Byggahus.se
Bohuslän är helt rätt gissat!
 
TommyQ skrev:
Bohuslän är helt rätt gissat!
Inifrån Hakefjorden?
Lilla Dyrön i förgrunden?

Du behöver inte avslöja. Vackert är det likafullt!
 
Några mil norr om hakefjorden. ;)
 
Ett staket får inte vara klättringsbart upp till 80 cm
 
JEE skrev:
Ett staket får inte vara klättringsbart upp till 80 cm
Vilket är en sanning med modifikation. Alla regelverk jag har tittat i pratar om "bör" snarare än "får".

Med det sagt har du givetvis rätt i att man inte bör bygga ett klättringsbart staket, personligen skulle jag aldrig bygga med liggande ribbor exempelvis om det är lite höjd på altanen. Men jag skulle absolut våga bygga ett staket med stående ribbor som är 75 cm högt. Sunt förnuft kombinerat med att så gott det är möjligt följa de rekommendationer som finns kommer man långt med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Räcke i vitt mot klarblå himmel på en altan till ett rödfärgat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En variant om man orkar
 
KnockOnWood skrev:
Jag får lite Bohuslän-känsla, med det kanske är St Anna med tanke på din profil?
St Annas skärgård rimmar väl väldigt dåligt ihop med profilen Västra Götalands län?????:rolleyes:

Då det ligger på ostkusten....:)
 
Vi hade väldigt svårt att hitta ett räcke som vi fann passande , tillslut fann vi detta som man kunde få både som trycket eller målat .

Trädäck med trä-räcke under en solig himmel, räcket kan fås omålat eller målat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hmm vet ej varför det blev 2 bilder :O
 
  • Träaltan med ett nyinstallerat träträcke under en solig himmel, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
roli skrev:
St Annas skärgård rimmar väl väldigt dåligt ihop med profilen Västra Götalands län?????:rolleyes:

Då det ligger på ostkusten....:)
Jag har vänner och släktingar, som bor vid Siljan i Dalarna, men har sommarstugor på västkusten.
Och en granne här i Halland, som har sommarstuga just vid Sankt Annas skärgård, vid Stendörren.

Man kan inte vara säker på något.
Det finns folk till allt, som någon sa :)

PS
Men kanske jag blandade ihop TS med en kommentator.
Lätt gjort om man inte är en fullfjädrad Messerschmitt.
Tack för rättelsen :)
 
Redigerat:
Kromo skrev:
Ha ha ha kunde man ge sig fan på! Jaha då ska jag bara plocka ihop mina grejer och meddela frugan att jag flyttar så ses vi snart😝
Jag hade ALDRIG gett mig på att totalrenovera ett 30-talshus om inte läget var fantastiskt. Det har varit många tillfällen under resans gång när man har känt att man bara vill sätta sig på golvet och gråta.

Mycket i huset var faktiskt renoverat under 80- och 90-talet. Dock visade det sig att det mesta var väldigt dåligt utfört och i många fall i sämre skick än det som var orört. Har exempelvis hittat diverse lösa elkablar skarvade med sockerbitar inne i väggen, igenbyggda luftspalter, dräneringsrör ihopkopplade med avloppet i öppna skarvar, ett lager på murstocken bortmonterat för att få mer plats i ett badrum (med kraftiga läckage inne i väggen som följd, trots godkänd eldning i kamin) och väldigt mycket mer tokigheter.

Men det blir ju bra när det blir klart. ;)
 
Okej, då är det (för tillfället) klart, lagom till hösten.

Blev ju inte någon snofsigare modell, men jag är rätt nöjd och har absolut inspirerats av flera av er här. Planen är att måla stolpar och överliggare vita nästa år, men vi får se för vissa i familjen gillar det som det är. Det vita är dock bara grundmålat än så länge, så åtminstone det målas till våren.

Kul att tråden tog sådan fart.

Här är ett par bilder i alla fall:
Trädäck med vitmålade stolpar och överliggare, vit trädgårdsmöbel och paraply, i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trädäck med vita ribbor, träfärgade stolpar och överliggare, vit stol och mörk trädgårdsmöbel, krukväxter och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Andreas
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Obyggd trätrappa med vita räcken och sidovägg av trä, byggmaterial syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild till. Fortfarande lite stökigt och ännu inte helt klart. Snön kom lite väl tidigt.
 
  • Gilla
emilbohlin och 1 till
  • Laddar…
Vi ska bygga något liknande behövde du bygglov för detta?
 
Nix, det krävs normalt sett inget bygglov om du bygger ett likadant staket på samma höjd.

Om ditt staket exempelvis består av mindre än 50% luft klassas det som plank och då behövs det bygglov vid en viss höjd (högre än 1 meter här i Jönköping och längre än 3,6 meter från huset).
Kika på din kommuns hemsida! De brukar ha ganska bra information där (när man väl hittar informationen)

Även Boverket finns lite matnyttigt om du vill fördjupa dig istället för att börja bygga :D
BOVERKET

Nu kanske jag rörde till det lite så jag upprepar mig, nej, något bygglov behövs inte för ett likadant staket.
 
Redigerat:
Men jag antar att altanen krävde bygglov? Med tanke på höjden...
...i min kommun ligger gränsen på 180cm över mark, är altanen högre så krävs bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.