar om en skilsmässa så kan det också ofta finnas två sidor eller två tolkningar av samma historia.
Jag har skiljt mig. Och långt innan detta hände, och även innan vi gifte oss, ägde jag 50% av en fastighet som enskild egendom genom en gåva. Senare i livet bestämde vi oss för att köpa loss den resterande hälften av fastigheten, samt investera i den samma. Mao på den tiden vi var överens... Då var ju detta med att jag redan ägde 50% bara någonting positivt. Att det var min enskilda egendom var heller ingen hemlighet då. När skilsmässan många år senare var ett faktum. Så var det inte lika självklart längre tyvärr.
 
Atom skrev:
Precis nu har jag fått veta lite mer. De blev par 2010. Hon flyttade in till honom i HANS ägandelägenhet och mantalskrevs där 2010. 2011 köpte tillsammans denna lägenhet som de bråkar om nu. Han lyckades övertyga henne om att det blir bäst att han själv står på kontraktet med tanke på att flytta vinsten från gamla lägenheten.Även alla lån stod på honom.
Gifte sig 2012. I sept lämnade hon in skilsmässa. Och vill han ska köpa ut henne. Hon satsade 200 000 (har bevis från bank) han 200 000 med.
Nu säger han att hans mor gett honom 300 000 som enskilt gåva till tidigare lägenhet. 200000 använde han till kontantinsatsen och resten med vinsten till renovering, möbler och två bilar de äger idag.
Är det alltså en ägarlägenhet och inte en bostadsrätt? Isåfall är det fast egendom med lagfart som går under jordabalkens regler och det finns lagfart på. Då får man titta på äktb regler om fast egendom.
 
A
harry73 skrev:
Så använder man pengarna till försörjningen av den andra, blir pengarna av den anledning den andras egendom.
Förutom att det gör spårbarheten helt omöjligt, är det kanske så att även att ha bostad och möbler kan ses som försörjning till den andra.
Rent praktisk skulle det då betyda att om man får pengar ur försäljning vid enskild egendom, ska man investera det i något som inte rör den andra (t ex ny båt för samma pengar eller bil) annars ger man det bort partnern (eller i alla fall delvis)
Några kloka synpunkter på min teori?
Lösöre, renoveringar mm brukar räknas som gemensam. Klassiska 'kvinnofällan" är ju annars att kvinnan gör allt löpande praktiskt som städar lagar mat tvättar medan mannen gör allt som får ett 2a hands värde, renoverar köper saker. Vid sådana tillfällen borde kvinnan kräva ersättning för sin löpande arbetsinsats... och det blir i praktiken orimligt. Därför är grundprincipen att i ett äktenskap bidrar var och en efter sin förmåga och delar lika vid skilsmässa om det inte finns tydligt dokumenterad sk Enskild Egendom eller makarna gemensamt registrerat ett Äktenskapsförord.
Jag personligen skulle nog inte ens investera min enskilda egendom i en bil eftersom bil också kan ifrågasättas om det ingår i ett normalt hem. Vem tankar bilen? Vem skjutsar barn till aktiviteter, storhandlar osvskulle jag inte vilja behöva tjafsa om. Möjligen en båt som kan klassas som en ren fritidssysselsättning.
 
Diskussionen är lite förvirrad men situationen är skitenkel ur ett juridiskt perspektiv, däremot är tydligen makarna oense och i det läget kommer de inte att kunna upprätta ett gemensamt bodelningsavtal. Då finns ingen annan utväg än att ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Denne kommer att ta fram en komplett bodelningshandling/avtal.

Det går INTE till som i amerikanska såpor, utan är en process att svara på ett antal enkla frågor, visa upp på förhand givna dokument och sedan göra en kalkyl, även tvister/konstigheter hanterar förrättaren.

Makarna delar- edit solidariskt- på kostnaden för bodelningsförrättningen, är man smart så hjälper man till för då går det fort och blir billigare. Förrättaren fattar faktiskt beslutet bodelningen så makarna behöver inte själva samarbeta med varandra. Ett tillägg är att man behöver inte ens vara överens om att begära förrättning, det räcker om en part begär det, då får den andra acceptera det.

Gillar man inte resultatet får man stämma motparten, men det skulle vara korkat för att det är inte så mycket tyckande i en sån här process och de inblandade verkar inte vara kompetenta.
 
Redigerat:
harry73
lars11 skrev:
Diskussionen är lite förvirrad men situationen är skitenkel ur ett juridiskt perspektiv
vad är din enkla slutsats då?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Svaret är faktiskt att begära hjälp. då kommer man att ta varje fråga på rätt sätt, bedöma gilitigheten i ev gåvodokument, ta hänsyn till all den praxis som finns, bedöma parets olika tillgångar och göra en bodelning.
Grunden är att gifta par delar lika och när det gäller den gemensamma bostaden så bedöms den principen som extra viktig i en bodelning.
Frågor om gåvor från mamma etc är inte heller nya utan är enkla bestyr för en jurist. Dock måste parterna producera sina dokument annars är snacket om gåvor mm bara luft. I en sån här spalt kan man inte producera underlagen utan det blir mest infekterat snack.
Även om det blir dyrt så är det värt att begära förrättning, mindre konflikter och man kan med gott samvete känna att ingen lagens mening blivit lurad på något. DET är värdefullt i livet efteråt.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Men man börjar inte med bodelningsförättaren, det är som redan nämnts sista utvägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.