Byggahus.se
Hej,

Jag har bytt fjällpanel på sydsidan på vårt hus. Innan satt en ventil högt upp på husväggen. Den gick igenom vindskyddsskivan och rakt in till isoleringen som är ovan fönstret. Dvs. det fanns ingen luftspalt mellan vindskydd och panel.
När vi bytte panelen så gjorde vi en luftspalt (spiktläkt), vilket hade gjort att ventilen endast hade gått in i luftspalten. Så vi tog beslutet att inte sätta upp ventilen igen. Rätt eller fel? Bör det vara en ventil där? Vad finns det för problem med att inte ha det.

Bifogar bild på nya panelen och på norrsidan som fortfarande har den gamla lösningen utan luftspalt, men med ventil.

Tack för hjälp,
Kalle

Nyinstallerad fjällpanel på hus med synligt fönster och borttagen ventil högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny fjällpanel på husvägg med synlig luftspalt ovanför fönster, saknar ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte ventilen till för luftspalten i taket . Dvs luft in till det lilla utrymmet över takisolering
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Njae. Från början var övervåningen vind. Den byggdes om till boutrymme på 80-talet. Jag vågar inte säga om panelen har suttit innan dess eller om den byttes då. Jag vet med andra ord inte när ventilen kom dit. Fanns den innan 80-talet så var det säkert ventil in till vinden. Men när övervåningen byggdes om så isolerades den delen och efter det så gick ventilen rakt in i den isoleringen som ligger kring rummen på övervåningen.

Ventilen sitter också så långt ner, så att den sitter under där taket är inne i rummet.
 
Sannolikt en helt vanlig vindsventilation.

Mitt tips: Införskaffa en temp/fuktighetsmätare med fjärravläsning till ett centralinstrument.
Sätt en givare uppe på kallvinden, så kan du övervaka att fuktigheten håller sig under de kritiska 70% RH.

Exempel: http://www.clasohlson.com/se/Hygrometer-termometer/36-4742

Men det kanske inte finns någon kallvind kvar alls?
 
Tack för tipset! Kattvinden är det enda som är kvar av vinden. Men det kanske är intressant att ha en mätare där, eller?

/Kalle
 
Ja, jag tycker att det känns tryggt att kunna se hur temp och fuktighet utvecklar sig där uppe, dit man sällan går.
Har visserligen en helt annan takkonstruktion, s.k. klimatvind.
Men just för att konstruktionen är ny ville jag kunna kolla att värdena är OK.
 
  • Gilla
_Kalle_
  • Laddar…
Jag hittade några bilder från när vi bytte panelen. Här ser man var ventilen satt och hur det såg ut bakom.

Husfasad under renovering med synlig ventilation och avlägsnad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstol utan panel med synlig isolering och platsen för en tidigare ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett uppvärmt boendeutrymme bakom behöver du inte ventilen( som då avger för mycket frånluft om du har självventilerat hus). Ventilen är för kallvindar.
 
  • Gilla
karla684
  • Laddar…
bjornligan skrev:
Är inte ventilen till för luftspalten i taket . Dvs luft in till det lilla utrymmet över takisolering
Du tänker på takfotsventilering för kalla vindar? Ofta har man antingen nockventiler eller takfotsventilering - båda ska inte behövas.
 
  • Gilla
karla684
  • Laddar…
Stort tack för input! Det är enormt värdefullt.

Tack,
Kalle
 
Blwrgrl skrev:
Du tänker på takfotsventilering för kalla vindar? Ofta har man antingen nockventiler eller takfotsventilering - båda ska inte behövas.
Det är möjligt att vi menar samma. Tittar jag i mitt område (nybyggen) har ju samtliga en luftspalt i taket som ventileras från takfot till antingen ventil på gavel eller så kallad "mögelstoppar" på taket. Att bara ha luft från takfot på båda sidor av ett hustak kanske ej ger tillräcklig cirkulation.
Har som sagt ingen koll utan bara spekulerar
 
bjornligan skrev:
Det är möjligt att vi menar samma. Tittar jag i mitt område (nybyggen) har ju samtliga en luftspalt i taket som ventileras från takfot till antingen ventil på gavel eller så kallad "mögelstoppar" på taket. Att bara ha luft från takfot på båda sidor av ett hustak kanske ej ger tillräcklig cirkulation.
Har som sagt ingen koll utan bara spekulerar
☺️ vid nockventilation har man ofta isolerat vindbjälklaget ända ut till takfoten så ingen luft passerar där, men det är inte så lätt att se från utsidan 😋 Det disskuteras en hel del om dessa kallvindsventilationer, då det kan ställa till fuktproblem i undertakets råspont med för mkt ventilation också. Lite samma problematik där uppe som med krypgrunder när kylig luft möter varm luft med hög fukthalt = kondens.
 
Blwrgrl skrev:
☺️ vid nockventilation har man ofta isolerat vindbjälklaget ända ut till takfoten så ingen luft passerar där, men det är inte så lätt att se från utsidan 😋
Menar du att man inte har luftspalt mellan råspont och isolering?
 
bjornligan skrev:
Menar du att man inte har luftspalt mellan råspont och isolering?
Det har man faktiskt inte - men tror du förväxlat två typer av luftspalt i tak.

En typ av luftspalt har man direkt under takbeläggning(plåt eller plattor) och bildas av ströläkt/reglar/spikläkt ovanpå vindskydd/isolering(som vilar mot ångspärr och råspont). Sen kan man ha isolerat inifrån oxå men ingen luftspalt däremellan heller, om man inte gjort sk dubbelisolering med ett luftutrymme för att ev kondens inte ska komma i kontakt med trät men fortfarande ingen extra ventilation där heller.

En annan typ av luftspalt(den som är aktuell ang kallvind)är mellan husvägg och takfot, alltså längs med husets sidor(ej gavelsidorna). Finns inte den har man nockventiler istället.
 
Redigerat:
Sektionsdiagram som visar luftspalt vid takfot för takfotsventilering.

Luftspalt vid takfot/takfotsventilering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.