Byggahus.se
Har fram till idag använt kjell's larmkabel men jag finner den att vara ganska tjock, jag har satt upp den med smältlimm och clas ohlsson's kabelpistol -> http://www.clasohlson.com/se/Kabelpistol-Rapid-R36/30-6319 Det fungerar inte helt bra, kabeln är tunnare än de 6mm som Clas pistol är avsedd för + att som ni vet så håller limmet inget vidare bra heller - vilket gör det till en mindre bra lösning. :)

Jag har idag en gammal PIR som jag skulle vilja flytta 3 meter, och då fästa kabeln på undersidan av en list. I samband med det tänkte jag försöka hitta en tunnare kabel tex en nexans EKKX 1x4x0,5 som skall vara 3,4mm i diameter samt en passande kabelpistol.

  1. 1 Jag tror jag hittat en liknande kabel på elbutik, som borde funka?
    https://www.elbutik.se/product.html/telekabel-elqxb
    Finns det någon annan återförsäljare till privatpersoner där man kan köpa dessa kablar som ni känner till?
  2. 2 Jag har inte hittat någon bra kabelpistol, det som verkar "närmast 3,4mm är Jula's men den har märkliga stift (väldigt breda) och de är heller inte vitmålade
    http://www.jula.se/catalog/el-och-b...on/kabelinstallation/klammers/klamrar-190330/
    http://www.jula.se/catalog/el-och-b...tallation/klammers/kabelklammerpistol-190329/
    Är det någon som känner till en bättre kabelpistol för 3,4mm kabel, gärna med vitmålade klammers.
  3. 3 Finns det något bättre sätt att sätta kabeln? Tidigare ägaren till min villa har använt small dubbelhäftande tejp för att fästa elkabel på väggen, det har funkat väldigt bra, blir snyggt - men jag kan inte hitta någon sådan någonstans.. Någon som vet?

Liten annan info...
Min tanke är att om några år renovera rummet och då gömma kabeln bakom en list, men det är inget alternativ heller. Jag gillar heller inte de traditionella kabelskorna som man spikar, kabelklammer kan bli väldigt diskret och snyggt. (Någon har redan använt en pistol och klamrat vita klammrar på en 3,7mm larmkabel så jag vet hur bra det kan bli samt att det borde finnas en pistol/Klammer för det)
 
D
Tack Dmol

Vilken effekt har du på pistolen?
16w Clas Ohlson's egna

Dubbelhäftande badrums/monteringstejp finns på CO. Kan du klippa från rullen så får du rätt bredd.
Låter bra! Skall kolla upp

[länk]
Jo - Jag har sökt på byggahus såg det inlägget men det framgår bara att, 1) Det finns Kabelpistol som funkar 2) Rapid har 1000 pack :)

Jag har en Rapid 38 men den klämmer kabel som är 8mm i diameter, det blir inget bra..
Surfat lite mer nu och det finns tydligen en Rapid PRO R28E för kablar upp till 4,5mm men den kan jag bara hitta på amazon för strax under 500kr..

Jag skall fundera på tejp tricket...

Men letar fortfarande efter kabel och en bra kabelpistol...
 
RilleRock
Kommer hem senare ikväll, kan kolla vilken Rapidpistol jag har om det hjälper?
 
D
Kingen99Kingen skrev:
16w Clas Ohlson's egna
Hittar inte vilken detta skulle vara, men kolla vad värmeffekten från kall är. Den måste bli rejält varm typ +150W innan den går över till underhållsvärme.
 
Kommer hem senare ikväll, kan kolla vilken Rapidpistol jag har om det hjälper?
Det vore snällt,

Hittar inte vilken detta skulle vara, men kolla vad värmeffekten från kall är. Den måste bli rejält varm typ +150W innan den går över till underhållsvärme.
DMOL om du menar hur mycket den drar? den spikar i några sekunder, men sedan hamnar den på 33W för att glida ned mot 17W, sedan stängde jag av den. (undrar varför det står 16 på den ;-) )
Så jag antar att jag nog inte har den allra bästa? :)

Screen Shot 2016-04-17 at 18.20.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Kingen99Kingen skrev:
den spikar i några sekunder
Ok, bra måttstock är ju att kolla hur lång tid det tar tills limmet är smältklart. Är det så att den ligger på 16w och tar flera minuter på sig så kanske den inte är så lämplig Farsans limpistol blev glödhet och klar väldigt fort vad jag minns, men hade rätt kass underhållsvärme.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
RilleRock
Rapid28 använder jag till vanlig larmkabel typ 1*4*0,5
Och Rapid36 till datakabel.
Man kan använda Rapid28 till oskärmad datakabel med om man är lite försiktig.. :D
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
S
Kabeln ska ju inte synas iallafall så klamring är inte så viktigt, när du går med kabel på vind ska den ligga i rör, när du går ner från vind till dörr t.ex så går du i list. Jag är larmtekniker/installatör och klammerpistolen är mitt absolut minst använda verktyg.
 
Men måste du sätta en enda utanpåliggande kabel är det smäckrare att klammra med vita klammer än sätta en kabelkanal, tex längs en allmogelist
 
  • Gilla
Kingen99Kingen och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
Från vind om man nu har tillgång till det fiskar man in larmkabeln direkt in i dörrfodret alt på väggen till map om man är seriös.
 
På jobbet klamrar vi inte larmkabel i någon större utsträckning utan kör nästan uteslutande efter kabelstegar då dessa finns tillgängliga eller kör med en tunn kabellist vilket tar ganska lång tid och är inte gratis på något sätt. när vi sätter larm ute i mindre lokaler / kontorsmijöer. Industriellt drar vi i vp-rör. har kommit att uppskatta riktigt snygg klamrad kabel men det är tyvärr en konst jag inte behärskar.

Har gjort några fatalt kassa försök med en Rapid36 picka med alldeles för långa klammer. Dessutom galvade. på 3.6mm kabel... det kan med andra ord se riktigt pissigt ut ;)

så nu ska det beställas en R28 till jobbet, vita klammer samt några olika längder. Är det ngn som kan tänka sig att dela med sig av lite bilder på deras klammerjobb?
 
RilleRock skrev:
Från vind om man nu har tillgång till det fiskar man in larmkabeln direkt in i dörrfodret alt på väggen till map om man är seriös.
Om det finns innertak brukar jag göra en liten specialare, lossa fodret runt dörrmiljön, borra med långborr på sidan om karmen genom kortlingen och borra ett hål med hålsåg ovan innertaket och fiska ut kabeln. Funkar även kanon för magnetkontakter till fönster osv.
 
RilleRock
norrbottenssnickaren skrev:
Om det finns innertak brukar jag göra en liten specialare, lossa fodret runt dörrmiljön, borra med långborr på sidan om karmen genom kortlingen och borra ett hål med hålsåg ovan innertaket och fiska ut kabeln. Funkar även kanon för magnetkontakter till fönster osv.
Helt rätt, perfekt i kontorsmiljöer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.