Byggahus.se
Kanske vi har för mycket grejor i köket. På en ubåt lagar kocken mat för 28 personer i ett kök med 2 m2, visserligen med överskåp.
 
  • Gilla
elinw och 2 till
  • Laddar…
S
Thomas_Blekinge skrev:
Kanske vi har för mycket grejor i köket. På en ubåt lagar kocken mat för 28 personer i ett kök med 2 m2, visserligen med överskåp.
I en ubåt delar ofta minst 4 personer sovrum, har vi för många sovrum också?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde utan överkåp när vi fixa köket för snart 3 år sen...skulle absolut göra likadant igen! :)
Skulle det funnits mer skåp hade det bara funnits mer skit :)
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde en mindre vetenskaplig undersökning i mitt kök vart det som jag använder ofta står. Allt som används dagligen eller närapå dagligen står i överskåpen och jag har väldigt svårt att se så många bra anledningar till att stoppa det i skåp/lådor som det ska dras i många gånger per dag och dessutom kräver att man böjer sig ner.

Så det får bli överskåp i framtiden också för min del.

Ser själv köket som ett arbetsrum. Funktion och bekvämlighet (inte alltid detsamma som ergonomi) går i första hand.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi håller på att göra nytt kök nu och har valt att sätta in fler överskåp än förut. Är 176 cm lång och har ryggproblem så bara underskåp hade garanterat blivit mycket sämre för oss. Mannen är över 180 cm lång så underskåp för tallrikar m.m. hade varit dåligt för oss båda Gillar mycket förvaring i allmänhet också, vi älskar båda att laga mat och jag bakar mycket särskilt bröd. Är dessutom lite nörd vad gäller köksprylar, det är ett stort intresse för mig och bra mat lagad från grunden och hembakt bröd är helt enkelt en stor prioritering för oss och därav blir det också mycket köksprylar. Dessutom har vi ett parallellkök som inte ger jättestor yta för själv köket men däremot separat matplats i vinkel.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi gjorde köket helt utan överskåp i vintras, totalt 5m bänk 2 högskåp och enbart lådor i underskåpen vilket är en förutsättning för att skippa överskåpen.
Det enda jag kan tycka är lite opraktiskt är att vi valt att ha alla glas på en öppen hylla, vi har dock en rejäl fläkt och har aldrig sett något flott ens på vinglasen som inte används lika frekvent.
Utrymmesmässigt är det likvärdigt med vårt tidigare kök med överskåp då lådorna är så mycket lättare att packa, vi har tallrikar bredvid diskmaskinen så man lyfter bara över det utan att behöva böja sig upp och ner.
Tycker personligen att det är när man är lång som det är problematisk med överskåp då man hela tiden har ett skåp som skymmer en del av bänken om man inte hukar sig vilket är väldigt jobbigt i längden.
Vi valde av denna anledning att montera köksfläkten 15cm högre än standardhöjd och det är helt underbart att kunna stå upprätt vid spisen och laga mat och kunna nyttja dom inre plattorna utan att lirka sig in mellan kastruller och slevar
 
Redigerat:
  • Gilla
Cnall och 2 till
  • Laddar…
Underskåp är djupare än överskåp, så det blir svårare att få tag i saker långt in om man inte har lådor (har själv för lite överskåp och har en del bekymmer med att nå djupt in i nederskåpen), ska man inreda köket med massor med lådor blir det väldigt mycket dyrare i inköp med bara underskåp om det ska bli bekvämt... blir luftigt både i köket och i plånboken ;) men har man kvar köket i 20 år så blir det bara en merkostnad på 500-1000kr/år så det blir inte så mycket

För att få samma mängt förvaring med endast underskåp blir köket större, räntekostnaden för en kvm hus är kanske 200-1000kr/år beroende på ränteläge, plus uppvärmning på storleksordningen 50kr/kvm/år, bättre för miljön med mer överskåp ;)
 
Jag förstår trenden men jag är ändå för överskåp pga att vi har så liten kök men så har vi bra kök för det, 50-talskök med takanslutna överskåp så all yta upp till 2.6-taket nyttjas. högst upp förvarar jag saker som vi använder sällan.

Bodde ett tag i en lgh med klassisk 70-80-90-tal smäckkök med kort överskåp (dvs standardkök man får idag i en hyreslgh), med mkt luft över skåpen, det var förhatligt att städa över, mycket kladdig damm som är svår få bort. Takanslutna överskåp slipper man det! Perfekt.

Alternativet är ju en helt tom vägg men då blir det slöseri med yta. Man kan visserligen ha det på vissa punkter t.ex. bakom spisen mfl. Eller ja precis om man äter ute minst 5 dagar/vecka och har jättestor kök....

Mina föräldrar däremot är mer trendkänsliga och de har kök utan överskåp. Verkar fungera för dem. Tror jag. De har dock gamla antika skåp/byrå i hallen, i vardagsrummet där de förvarar finporslin mfl.

Smaken är ju som baken. :)

Jag är ju mer inne på mid century (50-60-talstil) medan de är inne på mix av nutidsmodernt och antikt. antar att eftersom de var uppvuxna med 50-60-talsstil så är det mindre spännande. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi har ett kök på 30-35kvm inkl matplats och vi skulle nog aldrig klara oss utan överskåp, trots att vi har köksö och att vi förvarar alla finglas i väggvitrinskåp vid matplatsen. Skulle inte heller vilja ha tallrikar och glas i lådorna. Det enda som stör mig är att¨åtminstone IKEA har ökat djupet på sina överskåp och det djupet tycker jag är mer en nackdel än en fördel eftersom skåpen hamnar lite för när framkanten på bänken och därmed för nära mitt ansikte. Därför förbereder jag ofta maten vid köksön istället där det är luftigare över. Som fläkt har vi en väggmonterad vinklad fläkt och det är verkligen toppen när man ska röra om i kastrullerna närmast väggen.

Tycker dock att det är fint med kök utan överskåp men skulle verkligen inte vilja städa öppna hyllplan. Eller för den delen ovansidan av överskåp som inte går hela vägen upp till taket.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är toppen att ha några öppna hyllor, för sakerna blir väldigt tillgängliga. Plus att jag tycker att det är fint.

Men det gäller att förvara saker där som du har rotation på så att det blir diskat regelbundet.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Du måste ha smarta förvaringslösningar i bänkskåpen om det ska funka i ett större hushåll med barn osv.

Men bor man 1-2 personer i ett hushåll behövs inga överskåp.
 
Kök utan överskåp är en sån där typisk dumtrend där design går före funktion. Skapad av arkitekter. Ergonomer, ingenjörer, lokalvårdare, ekonomer och inte minst användare skulle ju inte komma något så dumt.

Men visst kan det se luftigt och trevligt ut. Så för den som har ett kök som är större än 35 kvadrat (och har lust att gå ner på knä varje gång något ska tas fram) kan det kanske vara en idé...

Finns ju andra trender nu för tiden också. Nämligen att man måste ha en dedikerad maskin för varje enskild rätt som ska tillagas i köket (Hushållsassistent, mixer, potatisskalare, elvisp, kaffebryggare, espressomaskin, glassmaskin, bakmaskin, brödrost, smörgåsgrill, fritös, våffeljärn, wok, saftmaja, juicepress, fonduegryta, äggkokare, sodastreamer etc etc... ).

Finns ju en viss kontradiktion mellan dessa trender när det kommer till utrymme och förvaring...

Nästan lika dumt är öppna förvaringshyllor i köket. Samlar bara en äcklig damm- och fetthinna på allt som står där. Funkar bara i restaurangkök och liknande där allt används dagligen. Märkligt hur denna opraktiska trend lyckats fortleva i IKEA-katalogen i decennier...
 
Redigerat:
  • Gilla
Flipbed och 5 till
  • Laddar…
Hade gärna varit utan överskåp. Tycker det är trevligare, snyggare och enklare utan. Men det krävs ju ett ordentligt stort kök om det ska fungera. Vårt är dryga 20 kvm och det räcker iaf inte för våra behov.

Jag är 165 cm lång och vi förvarar båda tallrikar, glas och allt som används dagligen i lådor. Enkelt att ta fram och att plocka ur diskmaskinen.
 
Vad jag vet så har dom flesta kök mer än en vägg så man kan ha både och .
Trenden är att det är så otroligt mycket bättre skåp och lådor nu för tiden som sväljer mycket mer och då kan man ta bort tex en del överskåp .
Jag själv har tex en hel vägg med flera högskåp och några överskåp och en vägg med inga överskåp alls . Mitt nya kök upplevs större ,får in mer ljus och jag har mycket mer plats fast jag tagit ner 4 m överskåp.
Nya under skåp med bra lådor rymmer mer och man har mycket bättre översyn än i ett överskåp.
 
Intressant att snart sagt nästan alla som vill ha överskåp uttalar sig i varierande grad av affektion i den här tråden... Det är ju ingen som kommer lagstifta eller hota er till att välja en lösning ni inte gillar.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.